Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sier faktisk spanjakk. (hvis jeg skal være morsom og snakke om "una cerveza por favor" og "puta madre" og andre ting som hører spania til)

(Jeg har fortsatt ikke noe like bra å si om franskmenn. Og det er i grunnen tåpelig, for er det noen jeg misliker så er det arrogante franskmenn)

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Kg er jo bare et mål for masse

Hvordan blir det med kg når det kommer først i en setning? Liten k er kilo, stor K er Kelvin...

Nå er det er vel ingenting som heter Kg (altså Kelvingram)? Altså vil jeg gå ut fra at det går greit å skrive kg (kilogram) med stor K etter punktum. Men hvor ofte starter man en setning med kg?

Lenke til kommentar
Kg er jo bare et mål for masse

Hvordan blir det med kg når det kommer først i en setning? Liten k er kilo, stor K er Kelvin...

Nå er det er vel ingenting som heter Kg (altså Kelvingram)? Altså vil jeg gå ut fra at det går greit å skrive kg (kilogram) med stor K etter punktum. Men hvor ofte starter man en setning med kg?

Er jo veldig lett å lage en sammenheng som bruker kelvingram. La oss feks si at det krever en viss energi å varme opp 1 gram luft 1 kelvin. Da er det relevant å vite hvor mange kelvingram luft du har i en boks, og hvor mange kelvingram du vil ende opp med.

Ja et oppkonstruert eksempel, men det finnes ufattelig mange enhetskombinasjoner som brukes, så jeg ville blitt overrasket om Kg ikke ble brukt av non noe sted.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
@ bilde: 21300 kilo trekkraft? Hva er det? 21300000 trekkraft? hva ER egentlig denne trekkraften? hvordan kan en jetmotor trekke? hva ER egentlig det tallet? kiloGRAM? eller kanskje kiloNEWTON?  :roll:

Tror heller det er skyvekraft. Men det er vel ikke så veldig viktig, det viktige er at det er snakk om en kraft som setter flyet i bevegelse. Det er snakk om kilogram, kg, og det er vanlig og bruke det som styrkeenhet for jet- og rakettmotorer.

EDIT: Eller det blir vel trekkraft hvis en bruker motoren som et slags trekkdyr. Da finner man ut hvor mange kg den kan trekke på et friksjonsfritt underlag.

Ja, jeg er fullstendig klar over hva man faktisk mener.

Poenget mitt er: en jetmotor kan ha noen trekkreft siden prinsippet er kraft - motkraft, altså gasser skytes ut bakover og gir objektet et skyv framover og ikke et trekk. Følgelig kan det heller aldri bli en trekkraft. Når det gjelder benevning så veit jeg godt at man snakker om kilogram her (jeg antar det har noe med at det også er trykk og ikke bare kraft), men det kunne like godt vært kilonewton siden det også brukes om jet- og rakettmotorer.

Lenke til kommentar
Satt litt langt inne den ja ATWindsor, men greit nok :)  Satt her å tenkte på at man må bruke kg i starten av en setning der man forklarer hva kg står for. For eksempel: "Kg er en forkortelse som betyr kilogram.".

Hva med å skrive "Kilogram forkortes til kg" istedenfor? :p

Jo, selvfølgelig, men poenget her var å oppkonstruere en setning med kg som første ord. Selv om det blir dårlig norsk, er det mulig å skrive det slik jeg skrev :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...