Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

OK, fått svar fra Språkrådet. Jeg fikk medhold, og det ser nok ut til at jeg hadde "rett" angående spørsmålet. Sakset fra mailen:

Her skal det brukes 'å', siden det er snakk om en vanlig infinitiv,

ikke om to ledd som skal bindes sammen.

Ser nok ut til at jeg kan skrive "Å ikke benytte seg av denne sjansen, ville vært dumt".

Er du uenig, Holger?

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OK, fått svar fra Språkrådet. Jeg fikk medhold, og det ser nok ut til at jeg hadde "rett" angående spørsmålet.

(...)

Ser nok ut til at jeg kan skrive "Å ikke benytte seg av denne sjansen, ville vært dumt".

Er du uenig, Holger?

"A er rett, B er galt. Er du uenig i at A er rett?"

Gidd å dra denne tynnslitte diskusjonen enda videre. Holger (og en del andre, inkl. jeg) har innsett at det er mulig å skrive 'å ikke plage' og 'å bare fise'. Er det ikke nok? Må du ha det skriftlig?

Lenke til kommentar
Hovedregelen er at infinitivsmerket skal stå foran et infinitiv, men det finnes ett unntak, og det er adverb – for eksempel ikke. H4ngm4N har altså rett i at man kan skrive «å ikke gjøre det».

Yay, nok en gang trodde jeg rett uten å kunne reglene. :)

Endret av nr.4
Lenke til kommentar
OK, fått svar fra Språkrådet. Jeg fikk medhold, og det ser nok ut til at jeg hadde "rett" angående spørsmålet.

(...)

Er du uenig, Holger?

"A er rett, B er galt. Er du uenig i at A er rett?"

Gidd å dra denne tynnslitte diskusjonen enda videre. Holger (og en del andre, inkl. jeg) har innsett at det er mulig å skrive 'å ikke plage' og 'å bare fise'. Er det ikke nok? Må du ha det skriftlig?

Jeg ville bare høre det fra hans "munn".

Hvis den motstridende part ikke kan innrømme sine feil, betyr det ingenting for meg. Så lenge Holger skjønner at han tok feil, og jeg hadde rett, er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
har en kompiss som spller doom3 men radeon 9200 124 mb, han spiller det på 1000x800(sorry husker ikke nøyaktig men dere vet hva jeg mener:) )selfølgelig ikke på høyste detaljer, ca middels/litt under og det hakker ikke noe!! er dette fantastisk eller helt normalt?

Jaja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...