Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

33 minutes ago, Sjuttolini said:

Tåpelige argumenter mot reising:

  • Hva er vitsen med biltur? Du kan jo bare se hvordan det ser ut på google maps
  • Hvorfor dra til Syden? Du kan jo bare ligge på stranda i Norge
  • Har du sett ett fjell så har du sett alle

Greit om du ikke liker å reise altså, men kom med bedre begrunnelser enn dette våset. 

Det er ikke så lett når man ikke ser vitsen med å reise. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkefunksjoner. Jeg søker på et bedriftsnavn og får opp konkurrenten som førstevalg fordi vedkommende har betalt. 

De har altså betalt for at jeg skal få en verre opplevelse på internett. Bedriftene som gjør dette har allerede satt seg i den posisjonen at jeg ikke liker de.

Også en liten en idag på søkefunksjonen i Outlook. Nesten komisk hvor lite treffsikker den er, selv om jeg bruker tekniske begrepet som kun eksisterer på et sted i mailen min klarer den ikke finne det jeg leter etter. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Tåkefyrste said:

Sånt som dette gjør meg ikke bare irritert men rasende.

 

 

Jeg vet ikke helt hva poenget er her? 

Er det slik at du antar at dersom man ikke gir penger til Palestina så vil plutselig lærerstudiene bli ekstremt attraktive?

Det skal en god del mer en 280 millioner til for å snu problemene vi har i norsk skolevesen - meningsløst å stille disse to sakene opp mot hverandre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei det handler om at vi ikke "har råd" til å drifte skoler i dette landet en gang, men når det gjelder bistand til andre land så har gavmildheten ingen grenser. Patetiske evneveike politikere er det vi har.

 

Hvorfor ser man aldri at "pga. stramt budsjett så kan vi ikke gi mer penger til land x, y og z" ??

  

3 hours ago, Zork said:

Det skal en god del mer en 280 millioner til for å snu problemene vi har i norsk skolevesen - meningsløst å stille disse to sakene opp mot hverandre.

 280 millioner er bedre enn ingenting. Får ganske mange årsverk for 280 millioner.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Tåkefyrste said:

Nei det handler om at vi ikke "har råd" til å drifte skoler i dette landet en gang, men når det gjelder bistand til andre land så har gavmildheten ingen grenser. Patetiske evneveike politikere er det vi har.

 

Hvorfor ser man aldri at "pga. stramt budsjett så kan vi ikke gi mer penger til land x, y og z" ??

  

 280 millioner er bedre enn ingenting. Får ganske mange årsverk for 280 millioner.

Dette er et langt mer komplisert spørsmål enn å bare kaste penger etter det.

Midt i en allerede pågående lærerkrise, så insisterte Høyre på å gjøre det enda vanskeligere å bli lærer ved å øke kravene for å komme inn på lærerskolen. I mange år så har vi slitt med rekruttering til læreryrket - Høyres "løsning" på det var å gjøre det vanskeligere å bli lærer, samtidig som de gjorde null og niks for å gjøre det mer attraktivt å bli lærer.

Nå er det ikke kun Høyre som skal ha skylden for dette - lærere har gått for lut og kaldt vann gjennom flere regjeringer - men å tro at denne krisen som har bygget seg opp gjennom mange år med politisk vannstyre (fra alle partier) i noen grad har relevans til 280 millioner til mennesker, som har det langt verre enn noen av oss noen gang kan forestille oss å ha det, er fullstendig skivebom.

Det hjelper forøvrig ikke å regne 280 millioner om til årsverk når det ikke finnes noen som ønsker å ta disse årsverkene.

Endret av Zork
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det handler ikke bare om lærere, det handler om at skoler generelt har så dårlig økonomi at de ikke kan kjøpe inn nødvendig utstyr. De kan heller ikke ansette flere lærere uavhengig av om de finnes eller ikke, fordi det ikke er penger til å lønne dem.

Så nylig også på facebook en barneskole som spurte etter donerte leker, fordi de ikke hadde råd til leker til barna. Helt sjukt.

 

Da synes jeg det er direkte usmakelig å samtidig dele ut hundrevis av millioner til andre land, for ikke å snakke om bistandsbudsjettet på 52 milliarder.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Tåkefyrste said:

Det handler ikke bare om lærere, det handler om at skoler generelt har så dårlig økonomi at de ikke kan kjøpe inn nødvendig utstyr. De kan heller ikke ansette flere lærere uavhengig av om de finnes eller ikke, fordi det ikke er penger til å lønne dem.

Så nylig også på facebook en barneskole som spurte etter donerte leker, fordi de ikke hadde råd til leker til barna. Helt sjukt.

 

Da synes jeg det er direkte usmakelig å samtidig dele ut hundrevis av millioner til andre land, for ikke å snakke om bistandsbudsjettet på 52 milliarder.

https://www.vg.no/nyheter/i/o3kaAK/gaza-soestrene-maatte-amputere-hvor-er-mamma

Og så sutrer du altså over at norske skoler ber om donerte leker.

"Usmakelig", faktisk...

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som det handler om, er vel noen prinsipper og måten politikerne tilnærmer seg tilfeller som er eksempelet her, på ulik måte.
Skole - bistand.
Det er sikkert ikke lett, men det virker unektelig som at politikerne er mye reddere for å sette begrensninger ift bistand, enn de er ndg slike Norske forhold som skole o.l. Da har de mest unnskyldninger å komme med, om hvorfor de ikke kan det og det..
Og da mener jeg generelt. Det blir feil å sette enkeltsaker opp mot hverandre på den måten Zork gjør i sitt siste innlegg ovenfor.

Endret av Delvis
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (14 timer siden):

Det handler ikke bare om lærere, det handler om at skoler generelt har så dårlig økonomi at de ikke kan kjøpe inn nødvendig utstyr. De kan heller ikke ansette flere lærere uavhengig av om de finnes eller ikke, fordi det ikke er penger til å lønne dem.

Så nylig også på facebook en barneskole som spurte etter donerte leker, fordi de ikke hadde råd til leker til barna. Helt sjukt.

Det handler vel strengt tatt om hvordan de disponerer økonomien også, nabokommunen vår ville spare litt penger på det lokale pleiehjemmet, de ville spare 50000 kr så de leide inn en konsulent, konsulenten greide ikke spare inn 50000 kr, konsulenten kostet 50000 kr. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Belysningen under kjøkkenskapene mine. Den som designet det opplegget der skulle vært belønnet med en enveisbillett til Bjørnøya, og med bare våte underbukser i bagasjen.

Små halogenpærer (dere vet de med sånne små tynne pinner) skal dekkes til med en rund skive av glass, som holdes på plass av en tynn ring med fire festepunkter. Så står man der, krokbøyd og sår, og prøver å holde glasset noenlunde rett mens man fomler med denne tynne ringen som er veldig kresen på hvor den vil feste seg. De første tre går greit. Når du kommer til den sjette svir det i ryggen av å stå bøyd sidelengs og sikte. Og det er akkurat da den ringen nekter å feste. 

Det blir ikke mer moro enn man lager selv på en lørdag.

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Tåkefyrste said:

Våre barns utdanning går foran en selvforskyld krig i gaza.

Disse barna har ingen skyld i krigen som gjorde at de mistet både foreldre og kroppsdeler og har traumer de neppe noen gang vil klare å komme over.

Det er du også veldig klar over om du er ærlig med deg selv, så det er kanskje på tide at du slutter å fortelle deg selv tøvete løgner for å klare å leve med standpunktene du tar og heller revurderer disse standpunktene?

Fullstendig absurd å i det hele tatt stille lidelsen barna i Gaza går gjennom opp mot utdanning av norske barn - en skal være rimelig spesielt skrudd sammen for å i det hele tatt tenke i de baner.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at lærerne har det så fælt. De har svært godt med ferier, fine planleggingsdager, god fleksibilitet til å dra tidlig på slutten av arbeidsdagen, god pensjonsordning og helt grei lønn. Pessimismen i læreryrket er i stor grad skapt av lærerne selv som har ambisjoner om høyt lønnsnivå i tillegg til alle disse godene. De har det i bunn og grunn ganske godt og har ganske god lønn. Men pessimismen smitter og ødelegger for rekrutteringen og søkingen inn på lærerstudiet.

Et tidligere større problem med lærerstanden har vært kvaliteten. Dette har gått ut over svært mange barn i deres oppvekst, yrkesvei og livskvalitet. Det er svært høyt nasjonal viktighet å få opp kvaliteten. At høyre gikk for kvalitet over kvantietet er jeg helt enig med, uavhengig av hva jeg ellers synes om partiet. Den saken støtter jeg fullt ut fordi den er svært viktig og riktig.

Skoleverket bør få mer penger til vedlikehold av skolebygg og innkjøp av utstyr til barna. De trenger mindre fillete bøker, litt mer enn søppel plankerester og antivkariske verktøy på sløyden, mer enn en håndfull leire til keramikken og ikke minst råd til å lappe skolebygget på steder der følgeskader gir enorme kostnader i ettertid, eller oppgradere dårlige rom i stedet for å vente til skolen er så falleferdig at det må bygges en helt ny. Skoler bør vare lenge, ikke bli forbruksvare fordi vedlikehold og midtlivsoppgraderinger "spares" bort.

Eks-lærere bør ta seg en tur tilbake til gammel arbeidsplass og fortelle hvordan andre jobber egentlig er. Lønnsnivå, fri, fleksibilitet etc, usikkerhet i nedgangstider, pensjonsordninger osv så lærerne kan begynne å sette mer pris på den jobben de har og skape smittsom positivitet rundt yrket, som i sin tur bedrer rekrutteringen.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Jeg er uenig i at lærerne har det så fælt. De har svært godt med ferier, fine planleggingsdager, god fleksibilitet til å dra tidlig på slutten av arbeidsdagen, god pensjonsordning og helt grei lønn. Pessimismen i læreryrket er i stor grad skapt av lærerne selv som har ambisjoner om høyt lønnsnivå i tillegg til alle disse godene. De har det i bunn og grunn ganske godt og har ganske god lønn.

Spørs litt hva slags lærer. Misunner ikke ungdomskolelærere spesielt visse steder på Østlandet/Oslo, og sikkert andre steder. Vi hører av og til hvilke forhold de må jobbe under. 
Langt tilbake da jeg selv gikk på skole, var det gale nok bare da. Det gikk så langt at elever angrep og slåss med læreren der også faktisk, og det var ikke på østlandet. Man skal være en tøff type lærer, som makter å sette seg i respekt for å få fred sånn sett. Så det er forsåvidt greit at lærerne har litt ekstra både betaling og fritid. De kan sikkert trenge det.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (24 minutter siden):

Jeg skulle gjerne latt den gjengse lærer prøve seg på mitt yrke i mine stillinger i noen år. Så skulle nok pipa fått en annen låt.

Jeg har seks venner som er lærere. Fire av dem er utbrent og/eller miserable og ønsker seg et annet yrke. Den lange sommerferien er fin den, men det viktigste er en god og givende arbeidshverdag. Det er det altfor for få lærere som har, og det gjenspeiler seg i søkertallene. 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (7 minutter siden):

Spørs litt hva slags lærer. Misunner ikke ungdomskolelærere spesielt visse steder på Østlandet/Oslo, og sikkert andre steder. Vi hører av og til hvilke forhold de må jobbe under. 
Langt tilbake da jeg selv gikk på skole, var det gale nok bare da. Det gikk så langt at elever angrep og slåss med læreren der også faktisk, og det var ikke på østlandet. Man skal være en tøff type lærer, som makter å sette seg i respekt for å få fred sånn sett. Så det er forsåvidt greit at lærerne har litt ekstra både betaling og fritid. De kan sikkert trenge det.

Det med psykisk og fysisk vold mellom lærere og elever, respekt og maktposisjon er etter min mening ikke en lønnsrelatert sak. Et lønnspåslag vil ikke løse de problemene. Det er helt andre grep som må gjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...