svelemoe Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Ungen kan velge borgerlig konfirmasjon. Poenget er jo at et nyfødt barn ikke kan velge noe som helst og det utnytter de kristne til å få flere medlemmer og å, forhåpentligvis, sikre at dette mennesket i framtiden er kristen. DET ER GALT. Neineinei, guds godheit og styrke er sjølvsagt i eitt vesen som knapt klarer å tenkje sjølv. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Hvis ungen ikke klarer å velge religion selv i ettertid, så er det lite poeng å tro at mangelen på dåp vil være en god ting for fremtiden til ungen. At et barn blir oppdratt kristent er hverken dårlig eller godt gjort av foreldrene. De generelle verdiene til de fleste religioner er gode, og disse verdiene burde alle ha uansett om personen velger å ha en gud eller ikke. Hvis du ikke er enige i dette, så kan du sammenligne samfunnet i dag med samfunnet for 100 år siden, som var et kristent samfunn. Dagens samfunn er på grensen til fullstendig apatisk og egosentrisk. At du som (jeg antar) ateist velger å påstå at dine verdier og trosretninger er bedre enn de kristnes, setter deg på lik linje som de kristne du velger å kritisere. Dine verdier og trosretninger er dine og dine alene, og, hvis du noen gang skulle få barn, barnet ditt sine til det er modent nok til å tenke selv. Det er foreldrene som sin jobb, oppgave og plikt å utføre de valgene de mener er best for barnet til barnet er modent nok til å bestemme selv, og hvis dette valget er å døpe barnet kristent så har ikke du noe du skulle ha sagt. 4 Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Hvis ungen ikke klarer å velge religion selv i ettertid, så er det lite poeng å tro at mangelen på dåp vil være en god ting for fremtiden til ungen. At et barn blir oppdratt kristent er hverken dårlig eller godt gjort av foreldrene. De generelle verdiene til de fleste religioner er gode, og disse verdiene burde alle ha uansett om personen velger å ha en gud eller ikke. Hvis du ikke er enige i dette, så kan du sammenligne samfunnet i dag med samfunnet for 100 år siden, som var et kristent samfunn. Dagens samfunn er på grensen til fullstendig apatisk og egosentrisk. Jeg har blitt oppdratt sekulært. Uten verken ”ateistiske verdier” eller religiøse verdier. Likevel har jeg tilegnet meg en del etikk og moral som jeg mener er universelle og som religionene ikke har patentert. Religionene har snarere kommet i etterkant og tatt alle disse selvfølgelighetene og gjort dem til sine slik at alle med strengt tatt normal oppdragelse skal passe godt inn i deres religiøse syn. På den måten kan de framstille en langt større gruppe som kristne eller en eller annen religiøs. Dagens samfunn er fragmentert, men jeg går ut i fra at du tar utgangspunkt i majoriteten i Norge. Hvis vi zoomer ut og ser hele kloden er det bemerkelsesverdig at landene med størst grad av sekularisering også er de med høyest levestandard. Med det sier jeg meg såklart uenig med deg i at det kristne samfunnet for 100 år siden var bedre. At du som (jeg antar) ateist velger å påstå at dine verdier og trosretninger er bedre enn de kristnes, setter deg på lik linje som de kristne du velger å kritisere. Dine verdier og trosretninger er dine og dine alene, og, hvis du noen gang skulle få barn, barnet ditt sine til det er modent nok til å tenke selv. Nå legger du ord i munnen på meg. Jeg mener det er åpenbart riktig å ikke velge en religion for barnet sitt og i stedet la det velge selv når det er gammelt nok. Jeg påstår ikke at mine verdier er bedre enn andres. Likevel, de verdiene og det synet jeg har har jeg jo fordi jeg mener det er best. Dette er uansett ubetydelig siden jeg vil respektere andres. Skulle mitt barn velge å bli religiøs så hadde jeg ikke stoppet det. Det er foreldrene som sin jobb, oppgave og plikt å utføre de valgene de mener er best for barnet til barnet er modent nok til å bestemme selv, og hvis dette valget er å døpe barnet kristent så har ikke du noe du skulle ha sagt. Jo, jeg har mye jeg skulle ha sagt, men jeg kan ikke legge meg borti andre foreldres avgjørelser. Det er fremdeles fullt lovlig også. En annen ting er jo at kirken, og en del foreldre, vet veldig godt at samfunnet er i ferd med å sekulariseres til det fulle. I hvert fall kristendommen er på vei bort. En måte å bremse dette på er jo nettopp å døpe de uvitende mengder som ikke har noen makt og viten. 3 Lenke til kommentar
Gitarhm Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Barndåp som jeg må i på søndag. Jeg er prinsipielt i mot det. Det er tvang. Et stakkars uvitende, hjelpesløst spedbarn blir systematisk medlem i kirken. Veien blir staket ut kynisk før mennesket er gammelt nok til å gjøre seg opp en egen mening. Og når det er gammelt nok, og dermed begynner med kritisk tenking, lokkes det med konfirmasjon, bare for å sikre tyrraniet videre. Alt skjult med smil, gaver, fest og kaker. Men jeg skal dra såklart i respekt for familien. Og skal såklart også holde kjeft. For det er jo en gammel tradisjon ikke sant, barnet har jo ikke vondt av det... Får jo mange gaver og i det hele tatt er det jo en positiv ting... I mine øyne blir man ikke kristen av å være medlem i statskirken. Man er kristen hvis man tror. 2 Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Ungen kan velge borgerlig konfirmasjon. Hvorfor skal ungen delta i en kristen tradisjon uten å gjøre det kristent? 3 Lenke til kommentar
Analmeth Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 RLE. Husker det var et av yndlingsfagene mine, fordi det eneste man trengte for å få 5 eller 6 var å argumentere litt for synspunktene sine. Læreren var ateist, i tillegg. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Ikke for å klage, men læreren tvinger oss ut i regnet. Kunne ha vært inne i gangen, men neida. Ikke rart det er så mange syke for tiden. Lenke til kommentar
Vowels Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Det er fordi dere snørrunger driver med hærverk og fandenskap om dere blir inne. Endret 28. september 2011 av Vowels 2 Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Har ingenting med læreren og regn og gjøre. Kle på dere ordentlig, så går det greit. Faen ikke rart at dagens ungdom er sjuke hele tida når de nekter å ta på seg skikkelig med klær. Det irriterer meg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Det er fordi dere snørrunger driver med hærverk og fandenskap om dere blir inne. Nei, ikke jeg. Jeg sitter rolig på min stol og tegner arkitektur. Lenke til kommentar
Vowels Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Det er fordi dere snørrunger driver med hærverk og fandenskap om dere blir inne. Nei, ikke jeg. Jeg sitter rolig på min stol og tegner arkitektur. Tagging er ikke arkitektur! 4 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Ikke for å klage, men læreren tvinger oss ut i regnet. Kunne ha vært inne i gangen, men neida. Ikke rart det er så mange syke for tiden. De staute vikinger slår til igjen. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Det er fordi dere snørrunger driver med hærverk og fandenskap om dere blir inne. Nei, ikke jeg. Jeg sitter rolig på min stol og tegner arkitektur. Tagging er ikke arkitektur! Arkitektur er ikke tagging. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 At alle i klassen sier "Jævla retard" når dem faen ikke veit hva det betyr engang Lenke til kommentar
Kea Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 At Razer enda ikke har svart på mail, og det er gått tre dager. Argh! Dette er ikke et godt førsteinntrykk. Folk skryter sånn av Razer sine produkter. Det kan så være at de slår alle andre når det gjelder kvalitet, men kundeservicen er jammen ikke mye å skryte av. Og det er en ganske stor del av et selskap. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 I mine øyne blir man ikke kristen av å være medlem i statskirken. Man er kristen hvis man tror. Det stemmer det, men jo større medlemstallet i statskirken er, jo større innflytelse får de. Og sekulariseringen går tregere. 2 Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Vi er da allerede et sekularisert samfunn.. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Nei ikke på langt nær. Irriterer meg så jævlig over det såret jeg har over fingern! Gjør vondt som faen når jeg trykker ned de dynneste gitarstrengene! Frister å bare skjære over hele greia egenlig. Få faenskapet bort! Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Teip? Superlim? Bobleplast? Lær deg å spille med slide? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå