Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

At jeg må begynne å si "syv" i stedet for "sju", noe som er helt unaturlig for meg, bare fordi generasjon gidder-ikke på "post i butikk" oppfatter "sju sju" som "sjuesju" og tror jeg mener "tjuesju" og det blir bare rot. 

Alt dette fordi folk ikke klarer å snakke ordentlig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 hours ago, HansiBanzi said:

Høres veldig rart ut at det ikke er en manuell overstyring av sensoren. Ut fra det jeg finner på nettet har de fleste dette lett tilgjengelig.

Kunne ikke finne noe om dette for Oras sine kraner - heller ikke noe om det i manualen og den eneste "manuelle" som finnes på kranen er temperaturjusteringen, så om det er mulig så er det ihvertfall ikke lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (19 timer siden):

Sjylling og Sjino. Kebabnorsken har tatt over.

Beklageligvis så har selv NRK importert mye av språket hos flere av medarbeiderne. Jeg trodde faktisk at det fantes KRAV til godt norsk språk, men NRK er udugelige også der!  🙄

Endret av Woff
Lenke til kommentar
:utakt skrev (53 minutter siden):

Er det dialekt der du er fra? Jeg har aldri hørt noen legge til en t i kylling.

Ja delvis, men nesten ingen som sier det akkurat her jeg er nå. Samme med "padle". Altså sånn av tre som man stabler ting på. De aller fleste sier palle, men jeg sier altså "padle". Det har jeg blitt irettesatt for hvertfall en gang   

Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Ja delvis, men nesten ingen som sier det akkurat her jeg er nå. Samme med "padle". Altså sånn av tre som man stabler ting på. De aller fleste sier palle, men jeg sier altså "padle". Det har jeg blitt irettesatt for hvertfall en gang   

Kytling og padle for kylling og palle har jeg aldri hørt før. "Irettesette" kan bli litt strengt, men (konstruktiv) kritikk kan jeg ærlig talt godt forstå siden "padle" er å ro en båt med én åre.

Er du fra Bergen-Haugesund-Stavanger-regionen? For jeg har kun hørt "dl" istedet for "ll", type adle, fra folk derfra, som komiker Hans Morten Hansen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (På 13.8.2024 den 10:28 AM):

Sier "Kjytling" jeg. Er det irriterende? Har ikke hørt noe, men det hender noen ser litt på meg.

Vanlig i flere gamle språk. I serien The Mission Across Wales med Geowizard, skal han nå Dolgellau. Stedet uttales som Dolgethlau. Som oftest uttales den islandske LL som TL/DL. I en sang uttales fjall (fjell) som fjadl. Men i genitiv uttales fjallsins (fjellets) som fjallsins. Virker som det er et skille der. Enkelte nordmenn sier fortsatt "bridle" for brille, men det blir stadig mer uvanlig. 

Til og med i en sangtekst står det "Slepp å sei nei i eit bankande kjør
Te klokka og bridle eg har i frå før" (Grandis og øl). Sl og rl uttales også som tl i en islandsk/norrøn setting. Dermed er pusle og putle det samme. Kerling eller kjerring uttales som kettling. Håkarl uttales som haokatl. 

 

Endret av Nepa
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Kostholdsråd

Fiks heller hva som er mulig å kjøpe i en dagligvarebutikk og innholdet i varene.

"Frihet er fælt - staten må bestemme hva vi får lov til å spise"

Kom dette virkelig fra deg? :p Dette høres ut som noe som bekrefter hesteskoteorien. Et sted i gapet mellom de to endene av den.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva mener du er galt med å ønske seg andre varer i hyllene og ferdigprodukter med kortere innholdsliste?

Jeg kan ikke velge en vare som ikke er i butikken og muligens heller ikke produseres. Varene i butikken passer noens agenda. Målet til brusprodusenten er at 95% av markedet skal være søtstoff. Det oppnås ved å kjøre stadig mer volum på produkter med søtstoff og bytte oppskrifta på sukkerbrusen til halvparten søtstoff. Enten må jeg kjøpe det som er i hyllene, eller så kan jeg avstå. Valgfrihet er en illusjon. Det er ikke jeg eller andre kunder som tar valget.

Jeg kan sikkert importere brus fra Sør-Amerika eller Australia, men så glad i brus er jeg ikke.
 

Quote

It's here from Mexico! Mexican Pepsi made with real pure cane sugar tastes "delicioso" and ready to ship!

Jeg får ikke spolt tilbake tiden til 2020/21, før det kom søtstoffer i "vanlig" Pespi som da sluttet å være vanlig Pepsi. Coca-Cola kjører det samme racet med at sukkerfri skal overta hele markedet.
 

 

Jeg liker ikke smaken på den nye Pepsien. Det blir ikke noe mer brus.

Quote

Ingredienser

Kullsyreholdig Cola- leskedrikk. Inneholder sukker og søtstoffer. Ingredienser: Kullsyreholdig vann, sukker, fargestoff (E150d), syre (fosforsyre), aromaer (inneholder koffein), søtstoffer (acesulfam K, sukralose)

Jeg er lei av mysteriematen som er noe helt annet enn hva det gir inntrykk av.

Quote

I pizzakjøtt som brukes i Grandiosa er det 40 prosent rent storfekjøtt fra norsk storfe. I tillegg er det soya, stivelse, salt, krydder og vann som blandes til en farse som strimles. 


Jeg har både slakter, fiskhandler og lokalt dyrkede grønnsaker lett tilgjengelig, men det er for tidkrevende til å være min hverdagsmat. Jeg har et hektisk liv. På 80-tallet stekte vi sild og spiste poteter og flatbrød til. Det var verken Taco-fredag, Grandiosa eller Toro-produkter på middagsbordet. Så var det en mye roligere hverdag da. Det tok noen dager å motta et brev, ikke på sekundet som nå.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...