Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Menneskeliggjøringen av Hvaldimir

Jeg synes Egon Holstad skrev en svært bra kronikk:

https://www.itromso.no/meninger/i/rPzmX0/naar-vi-gjoer-dyr-til-mennesker

"Denne disneyfiseringen av dyr er regelrett fordummende."


Dette så ut som god gammeldags menneskelig arroganse i forhold til dyr.
 

Sitat

Glemt var synet av krigsruiner, lemlestede barn, miljøkatastrofer, tragiske skjebner

Det syns jeg blir tullete. Vi glemmer ikke alt det der av den grunn. Man kan blir like glad i et dyr man liker og blir kjent med, som et menneske. Ingen ting galt med det.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg forventer at du blir like trist og rørt hver gang du åpner en pakke kjøttdeig til fredagstacoen, vurderer å kremere den og spre asken, slik One Whale lederen ønsket det for sjøens svar på kukjøtt.

Jeg synes ikke det har noe med arroganse å gjøre. Om noe er arrogant i forhold til dyr så må det være kjøttkonsumet vårt. La meg også sitere:

Sitat

Freya, Hvaldimir, Keiko, og hva de nå het alle sammen, var dyr. Dyr skal behandles med respekt, som med all natur. Men det er uansett ikke mennesker det er snakk om, uansett hvor mange Disney-lignende navn eller egenskaper vi ønsker å tillegge dem.

 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Simen1 said:

Menneskeliggjøringen av Hvaldimir

Jeg synes Egon Holstad skrev en svært bra kronikk:

https://www.itromso.no/meninger/i/rPzmX0/naar-vi-gjoer-dyr-til-mennesker

"Denne disneyfiseringen av dyr er regelrett fordummende."

Synes det er mer irriterende at det, hver gang det er et dyr eller en dyreskjebne som engasjerer, så må det komme noen som må påpeke at "DYR ER IKKE MENNESKER!!! HALLO! HALLO! SE PÅ MEG! IKKE BRY DERE OM DYR!!!!". 

STFU Egon.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Jeg forventer at du blir like trist og rørt hver gang du åpner en pakke kjøttdeig til fredagstacoen, vurderer å kremere den og spre asken, slik One Whale lederen ønsket det for sjøens svar på kukjøtt.

Jeg synes ikke det har noe med arroganse å gjøre. Om noe er arrogant i forhold til dyr så må det være kjøttkonsumet vårt.

Ja det er selvfølgelig et poeng. Prøver å begrense bruken av kjøtt mer og mer også. Og det er bare å erkjenne at jeg er en synder der. Leste noe om det for ikke lenge siden, hvordan vi kunne gjort verden en stor vennetjeneste på mange måter, hvis vi alle gikk over til å kutte ut kjøtt.
Men det er ikke lett å endre på en så inngrodd vane i systemet. Men igjen det er et godt poeng og jeg er innstilt på å støtte at det endres på. Det burde helt sikkert være en sak mye høyere på agendaen.
 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Ting som irriterer: Hykleri. Folk som nyter sine kjøttkaker og skinke med den reneste samvittighet, men som går av skaftet når et medie-dyr med egennavn dør.

Eller de som sykemelder seg en uke når den 15-år gamle og skrantne hunden deres dør, fordi det er så utrolig trist når dyr dør, mens de har satt til livs hundrevis av kg med kyr, griser og kyllinger i hundens levetid, noen ganger med et fett smil om munnen. Nordmenn konsumerer i snitt 58 kg kjøtt per år.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (3 minutter siden):

Ja det er selvfølgelig et poeng. Prøver å begrense bruken av kjøtt mer og mer også. Og det er bare å erkjenne at jeg er en synder der. Leste noe om det for ikke lenge siden, hvordan vi kunne gjort verden en stor vennetjeneste på mange måter, hvis vi alle gikk over til å kutte ut kjøtt.
Men det er ikke lett å endre på en så inngrodd vane i systemet. Men igjen det er et godt poeng og jeg er innstilt på å støtte at det endres på. Det burde helt sikkert være en sak mye høyere på agendaen.

Jeg vet jeg selv er både synder og hykler, men jeg erkjenner i hvert fall at jeg er det. Og prøver å krympe hykleriet i begge ender. Tilførsel av egennavn, medieoppmerksomhet og personifisering gjør det ikke tristere når dyr dør. I den andre enden så prøver jeg å kutte i kjøttforbruket ved å ta noen kjøttfrie dager innimellom og helle litt mer mot etisk kjøtt (som ikke har stått i fangenskap) når jeg først skal ha kjøtt. Hval må være det mest etiske kjøttet som finnes siden det går med svært få individer/skjebner per mengde kjøtt og de lever frie naturlige liv. Kjøttet spises med respekt og i nøysomme mengder.

Lenke til kommentar

Noe av det jeg leste, er at kjøttindustrien er noe øvrighetene tviholder på, likt som med olje og kraftindustri.
De sier jo lite og ingenting om det heller. Om det ble begynt å tilrettelegges veiledninger o.l på en veldig synlig måte, for at folk mye enklere kunne endre til å gå bort fra kjøtt, så ville sikkert mange flere gjort det.
Sånn som det er, blir det et for tidkrevende plynder å sette seg inn i hvilke varer man skal gå over til, hva som anbefales ndg slik type kosthold osv.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Delvis skrev (11 minutter siden):

Sånn som det er, blir det et for tidkrevende plynder å sette seg inn i hvilke varer man skal gå over til, hva som anbefales ndg slik type kosthold osv.

Det er ingen som forventer at du skal ta doktorgrad i dyrehold og ernæring fra dag én. Heng deg opp i et fåtall tiltak for å spise mer etisk, sunnere og mindre kjøtt. Tiltak som passer deg og som du holder styr på. Så utvider du reportoaret med flere tiltak etter hvert som vanene setter seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Delvis said:

Noe av det jeg leste, er at kjøttindustrien er noe øvrighetene tviholder på, likt som med olje og kraftindustri.
De sier jo lite og ingenting om det heller. Om det ble begynt å tilrettelegges veiledninger o.l på en veldig synlig måte, for at folk mye enklere kunne endre til å gå bort fra kjøtt, så ville sikkert mange flere gjort det.
Sånn som det er, blir det et for tidkrevende plynder å sette seg inn i hvilke varer man skal gå over til, hva som anbefales ndg slik type kosthold osv.

Det er fint at Hvladimir fikk deg inn på denne tankerekken, selv om jeg forsåvidt er enig med Simen at disse navnløse dyrene i fangenskap har en langt værre skjebne enn en fri hval, så er vel veien til empati for skapninger hvis lidelse man i ulik grad har blitt desensitivisert til, ulik for alle.

Helsenorge har allerede en slik oversikt du etterlyser.

Lykke til!

Endret av Atib Azzad
glemt link
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (22 minutter siden):

Det er fint at Hvladimir fikk deg inn på denne tankerekken

Har nok hatt sånt i bakhodet veldig lenge, men alt postivt er jo et velkomment bidrag.
Takk for linken, bokmerker den. 👍

Har sålangt gått mest mulig inn for å styre unna hvertfall "rødt kjøtt" uten at det sikkert har en relevans i denne sammenheng. Fuglekjøtt og lam har blitt meg fortalt er gunstigst kjøtt for helsa, men det er jo likefullt kjøtt. Så også er vel fisk?
Som en slags funfact: Har aldri noensinne spist såkalt "fredagstaco", og vet knapt hva det er. har ikke kultur for det. Det pleier helst gå på sånt som rekesmørbrød, fish & chips .. egg & bacon eller egg & ansjos hvis det skal være noe sånt. Bacon er sikkert fy fy? Pleier bruke kalkunbacon. 
Men et lite problem er når man er hos andre og får servert noe man helst vil styre unna. Det er ikke alltid så lett å si fra..

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Eller de som sykemelder seg en uke når den 15-år gamle og skrantne hunden deres dør, fordi det er så utrolig trist når dyr dør, mens de har satt til livs hundrevis av kg med kyr, griser og kyllinger i hundens levetid, noen ganger med et fett smil om munnen.

Nå er det vel ingen som sykmelder seg bare fordi det dør 14000 barn hver dag, trist, men vi kjenner dem som oftest ikke, det er bare realiteten at dyr dør, både av sult, sykdom og krig, skulle eget barn dø så er det plutselig veldig trist, er det ikke ? Og det er naturlig nok, og sånn er det med andre dyr også, vi blir glad i dem som er oss nærmest, det er ikke noe så altfor rart med det, enten det er bikkja/katten eller eget barn, det vil utløse en langt større reaksjon enn at et ukjent barn i Gaza/Ukraina helt unødvendig er bomba i flere biter, noen sier kanskje huff å huff og så klikker de videre uten noen større sorgreaksjon.   

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (16 minutter siden):

Nå er det vel ingen som sykmelder seg bare fordi det dør 14000 barn hver dag

Jeg snakket om folks egne hunder, ikke tusenvis av løshunder på andre siden av jorda, eller en stim sild for den saks skyld. Folk som har opplevd dødsfall blant egne barn, håper og tror jeg sykemelder seg. Ellers er det noe som ikke henger helt på greip.

Jeg må si jeg blir kvalm når folk sammenligner barn med hunder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg snakket om folks egne hunder, ikke tusenvis av løshunder på andre siden av jorda

Ja akkurat det er helt naturlig å sørge over et familiemedlem, selv om det er en hund. Folk flest sørger ikke over disse 14000 barna som dør hver dag, men noen gjør det de som er nærmest gjør det. Det er det samme med kjæledyr, man sørger over dem, noe annet ville vært en helt unaturlig reaksjon, til og med en psykopatisk reaksjon.

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg må si jeg blir kvalm når folk sammenligner barn med hunder.

Oki fint for deg, det jeg dog peker på er at sorgreaksjoner utløses av de som står en nære, selv om det er ei bikkje, mens de 14000 barna som dør hver dag stort sett bare ignoreres. Så jeg har ikke sammenlignet barn med hunder på noe vis, utenom det faktum at de begge er dyr som blir sørget over av deres nærmeste, men ikke av de som ikke kjenner dem. Så det er ingen grunn til å sørge over middagen sin bare fordi man synes det er trist at hvaldimir strøyk med. Vi er dyr, vi spiser dyr, og vi blir glade i dyr. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Sorg er sorg - noen gråter fordi de mister jakka si på t-banen andre går bare og kjøper ny. Noen strever i mange år etter å ha mistet et barn, andre kommer seg sånn nogenlunde videre.

Merker at jeg blir greit irritert av at noen skal diktere andres følelser og bestemme på deres vegne hvor viktig eller ikke viktig disse følelsene er. Jeg kan fint respektere at DU blir lei deg fordi en hval du ikke kjenner dauer i fjorden, men ikke KREV at jeg skal føle og mene det samme. Jeg kan også skjønne at du ikke blir lei deg hvis noen riper bilen din, men la meg bli lei meg fordi jeg er annerledes enn deg.

 

Folk kan stoppe med den gatekeepingen sin

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 6
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/sport/lillebroren-ble-lam-etter-stupeulykke-pa-sorenga-_-skylder-pa-kommunens-skilting-1.15526668

 

Hele dette søksmålet.

Ja det er helt jævlig at fyren ble skadet, og jeg synes synd på han og familien hans, men det er da søren meg ikke kommunene sitt ansvar å passe på at folk ikke stuper fra hver eneste stein i landet og skader seg.

Folk må ta litt ansvar selv også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Jeg må si jeg blir kvalm når folk sammenligner barn med hunder.

Ja, blir også kvalm av det. Barn er skrikete, forlangende vesener mens hunder er nydelige, lojale venner som, uten å tenke på det, vil gi sitt liv for dem de regner som flokken sin om det er nødvendig. De gir uselvisk av seg selv på alle vis - kan overhode ikke sammenlignes med skrikunger som bare forlanger og "vil ha".

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zork skrev (1 time siden):

Ja, blir også kvalm av det. Barn er skrikete, forlangende vesener mens hunder er nydelige, lojale venner som, uten å tenke på det, vil gi sitt liv for dem de regner som flokken sin om det er nødvendig. De gir uselvisk av seg selv på alle vis - kan overhode ikke sammenlignes med skrikunger som bare forlanger og "vil ha".

Og så kan man jo bare avlive hunden når den ikke ter seg. Litt verre med barn som ikke oppfører seg. Så det er stor forskjell ja.

Lenke til kommentar

Vært med bekjent å hentet en TV på Elkjøp som var bestilt på tilbud. Fikk presset esken baki bilen og av gårde vi dro. Kom hjem og da vi begynte å sprette opp kom svaret på hvorfor den var teipet så jævlig i hjørnene. For på hver side var pappen nemlig skjært opp. Fjernkontroll og tv-fot var pakket inn med blank pakketeip. Vi åpner esken og ser videre at den tynne hvite beskyttelsen som bruker å tres over skjermen bare lå i en krøll stappet nedi esken. Vi tok bilder og suste tilbake til butikken og lurte på hvorfor vi hadde fått utlevert en B-vare som var betalt full pris for. Og om dette kunne glattes over med outlet pris, siden vi tydeligvis hadde mottat et outlet produkt.

Nei det var jo ikke noe outlet-tv vi hadde hentet for det stod ikke noe om det på datamaskinen, men det var derimot kanskje en tv de hadde pakket opp selv og kalibrert, så vi burde jo takke vår herre for dette. Dette var jo heller ikke skrevet noen steder på datamaskinen så for å kontrollere det måtte jeg skru på tven og sjekke fargeinstillingene. Som om ikke noen kunne endret instillingene i løpet av de 50 dagene de kunne bruke den på åpent kjøp? Nei det hadde de ikke noe bra svar på.

Videre til salgsavdelingen på TV inne i butikken. Selgeren der blir borte i 10 minutter for å konferere med mellomlederen sin eller whatever. Når han kommer tilbake får vi beskjed om at tven ikke for sikkert kunne vært en outlet vare, for det kunne jo kanskje ha vært oss som skar opp esken for å så ta bilde av den 😅 Han får valget om å enten gi oss bedre pris der og da, hvis ikke kom vi tilbake med hele driten så måtte de selge den som outletvare uansett. Selgeren valgte sistnevnte og det fikk han.

Endret av Styrmann Smisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...