likferd Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 (endret) Ja, jeg gråter fordi folk tror korrekt norsk er feil, samtidig som de selv konsekvent skriver feil.. Om noen år blir det vel "sidestilt" å skrive "hvem skjerm" og "hvordan abbonement" Edit: Har forresten sett flere som påpeker ikke-eksisterende skrivefeil her på forumet.. "Idiot, det heter jo ikke "hvilket skjermkort", det heter jo "hvem skjermkort.." (bare et oppdiktet eksempel) Endret 13. november 2004 av likferd Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Er det ennå så føkka system Er ikke "enda" også godkjent? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Stusset litt på det selv. Enda og ennå betyr da akkurat det samme og er begge lovlig å skrive, iallfall sist jeg sjekka. Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 "Enda" og "ennå" betyr det samme, så lenge de er brukt som tidsadverb. Hvis du skal ha et gradsadverb (bilen min er enda raskere enn din) så er bare "enda" tillat. Derfor er det ofte mest naturlig å bruke "ennå" til tidsadverb. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 (endret) Er det ennå så føkka system Er ikke "enda" også godkjent? Uff, som jeg rotet. Før mente jeg alltid at ennå og enda dekket det samme, men så ble jeg overbevist av noen om at ennå brukes i tilfeller som "det har ennå ikke skjedd", mens enda brukes i tilfeller som "...enda han ikke hadde gjort noe". Jeg sjekket det opp på nytt nå, og det ser ut til at enda funker i begge tilfeller. Fint, egentlig, da kan jeg slutte å si ennå. Liker ikke det ordet, egentlig. Edit: Glem det, EJH forklarte det bra. Endret 13. november 2004 av gspr Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 "Enda" og "ennå" betyr det samme, så lenge de er brukt som tidsadverb. Hvis du skal ha et gradsadverb (bilen min er enda raskere enn din) så er bare "enda" tillat. Derfor er det ofte mest naturlig å bruke "ennå" til tidsadverb. Ja, da lærte jeg noe idag også Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 mekke deg gode arbeidsvaner gutten min. gode karakterer kommer ikke gratis på videregående..... det må man jobbe jobbe jobbe.... iaffal på almenn på en shikkerlig skole.... Lenke til kommentar
atrax Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg har også hengt meg opp i feilskrivingen "skikkerlig". Ligger det i samme gate som "øderlagt"? Hørte forresten akkurat noe interessant på programmet 'Språkteigen' på P2. De leste opp en forklaring på kommareglene fra en eller annen bok fra Kunnskapsforlaget. Den var omtrent slik: De norske kommareglene er veiledende. Om bruk av komma i en setning gjør den mer forståelig og lettere å lese, skal de være der, selv om kommareglene skulle si noe annet. I samme program kom de også med en forklaring på hvordan noen engelske ord skal brukes i norsk. De mente det var korrekt å omtale én muffins med s på slutten. Samme gjaldt for 'drops', 'caps', 'binders', 'pins' osv. Go figure. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Heisan Ernie., HalTan har nettopp postet et innlegg i tråden"Klagemuren - ergring over grammatiske skrivefeil." som du har abonnert på. Innlegget finner du her: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...view=getnewpost Det kan være flere nye innlegg i denne tråden, men kun èn e-post blir utsendt pr. besøk for hver tråd du har abonnert på. Dette for å hindre oppfylling av innboksen på e-posten din. Unsubscribing: -------------- Du kan si opp abonnementet når du måtte ønske det ved å gå inn på kontrollpanelet i forumet. Klikk på "Vis abonnement" -lenken. _____________________________ Forum. http://forum.hardware.no/index.php Er heisan et norsk ord? Finner den ikke i ordboka iallfall. Endret 14. november 2004 av Ernie. Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 "Heisann" er ikke et ord. "Hei sann" er derimot to ord, og passer godt sammen. Ja folkens, her har vi et tilfelle hvor orddeling faktisk er påkrevd. Og mens man er inne på det, er "Unsubscribing" et norsk ord? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) For mere info, søk på forumet og diverse gamer sites, se også på nyhets historiken her på gamer.no Orddeling er en ting, men er mere et norsk ord? Synes å ha hørt det var dansk og at det norske ordet er mer. Edit: mange mellomrom funker jo ikke jo Endret 14. november 2004 av Ernie. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Synes å ha hørt det var dansk og at det norske ordet er mer. Oppført som tilslagsord på ordbok.no. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Når hadde du sex får første gang=? ÆSJ. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Og fordi som tror dette er bare tull. tenk dere Grusomt. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Da Norge møtte Australia sist i 1997, og ble det tap 0-1 i Sydney. Lenke til kommentar
guezz Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) Hei, dette er offisielt emne for Xbox Versionen(skriveleif)!Hva tror der eom dette spillet, blir det bar eller dårlig port av PC, versonen, har et blad som heter Xbox World og der viser de noen screenshots fra Xbox versonen, ser utrolig bra ut sånn Riddick grafikk. Håper at Xbox versonen kommer snart så jeg kan spille det Mye surr! Medesinskt kunnige? Vo2Max trening, helse Endret 15. november 2004 av guezz Lenke til kommentar
cheeplix Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 døm sel badgebadgerbadger.com lit tøff Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 døm sel badgebadgerbadger.com lit tøff Utrolig ! Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Har et geni i brukerstøtten der jeg jobber som ikke kan skrive. Her er den siste mailen jeg fikk der han vil at jeg skal hjelpe en kunde med å sette standardspråk fra bokmål til nynorsk: "Brukeren prøvde også å sette nynorsk som standard, men word satt den automatisk tilbake til nynorsk. Er det på den måten greide ikke brukeren å gjøre det så vi må fjernstyre eller gå til bruker å gjøre det for henne." Edit: Må legge til at brukeren han nevner jobber i et firma 11 mil fra der vi jobber. Endret 16. november 2004 av Killer_DT Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Har et geni i brukerstøtten der jeg jobber som ikke kan skrive.Her er den siste mailen jeg fikk der han vil at jeg skal hjelpe en kunde med å sette standardspråk fra bokmål til nynorsk: "Brukeren prøvde også å sette nynorsk som standard, men word satt den automatisk tilbake til nynorsk. Er det på den måten greide ikke brukeren å gjøre det så vi må fjernstyre eller gå til bruker å gjøre det for henne." Edit: Må legge til at brukeren han nevner jobber i et firma 11 mil fra der vi jobber. Hm... jeg ville vært forsiktig med å drite ut kollegaer på et offentlig forum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå