Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Martha og sjamanen. Sutring og grining. Vi vil ikke snakke med media mer. Vi vil bare snakke med utvalgte media som ikke bedriver fake news. Vi er avhengig av media så selger rettigheter til bryllupet. Vi stiller krav til hvordan politiet jobber. Kan det jævla bryllupet bare bli ferdig slik at mediene kan slå opp andre og viktige saker?

Håper forøvrig en flodbølge tar med seg den stupide kjerringa og heksedoktoren hennes ut i fjorden. Hun er en skam for Norge, han er en tulling

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (12 timer siden):

Håper forøvrig en flodbølge tar med seg den stupide kjerringa og heksedoktoren hennes ut i fjorden. Hun er en skam for Norge, han er en tulling

Håper ikke det da, men.  Unngår bevisst å se noe av de kongesakene, for det er noe av det mest uinteressante som fins. Så egentlig vet jeg lite og ingenting om hva som skjer, men man blir jo trett av på se de fjesene i overalt støtt..
Men det må jo være sånn at det der selger godt? Så at så mange gidder kjøpe det, er vel det som er mest feilen sikkert. De kongefolkene kan drive med hva de vil for meg, men det er ikke mye å gi oppmerksomhet nei. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har lenge hatt lyst å spille WoW igjen, men de har aldri tilbud på subscription, og gratisperiodene varer kun i noen få dager.  Betaler ikke fullpris.

Spoiler

På en måte håper jeg at det aldri kommer på tilbud sånn at fristelsen ikke blir stor nok.

 

Lenke til kommentar

Når det nærmer seg bursdag så ser man hvilke butikker som kunne ha spart seg, og hvilke butikker som gir litt ekstra.

Jeg forventer ikke noe, og de fleste sender bare gratulasjoner, som er helt greit.
Men XXL sendte en verdisjekk på 30 kroner...  
Jeg fikk opp mot 100 kroner hos Meny.  (Kupong for diverse varer)

Lenke til kommentar

Det skrives mye om prisfiksingen og det ulovlige sammarbeidet som dagligvarebransjen driver med.

Hvorfor er straffen bare en bot? De lærer ikke av det. Hvorfor kan vi ikke sette ledelsen i fengsel? Jeg ser ikke forskjell på dem og andre harde kriminelle.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (10 minutter siden):

Det skrives mye om prisfiksingen og det ulovlige sammarbeidet som dagligvarebransjen driver med.

Hvorfor er straffen bare en bot? De lærer ikke av det. Hvorfor kan vi ikke sette ledelsen i fengsel? Jeg ser ikke forskjell på dem og andre harde kriminelle.

Ja. Akkurat den sammenligningen med harde kriminelle kan sikkert diskuteres.
Men jo det burde gitt dem større konsekvenser. Samme med feks politikere som ofte bryter/omgår regler, de slipper for lett unna. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Delvis said:

Ja. Akkurat den sammenligningen med harde kriminelle kan sikkert diskuteres.

Hvorfor? Vi snakker om en serie med milliard-tyverier, mange bøter og ingen endring. Det er ganske hardt, spør du meg. De er nærmere mafiabosser med politiet og politikere på lønningslista enn en stueren bedrift.

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det er innafor å rappe en ost i ny og ne siden de rapper fra meg.

Kan forstå at man tenker sånn. Men tror ikke det er til vår fordel, at dette utvikler stemning for at det er ok å rappe litt i matbutikker. Det vil slå tilbake på oss. Bl. a med at flere selvbetjente kasser stenges. Det er jo blitt et problem flere steder allerede. 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (6 timer siden):

Kan forstå at man tenker sånn. Men tror ikke det er til vår fordel, at dette utvikler stemning for at det er ok å rappe litt i matbutikker. Det vil slå tilbake på oss. Bl. a med at flere selvbetjente kasser stenges. Det er jo blitt et problem flere steder allerede. 

Det var delvis på kødd. Men jeg håper inderlig at det ryddes opp. Vi trenger ikke tre matvarekarteller som raner oss på toppen av dyrtid og dårlig krone.

Norgesgruppen tjente 4,3 milliarder kroner samtidig som de grein om at konkurransen var så hard, og mat var så dyrt i innkjøp. Norgesgruppen kan holde kjeften sin. De andre også. Reitangruppen tjente 3 milliarder. Også de sutra over dårlige vilkår. Coop til sist hadde «bare» et resultat på 300 millioner.

Men til sammen tjener disse karteller inn 7,6 milliarder på vår aksept for overprisede matvarer.

Dette på toppen av innkjøpsavtaler som isolerer konkurrenter, leieavtaler med klausuler om at ingen kan etablere en matbutikk i en viss omkrets osv.

Matvaremafia!

De kan faen meg ta seg en bolle hele jævla gjengen. Hvis jeg passerer en av disses matbutikk og den står i fyr og flamme så pisser jeg ikke på den en gang. Ikke Reitan heller. Eller noen av de andre baronene.

Dessverre er bøtene ALTFOR lave. Kunne minst vært tripla og deretter løpende gebyrer hvis de fortsetter å samarbeide om grove marginer på vår bekostning.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (På 28.8.2024 den 9:15 AM):

Det skrives mye om prisfiksingen og det ulovlige sammarbeidet som dagligvarebransjen driver med.

Hvorfor er straffen bare en bot? De lærer ikke av det. Hvorfor kan vi ikke sette ledelsen i fengsel? Jeg ser ikke forskjell på dem og andre harde kriminelle.

Støttes, noe veldig ulovlig blir gjort, millioner om ikke milliarder blir i prinsipp stjålet, det er veldig rart det ikke er noen ansvarlige som havner i buret, er ikke dette organisert kriminalitet ? Burde mafiaparagrafen bli brukt ?   

https://no.wikipedia.org/wiki/Mafiaparagrafen#:~:text=Mafiaparagrafen er synonym med §,fengsel til den egentlige dommen.

Vi vet jo hvem disse menneskene øverst på rangstigen i disse kartellene er, men de slipper stadig unna med bøter som jeg antar det er selskapet som betaler, kanskje det er jeg som er idioten her, men jeg skjønner ikke hvordan dette er noe de stadig vekk slipper unna med, noen må jo være ansvarlige ? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (19 timer siden):

Det var delvis på kødd. Men jeg håper inderlig at det ryddes opp. Vi trenger ikke tre matvarekarteller som raner oss på toppen av dyrtid og dårlig krone.

Norgesgruppen tjente 4,3 milliarder kroner samtidig som de grein om at konkurransen var så hard, og mat var så dyrt i innkjøp. Norgesgruppen kan holde kjeften sin. De andre også. Reitangruppen tjente 3 milliarder. Også de sutra over dårlige vilkår. Coop til sist hadde «bare» et resultat på 300 millioner.

Men til sammen tjener disse karteller inn 7,6 milliarder på vår aksept for overprisede matvarer.

Dette på toppen av innkjøpsavtaler som isolerer konkurrenter, leieavtaler med klausuler om at ingen kan etablere en matbutikk i en viss omkrets osv.

Matvaremafia!

De kan faen meg ta seg en bolle hele jævla gjengen. Hvis jeg passerer en av disses matbutikk og den står i fyr og flamme så pisser jeg ikke på den en gang. Ikke Reitan heller. Eller noen av de andre baronene.

Dessverre er bøtene ALTFOR lave. Kunne minst vært tripla og deretter løpende gebyrer hvis de fortsetter å samarbeide om grove marginer på vår bekostning.

Alt handler om volum.

Ut i fra disse tallene er ikke marginene særlig høye og man kan ikke direkte ut i fra dette konkludere med at de overpriser.

Totalt omsetter dagligvarebransjen for 210-220 mrd. Da er ikke 7,9 mrd i overskudd så stor margin.

Jeg har heller ikke skjønt hva de faktisk har blitt bøtelagt for. Det å løpe rundt å sjekke prisene hos konkurrentene kan vel ikke være ulovlig.

Utfordringen i bransjen er vel heller for lite åpenhet om priser. Jeg mener de i større grad burde vise prisene på nett. Men hvis det å manuelt samle inn priser er ulovlig, vil jo ikke det å eksponere prisene på nett være ønskelig heller?

Jeg mener at MER hemmelighold om priser i hvert fall ikke er i forbrukere interesse.

Og ref tallene over er det jo ikke noe som direkte tyder på ALT for store marginer. 

Edit, ref omsetning:

https://www.nhosh.no/tall-og-fakta/tall-og-trender/tallogtrender2023/handel-tall-og-trender/#part5

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...