Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom på en ting til. Jeg syns det er fryktelig irriterende å lese norsk tekst skrevet på engelsk tastatur. Alt de bokstavkombinasjonene for å få til æ ø og å er veldig tunge å lese, av en eller annen grunn. Det er jo egentlig ikke skrivefeil som sådan, det er jo et forsøk på å uttrykke seg med færre bokstaver enn man er vant til, men likevel er det hardt å lese.

Naa skal jeg vaere grei og slutte aa klage.

Lenke til kommentar
Naa skal jeg vaere grei og slutte aa klage.

Hmm, det gjør det ikke lettere for meg å lære meg og/å-teknikken, hvis dere skriver feil hele tiden. :w00t:

Skal det ikke være "å" i stedet for "og" i quoten ("vaere grei å slutte")?

Eller er det jeg som er på villspor igjen?

Og etter der, skal det ikke være "slutte og klage"?

EDIT: La merke til flere feil (tror jeg).

Endret av DevN
Lenke til kommentar

"Være grei og slutte å klage" ser riktig ut spør du meg, men vi får vente til noen kommer med fasitsvaret. :)

Det er jo to verb (være og slutte), så det blir vel kanskje som å skrive f.eks "å synge og danse".

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

"Være grei og slutte å klage":

1. Slutte er infinitivt, dermed ville jeg tro "å slutte" er riktig.

2. "Slutte å klage" er feil fordi det er infinitivt på begge sider, dermed bruker man bindeordet "og".

Det er i hvertfall slik jeg har forstått det.

EDIT:

Det er jo to verb (være og slutte), så det blir vel kanskje som å skrive f.eks "å synge og danse".

Men det er et ord mellom "være" og "og". Derfor tror jeg ikke den regelen gjelder.

Endret av DevN
Lenke til kommentar
1. Slutte er infinitivt, dermed ville jeg tro "å slutte" er riktig.

Hva skjer hvis man skriver setningen i fortid? Da blir det «var grei og sluttet å klage». Dersom det var «være grei å slutte og klage», skulle det ha blitt «var grei å slutte og klaget». Det er åpenbart ikke riktig.

2. "Slutte å klage" er feil fordi det er infinitivt på begge sider, dermed bruker man bindeordet "og".

Denne regelen tror jeg er noe du har funnet på selv. ;)

For øvrig heter det infinitiv, ikke infinitivt.

Lenke til kommentar
får dem som bor i nærheten av drammen eller sandvika anbefaler jeg leading light der er det helt råe til og tattovere kjenner til mange som har tatto men kun dem jeg hører har vært der er fornøyde ellers har dem et eller annet og klage over på utførelsen untatt deg da bra og høre og flere bra steder.

Ett punktum. ETT. :roll:

Hadde ikke vert vitsen med det ene punktumet engang :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
thx. er det ike også spnn at den returretten forlenges om man ikke får med returrett papirer. alt jeg fikk fra *** var brosyre og en kvitering.

Joda...

den ser faktisk feter u en 1557 og karesuriet er laget av metall.

Gjør den da det?

Lenke til kommentar
Tid for nytt pcbord Trenger annbefaling

Dette er også en måte å skrive anbefaling på...

Edit:

Er sikkert en gutt som føler seg støtt av at du bare har sex med jenter. Hva med en homoerotisk historie, så kanskje personen bir fornøyd?

EDIT: skrivefeil

:!: Prøv igjen! :p

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...