Daniel Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Jeg er, som sagt, ikke helt sikker på det når det gjelder engelsk. Men jeg har redigert innlegget litt, og angående det nye innholdet er jeg ganske så sikker. EDIT: Mange som snakker i munnen på meg... dette var svar på gspr sitt innlegg. Endret 2. oktober 2004 av nerdVANNA Lenke til kommentar
likferd Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Her er noen skrekkeksempler: [...]Jeg er sterkere enn du! Dette er faktisk korrekt. 'Du' referer her til 'jeg'. For å forstå dette, kan man se på hva som ville ha skjedd dersom det var omvendt: Du er sterkere enn jeg. Dette er åpenbart mer korrekt enn det mange vil skrive: Jeg er sterkere enn deg. Hvilket medfører at den omvendte setningen blir: Deg er sterkere enn jeg. De riktige setningene blir "jeg er sterkere enn deg", og "du er sterkere enn meg" Endret 2. oktober 2004 av likferd Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 De riktige setningene blir "jeg er sterkere enn deg", og "du er sterkere enn meg" I dag er det tillatt å skrive det òg, men det mest korrekte er å skrive «Jeg er sterkere enn du». Dette fordi det bør være samsvar mellom pronomene. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Så det er også rett med, for eksempel, "han er sterkere enn hun"? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Jeg synes at "trykkfølsom skjerm" er en helt grei måte å si det på. EDIT: Ja, vi var tydeligvis ferdig med den diskusjonen. Endret 2. oktober 2004 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Så det er også rett med, for eksempel, "han er sterkere enn hun"? Godt spørsmål. I utgangspunktet vil jeg tro at den samme regelen gjelder også her, uten at jeg skal påstå det med 100% sikkerhet. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Hva med "ham er sterkere enn henne"? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Hva med "ham er sterkere enn henne"? Ham og henne er jo objektsform, så det er vel tvilsomt om man kan bruke det som subjekt. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Ja, det burde jeg kanskje ha tenkt på også... Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Høres jævlig dumt ut med "Jeg er sterkere enn du". Høres ut som man har tørna helt. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 View SONIC 19 tommer Nå orddeler man merkenavn. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Her er tre av de jeg er mest fornlyd med. Jeg har brukt Lightwave 3D. Endret 2. oktober 2004 av nerdVANNA Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Her er tre av de jeg er mest fornlyd med. Jeg har brukt Lightwave 3D. Ø og L er rett ved siden av hverandre... Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Det er jeg helt klar over. Men jeg lurer på om noen kjenner igjen feilen... Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 nerdVANNA, din djevel. (Ja, det er jeg som trykket feil på tastaturet) Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Hater kler seg som tror de er gangstere, men som ikke har helt skjønt det når de bruker en sol caps bak fram samt. at den er opp ned Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 (endret) Høres jævlig dumt ut med "Jeg er sterkere enn du". Høres ut som man har tørna helt. Uten å ha lest de foregående postene: Det er vel fordi "jeg er sterkere enn du" egentlig er en nedkortet måte å si "jeg er sterkere enn du er" på. Når man sier det slik, høres det bedre ut. Endret 2. oktober 2004 av gspr Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Jeg har et spørsmål: Er "ingen er så nydelig som du" korrekt? Heter det ikke "ingen er så nydelig som deg"? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hvorfor kicker de ut folk? uten grunn. Tja, hva kan? være grunnen. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Rent instinktivt ville jeg svart det siste, men etter å ha lest på denne siste siden av tråden, ser det ut til at det nok er det første som er riktig - "ingen er så nydelig som du er". Bekreftelse, noen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå