Dorian Gray Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Og siden stavanger og bergen, er 2 oljebyer med stor tilgang til europa Kommafeil er, litt skoi syns jeg. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Heter det, å endelig treffe [verb i infinitiv] eller? og endelig treffe [og står til endelig] Lenke til kommentar
atrax Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 (endret) Heter det, å endelig treffe [verb i infinitiv] eller? og endelig treffe [og står til endelig] Det spørs jo hvordan resten av setningen er. Men infinitivsmerket skal alltid stå foran verbet: 'Endelig å treffe.' Endret 14. september 2004 av atrax Lenke til kommentar
guezz Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 POV 6800GT uter gjevnt med Pov6800ultra....vent..ska vise deg en test..!!! Sjarmerende. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 (endret) Hei dere eg kjøpt et powercolor x800xt backpack edition på 225*11 på amd xp 2500 og 560/575 å få 23k i 3dmark01se er normal har ikke test 03 synes der ikke noen bra test skal test med mer fsb og mer klokking på skjermkort test i doom3 på ultra og 1024 fikk 86fps er det normal får min pc ? Fantastisk. Edit: Vedkommende kom med en forklaring etterpå: ps har dysrlesk så beklage at ikke 100% rett, men får der leve med. Legg merke til at han har skrevet punktum, her er det fremskritt å spore! Endret 14. september 2004 av Rikky Lenke til kommentar
guezz Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Hei dere eg kjøpt et powercolor x800xt backpack edition på 225*11 på amd xp 2500 og 560/575 å få 23k i 3dmark01se er normal har ikke test 03 synes der ikke noen bra test skal test med mer fsb og mer klokking på skjermkort test i doom3 på ultra og 1024 fikk 86fps er det normal får min pc ? Fantastisk. OMFG! "Besvimer grunnet oksygenmangel". Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Legg inn en morsom videoer.... Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Heter det, å endelig treffe [verb i infinitiv] eller? og endelig treffe [og står til endelig] Det spørs jo hvordan resten av setningen er. Men infinitivsmerket skal alltid stå foran verbet: 'Endelig å treffe.' Feil. "Jeg skal fiske og hoppe". Der setter man ikke infinitivsmerket foran verbet. "Og" blir brukt til å sideordne to setningsledd el. to setninger: Hansen og Olsen er naboer / de sang og spilte / de voksne diskuterte, og barna lekte / vær så snill og send meg boka (el. vær så snill å sende meg) "Å" settes foran verb som står i inf: å danse er morsomt / gjestene begynner å komme / sant å si / så å si / vel å merke / å begynne å lære å lese og skrive / vær så snill å sende (el. vær snill og send) meg boka! / han gikk ut for å måke snø / det tok til å snø / hun holdt på å forsove seg / de holdt på (med) å bygge seg hus. Tatt direkte fra sidene til norsk språkråd, så jeg tar forbehold om evt. skrivefeil o.l. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Det han mener (tror jeg) er at OM man bruker infinitivsmerke, så SKAL det stå foran verbet. Det heter ikke "å ikke", "å kanskje" etc. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 (endret) Jeg gadd ikke å lese alt dere skrev, men det heter: (jeg gleder meg til) endelig å treffe (den personen) Endret 15. september 2004 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 det tror jeg og... men funker det ikke og si: å ikke gjøre det, ville være en synd...??? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 det tror jeg og... men funker det ikke og si: å ikke gjøre det, ville være en synd...??? Nei. "Å" skal alltid følges av et verb i infinitiv. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 ok, takk for opplysningen Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 det tror jeg og... men funker det ikke og si: å ikke gjøre det, ville være en synd...??? Nei. "Å" skal alltid følges av et verb i infinitiv. Ehh, der tar du feil, Holger. Han har rett. Eksempel: "Å ikke benytte seg av den sjansen, ville vært dumt". Beklager, men her har du bajsa på lokket. H4ngm4N: Til tross for et navn som ikke får meg til å ta deg seriøst, har du rett. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Ehh, der tar du feil, Holger. Han har rett. Eksempel: "Å ikke benytte seg av den sjansen, ville vært dumt". Beklager, men her har du bajsa på lokket. Jasså, så du påstår at jeg tar feil. Her er mitt argument: Ordet å forteller at det følger en infinitiv etter, og kalles derfor infinitivsmerke, mens og tilhører ordklassen konjunksjoner (forbinderord). Hovedregel: "Å" står bare foran verb i infinitiv, mens "og" forbinder (står mellom) sideordnede ord eller ordgrupper av ymse slag, også infinitiver. Hentet fra http://www.sprakrad.no/ogogaa.htm Så, hva er ditt argument? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Vel, la oss si det slik: "Og" forbinder (står mellom) sideordnede ord eller ordgrupper av ymse slag, også infinitiver. DET er mitt argument. Jeg er nokså sikker på dette. Så, hva er ditt argument? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Ja, Bandidos Pelle, det er sant. "Og" kan også brukes foran infinitiv. Men det er ikke det vi diskuterer. Jeg sier at "å" skal bare være foran infinitiv. "Og" har ingenting med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 [fanfarebegins] pwned by HolgerLudvigsen [/fanfareends] Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Ja, Bandidos Pelle, det er sant. "Og" kan også brukes foran infinitiv. Men det er ikke det vi diskuterer. Jeg sier at "å" skal bare være foran infinitiv. "Og" har ingenting med saken å gjøre. Jeg bare ga eksempel på en setning. Grunnen til at jeg skrev opp akkurat den setningen, er fordi jeg brukte denne i en norsk stil for noen uker siden. Da jeg fikk tilbake prøven, fikk jeg ikke feil på den setningen. Derfor synes jeg at det er merksnodig at det er feil. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 (endret) Vel, det er lett å unngå å legge merke til slike feil i en stil. Det er i tillegg ofte brukt i muntlig norsk. Poenget er ihvertfall at "å" bare skal stå foran infinitiv, mens "og" kan stå foran både litt av hvert, derfor er kan det være et problem iblant. *Redigert av moderator - oppfør deg* Endret 15. september 2004 av psilocybe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå