αкαѕнα Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Hva skiller livssyn fra religion? Religion er troen på en overnaturlig makt og/eller et overnaturlig vesen, som en føler seg avhengig av og som fyller en med vissheten om at noen eller noe er hellig. kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Religion VS Mens livssyn er en overordnet og felles benevnelse om det et menneske tror på om livet og verden, om det fins noen høyere makt eller ikke, og hva slags etikk man bør leve etter. Et livssyn inneholder synsmåter innen tre områder: virkelighetsoppfatning, menneskesyn og verdioppfatning. kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Livssyn Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Du mener altså at det er et bestemt antall "energier" på denne jorda som verken forsvinner eller formerer seg? Irriterende nok sier loven at mengden energi er konstant og at den ikke kan oppstå og heller ikke forsvinne... Så hva du og jeg gjør med dette livet betyr jo fint lite sånn sett vel.. Er bare å nyte turen så lenge den varer ^^ Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Poenget er vel fortsatt at du tror på det overnaturlige, og baserer det på vitenskapelige uttrykk. 1 Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Noe som irriterer meg utrolig mye er andre mennesker som er overbevist om at det de tror eller ikke tror er rett, og rakker ned på andre mennesker fordi de har en annen tro. Hvorfor i helvete skal du gjøre det? Hva har du med å gjøre hva andre mennesker tror på? Er du så ussel at du trenger å gjøre det for å få deg selv til føle deg bedre? Kan du ikke bare la andre ha sin tro og ha din for deg selv? Jeg hater virkelig sånne mennesker. Hvorfor skal man ikke få lov til å overbevise andre om at du selv har rett? Hva vet du om grunnen til at folk gjør dette? Som du selv sier, la folk gjøre og føle som de vil. Om andre mener at sin tro er korrekt så la dem prøve å overbevise andre om at det er rett. Dobbeltmoralistisk og dømmende spør du meg. Irriterende nok sier loven at mengden energi er konstant og at den ikke kan oppstå og heller ikke forsvinne... Så hva du og jeg gjør med dette livet betyr jo fint lite sånn sett vel.. Er bare å nyte turen så lenge den varer ^^ Så du sier altså da at det fantes like mange "energier" på denne jorda da den oppstod, som det gjør idag? Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Hva skiller livssyn fra religion? Religion er troen på en overnaturlig makt og/eller et overnaturlig vesen, som en føler seg avhengig av og som fyller en med vissheten om at noen eller noe er hellig. kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Religion VS Mens livssyn er en overordnet og felles benevnelse om det et menneske tror på om livet og verden, om det fins noen høyere makt eller ikke, og hva slags etikk man bør leve etter. Et livssyn inneholder synsmåter innen tre områder: virkelighetsoppfatning, menneskesyn og verdioppfatning. kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Livssyn Det at det du tror på er en livssyn betyr ikke nødvendigvis at det ikke er en religion. Kristne har et livssyn basert på den kristne tro. Du har et livssyn basert på din tro. Endret 7. juni 2011 av kammizez Lenke til kommentar
handerrre Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Noe som irriterer meg utrolig mye er andre mennesker som er overbevist om at det de tror eller ikke tror er rett, og rakker ned på andre mennesker fordi de har en annen tro. Hvorfor i helvete skal du gjøre det? Hva har du med å gjøre hva andre mennesker tror på? Er du så ussel at du trenger å gjøre det for å få deg selv til føle deg bedre? Kan du ikke bare la andre ha sin tro og ha din for deg selv? Jeg hater virkelig sånne mennesker. Hvorfor skal man ikke få lov til å overbevise andre om at du selv har rett? Hva vet du om grunnen til at folk gjør dette? Som du selv sier, la folk gjøre og føle som de vil. Om andre mener at sin tro er korrekt så la dem prøve å overbevise andre om at det er rett. Dobbeltmoralistisk og dømmende spør du meg. Jeg har da ikke sagt noe om at man ikke skal få lov til å prøve å overbevise noen om noe (da bør selvfølgelig parten som prøver å overbevise ha et åpent sinn og være klar for en åpensinding debatt). Jeg snakker om å rakke ned på andre. Det spiller ingen rolle hvilken grunn de har til å rakke ned på noen, det er (ihvertfall i mine øyne) moralsk forkastelig å rakke ned på noen grunnet deres religion og/eller livssyn. Skjønner ikke helt hvor du fikk "Dobbeltmoralistisk og dømmende" ifra(?), men det var det absolutt ikke. Lenke til kommentar
handerrre Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) http://s-ak.buzzfed.com/static/imagebuzz/web03/2010/9/3/6/religion-is-like-a-keep-it-inside-11297-1283509798-5.jpg Edit: skulle ikke de to postene egentlig gått sammen nå? En ting som irriterer meg nå er at jeg har en fremføring imorgen, og jeg har nesten ikke begynt. Altså, latskapet mitt irriterer meg. Endret 7. juni 2011 av handerrre Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 http://s-ak.buzzfed.com/static/imagebuzz/web03/2010/9/3/6/religion-is-like-a-keep-it-inside-11297-1283509798-5.jpg har aldri skjønt det der penis styret.. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 En slik kommentar må bli besvart... Du kan få låne min for å finne ut hva det dreier seg om. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Irriterende nok sier loven at mengden energi er konstant og at den ikke kan oppstå og heller ikke forsvinne... Igjen, du har missforstått energiloven. Dersom du mener "et nytt liv" er å bli til jord, larvemat osv, så greit for meg, men da ville jeg ikke kalt det et liv. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Jeg har da ikke sagt noe om at man ikke skal få lov til å prøve å overbevise noen om noe (da bør selvfølgelig parten som prøver å overbevise ha et åpent sinn og være klar for en åpensinding debatt). Jeg snakker om å rakke ned på andre. Det spiller ingen rolle hvilken grunn de har til å rakke ned på noen, det er (ihvertfall i mine øyne) moralsk forkastelig å rakke ned på noen grunnet deres religion og/eller livssyn. Skjønner ikke helt hvor du fikk "Dobbeltmoralistisk og dømmende" ifra(?), men det var det absolutt ikke. "Dømmende" brukte jeg fordi du sier "Er du så ussel at du trenger å gjøre det for å få deg selv til føle deg bedre?" og "Jeg hater virkelig sånne mennesker." Dobbeltmoralistisk brukte jeg fordi du sa "Noe som irriterer meg utrolig mye er andre mennesker som er overbevist om at det de tror eller ikke tror er rett" og senere sier du "Hva har du med å gjøre hva andre mennesker tror på?" Der tenker jeg; hva har du å gjøre med hva andre er overbevist om og hva de tror er rett? Jeg skal også innrømme at jeg overså det at du sa "rakker ned på". Hvorfor du kun bruker det å rakke ned på religion, det kan jeg ikke forstå, da man ikke burde rakke ned på noe/noen som helst. Endret 7. juni 2011 av kammizez Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Du mener altså at det er et bestemt antall "energier" på denne jorda som verken forsvinner eller formerer seg? Irriterende nok sier loven at mengden energi er konstant og at den ikke kan oppstå og heller ikke forsvinne... Det du sier om energibevarelse er riktig. Men konklusjonen du trekker utifra det er jo (som allerede påpekt) helt på trynet. protip: jeg og lycantrophe har eksamen i fysikk på fredag. Go, go! Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Folk som bare tar seg fra smågodtet på butikken og stapper i munnen. Hva faen? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) protip: jeg og lycantrophe har eksamen i fysikk på fredag. Go, go! Noe som er smått irriterende. ;p Snart sommerferie, tho. Endret 7. juni 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Hva som irriterer for øyeblikket: Det teite været på Røros. Enten så er det pisskaldt og regn, eller FOR varmt i sommerhalvdelen. Nå fant været ut at det skulle teste noe nytt no: KLAMT SOM FAEN DET ER GØY, OI! Er vel 15-20 pluss, tung, tung luft, 60% luftfuktighet og NULL vind. Å ha opp vinduene hjelper ingenting og hele kroppen er generelt halvsvett og jævlig. Sånt vær hadde funka fjell hadde det ikke vært så svett, argh! Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Folk som bare tar seg fra smågodtet på butikken og stapper i munnen. Hva faen? Det pleide lillesøsteren min å gjøre da hun var så liten at hun nettopp hadde lært seg å gå Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Så søtt. Det var ikke søtt når det kom en slask med en boks pils i ene hånda, og knabba godteri med den andre. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Du mener altså at det er et bestemt antall "energier" på denne jorda som verken forsvinner eller formerer seg? Irriterende nok sier loven at mengden energi er konstant og at den ikke kan oppstå og heller ikke forsvinne... Det du sier om energibevarelse er riktig. Men konklusjonen du trekker utifra det er jo (som allerede påpekt) helt på trynet. BDF eller?? Lenke til kommentar
Diskutert Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Hva som irriterer for øyeblikket: Det teite været på Røros. Enten så er det pisskaldt og regn, eller FOR varmt i sommerhalvdelen. Nå fant været ut at det skulle teste noe nytt no: KLAMT SOM FAEN DET ER GØY, OI! Er vel 15-20 pluss, tung, tung luft, 60% luftfuktighet og NULL vind. Å ha opp vinduene hjelper ingenting og hele kroppen er generelt halvsvett og jævlig. Sånt vær hadde funka fjell hadde det ikke vært så svett, argh! Skummelt mye mygg det er på Øra. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) ø Endret 8. juni 2011 av Matsemann 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå