Dragen Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Om det er noe trøst, så er jaggu jeg også usikker på hvordan man koker poteter helt riktig, og jeg er godt over 16. Bruker heller ris enn potet, som regel. Å koke potet til perfeksjon er det svært få som klarer. Blir som spaghetti, 5 sekunder fra eller til kan være nok til at den blir ødelagt. Lenke til kommentar
Analmeth Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg kan ikke koke poteter og jeg har aldri i mitt liv hatt bruk for den kunnskapen. Potetkoking er på ingen måte like essensiell som å kunne lese eller å kunne knyte skolissene sine. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Herregud hvor vanskelig kan det være? Koke poteter. Man vet vel hva man gjør når man skal koke noe, og man vet vel hva en potet er. Så koker man poteten da! Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Poteten må være al dente, vet du. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Okei, for å si det sånn da. Jeg har ikke peiling på hvor mye vann som må brukes, jeg vet ikke ca koketemperatur. Det kan for min del være alt mellom 5 minutter og en time, jeg har rett og slett ikke peiling. Jeg har aldri kokt poteter, men jeg har likevel bodd alene i 7 år, og jeg er heller ikke typen som slasker å slenger en grandis i ovnen. Andreparten her kunne å koke poteter, men de skal vist kokes på rist, så på en måte skal de dampes..... Endret 6. mars 2011 av Neppe Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Vi har skrevet to og en halv side med potet-off-topic nå. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg ville dampkokt potetene... Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg har aldri kokt kålrabi menn med ren fornuft tenker jeg lett hvordan det skal gjøres. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Vi har skrevet to og en halv side med potet-off-topic nå. Potetkoking er jo igrunn ganske irriterende da... 1 Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Potetkoking er bortkasta ... Makan til særnorskt skal du lete lenge etter Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Det irriterer at med ca. 1 måneds "øving" i å skrelle poteter, så klarer jeg det fortsatt ikke.. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Det irriterer at med ca. 1 måneds "øving" i å skrelle poteter, så klarer jeg det fortsatt ikke.. Når jeg er stedet der potetene er kokt med skall, så spiser jeg likegjerne skallet. Jeg gidder rett og slett ikke skrelle når jeg skal spise + det smaker ikke så ille. Endret 6. mars 2011 av Neppe Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 To ting som irriterer meg. Mandel på mandelstanga, jeg skraper alltid det meste av. "Fap free uke" tråden. 30 nerder beviser for internett at de kan si at de ikke har runket på en måned, gratulerer. Hva oppnådde dere? Jentene har til og med fått en "(jente)" kommentar, så folk er sikker på hvilke jenter er mest kåte i slutten av mars. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 koke poteter Selv de som ikke har poteter i sitt vanlige kosthold? Da bytter du ut "koke poteter" med det som er vanlig i kostholdet ditt. Norge er et potetland, så det er naturlig å tro at en 16 årig nordmann kan dette. Drar du til et typisk asiatisk land, så kan man jo anta at foreldrene har forsøkt å vise ungen sin åssen man koker ris. Jeg har selv måtte lære en 25-åring åssen man skal koke potet og trekke wienerpølse (man koker ikke wienerpølse) da jeg jobbet som kjøkkenansvarlig på et NAV-kurs. Denne fyren har barn, som hadde et kosthold som bestod så og si av kun ferdigpizza og svarte grillpølser. Jeg har i ettertid vært på middag hos han hvor jeg fikk servert en særdeles god hjemmelaget potetstappe og wienerpølser trukket til nær perfeksjon. Det jeg synes er skremmende, sånn for å forklare litt nærmere, er at dagens ungdom er bortskjemte. Færre og færre kan ting som dette. Nesten alle i min klasse på barneskolen kunne allerede koke poteter når begynte med dette i 5. klasse. Og dette er ikke mer enn 15-16 år siden. Det er ikke noe rart at mennesker blir tykkere og tykkere. Før tok foreldrene med seg ungene når de skulle lage middag, ungene lærte å lage mat og de fikk ett tykkere bånd til foreldrene. I dag så er det sjeldent at man ser dette. Foreldrene klager over at det er mer å gjøre, ting tar lenger tid og ungene er masete. Men realiteten er at når du har lært ungene dine grunnleggende ting, så er det mindre for å gjøre, ting tar ikke like lang tid som når du gjør alt selv, og ungene har noe å gjøre. Og dette i tillegg til at du kan være sikker på at ungene dine ikke kommer til å sulte ihjel når de flytter ut. Og så kan det jo skje at du ikke trenger å stresse hjem etter jobb fordi 16-åringen din er hjemme alene og er sulten. Kanskje middagen allerede står klar når du kommer hjem? 1 Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Og så kan det jo skje at du ikke trenger å stresse hjem etter jobb fordi 16-åringen din er hjemme alene og er sulten. Kanskje middagen allerede står klar når du kommer hjem? Hva får deg til å tro at en 16-åring idag frivillig bruker masse av tiden sin på å lage en middag til familien? 1 Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Har man kjøkkenkurs gjennom nav Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 At det blir laget film om Justin Bieber. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå