Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

"Hele" litteratursuppa? Du, unnskyld meg. Med mindre de har gjort grove overhalinger av pensum, så er det fortsatt bare førsteklassenorsk yrkesfagene har, og det fordelt over to år til og med.

Edit: Før du har gått påbygging, som har TI timer norsk i uka med nynorsk, norrønt, dialekter og hele faenskapet, så har du faen ikke hatt hele suppa.

Endret av Leo_Khenir
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av grunnen til at man har norsk som fag er jo for å gjøre folk i stand til å delta aktivt i samfunnsdebatter. Hadde du ikke hatt grunnprinsippene klare i norskfaget, og norskhistorie for den del, hadde du ikke skjønt et kvekk av mye av metaforene og referansene i tidsskrifter.

Alle har nytte av det, til og med en mekaniker. En som ønsker å bli norsklærer har derimot ingen nytte av å kunne overhale en motor.

Lenke til kommentar

Vil for ordens skyld påpeke at jeg er usedvanlig glad i bøker, og skal faktisk bli norsklærer :p Og er glad for at mine praktiske evner når det kommer til motorer og andre ting blir testa. Men ser poenget ditt.

Ting som irriterer meg nå er at jeg ikke har noe spesifikt å irritere meg over..

Lenke til kommentar

Irriterer at fremtidige bilmekanikere må gjennom hele litteratursuppa på skolen.

Problemet med det moderne utdanningssystemet er at det er bygget opp av (og gjerne for) akademikere. For de "uheldige" av oss som velger en mer praktisk eller kreativ yrkeskarriere, fungerer ikke dette oppsettet optimalt.

Jeg vil anbefale alle å virkelig lytte til Sir Ken Robinson, tidligere universitetsprofessor, og hans meninger om den retningen skolen er på vei:

http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U&feature=player_embedded#!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Irriterer at fremtidige bilmekanikere må gjennom hele litteratursuppa på skolen.

Allmenn kunnskap heter dette! Om det ikke blir formidlet, så dør det ut.

Jeg har respekt for at du ikke er enig i dette, men du burde også ha respekt for dem som prøver å ta vare på litteratur og kultur. Det er faktisk en del folk som setter pris på slikt også.

Apropos bil- /fly-mekanikere, så har jeg aldri forstått meg på dem. De er heldige om det i det heletatt eksisterer en jobb igjen etter at dem er ferdige med utdannelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har respekt for at du ikke er enig i dette, men du burde også ha respekt for dem som prøver å ta vare på litteratur og kultur. Det er faktisk en del folk som setter pris på slikt også.

Apropos bil- /fly-mekanikere, så har jeg aldri forstått meg på dem. De er heldige om det i det heletatt eksisterer en jobb igjen etter at dem er ferdige med utdannelsen.

Kilder på det?

Etter endt utdanning her i byen, så tror jeg det var rundt 80% som får fast jobb. (Info fra utdanningsdirektoratet da de var på skolen vår). De resterende 20% er normalt dem som har mye fravær, og som generelt gir faen.

Lenke til kommentar

"Alt med måte" er det noe som heter.

Jeg gikk yrkesfag med VK2, og norsk var definitivt det mest krevende faget.

I norskfaget hadde man alltid flere baller i luften.

Hadde man endelig levert inn et bokreferat, var det likevel ikke fred å få.

Da var det snart prøve, prosjekt eller nytt bokreferat.

Jeg sier ikke at faget er helt unyttig.

Men mengden kan og bør begrenses.

Man forutsetter et altfor høyt nivå i norsk sammenliknet med de andre fagene.

Rettskriving er viktig.

Detaljanalyse av Fuglane av Tarjei Vesaas er ikke viktig.

I hvert fall ikke hele tiden.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kilder på det?

Etter endt utdanning her i byen, så tror jeg det var rundt 80% som får fast jobb. (Info fra utdanningsdirektoratet da de var på skolen vår). De resterende 20% er normalt dem som har mye fravær, og som generelt gir faen.

Er ikke sikker på hvordan situasjonen er i Norge, men i andre EU-land så er det lettere å få jobb i ESA enn å få jobb som bilmekaniker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...