Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, dette synes jeg var noe ordentlig finkeljokum. Jeg kommer til å bruke "å være sterkere enn" som et overordnet verbal (vet ikke het om det er lov, men det får så være), og således bruke subjekt-verbal-objekt-fremstillingen, med tilhørende pronomener.

"Jeg er sterkere enn du" høres jo ut som en stygg unote i språkøret mitt. Jeg er sterkere enn deg!

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål: Er "ingen er så nydelig som du" korrekt? Heter det ikke "ingen er så nydelig som deg"?

Begge er tillatt, men etter min mening er førstnevnte mer korrekt.

Hæ? Syns "ingen er så nydelig som du" høres helt mongis ut.. :hmm:

Lenke til kommentar
Sjekk OSS-en deres før du sender, da.

God idé: :thumbup:

Spørsmål:

Heter det "Jeg er større enn deg" eller "Jeg er større enn du"?

Svar:

Tidligere grammatikk forlangte at 2. sammenlikningsledd skulle ha samme kasus som 1. Det som lå bak, var jamføring med sammenlikningssetninger: Jeg er større enn hva du er.

Nå brukes sammenlikningskonjunksjonene "som" og "enn" på linje med preposisjoner, og "jeg er større enn deg" er godtatt fullt ut (på linje med "jeg er større enn du", som omtrent ikke brukes).

http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=634#degdu1

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
er det noen av dere som hvet hvor jeg kan få en logitech til rundt 2800 kr i sarpsborg ikke i en nettshop men i vanelig butikk

er det noen av dere som hvet hvor jeg kan få et bok som jeg kan lere meg og lese å skrive vanelig me?

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
"He beated him to death with his own skull!" "HEY!, That's not fysically possible!" "Yeah! That's what he said too...."

Han slåttet ham ned!, man kunne jo tro han ikke var helt cykisk frisk.

Uff... skrivefeil i signatur. Og grammatikkfeil.

Endret av nerdVANNA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...