Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Det skal også sies at jeg er en ivrig motstander av sport i betydningen plante rompa i godstolen og hånda i potetgullposen og forankre seg der en hel søndag med fint vær og så påstå at man er sportsinteressert. Det henger ikke på greip. Disse er interessert i latskap.

Sport i form av å utøve og bevege på egen kropp: Ja takk. Det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Salsa, chunky eller ikke er nok best å lage selv er min erfaring med det, oppskriftene er ikke veldig kompliserte, og har enkle ingredienser som man gjerne har grei tilgang til tomat, løk, litt valgfri chili for heten, jalapeno for smaken, hvitløk, lime bare juice eller hele greia inkludert skall, valgfritt, litt mer løk, litt olje(oliven), salt å sukker for balanse, rødløk og eventuelt noen andre valgfrie ingredienser, jeg liker selleristang, og litt ekstra løk. 

Jeg klarer å lage mat selv også, lager alltid guacamole selv fordi erter har du til fisk, ikke taco, men av og til har man dårlig tid og skal bare ta med seg et glass salsa i farta. Da det var tusen tacosauser der og bare et par forskjellige salsaer  blir jeg irritert. Og da skriver jeg i tråden her.

Men tacoen ble bra den. Hjemmelagd krydder også fordi det posefaenskapet smaker høgg og er fullt av sukker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Hvor mange forskjellige chunky salsaer trengte du egentlig?

Bare for å prate for min del så er 2 stk, akkurat 2 stk flere enn jeg trenger, men hadde det vært noe for meg så hadde det holdt med halve utvalget.

Trengte bare 2 glass, men ratioen saus vs salsa og mangel på alternativer salsa var irriterende.

Lenke til kommentar
Gargantua skrev (5 timer siden):

Hva er forskjellen på tacosaus og salsa? Betyr ikke salsa saus?

Det er muligens mer enn typisk norsk distinksjon, dette er saus og dette er salsa, for du har jo rett, salsa er saus, men salsa betyr her på berget enn lett rørt sammen saus lagd av finhakkede råe grønnsaker med tomater som base, jeg tror det er "pico de gallo" som er det den "norske" salsaen er basert på, mens tacosaus menes det mer noe som er kokt og nesten most, mer sausete etter norsk standard, jeg har ingen anelse hva den skal være basert på, men det er sikkert noe som er blitt kopiert, og som nå kalles tacosaus 😉

ordboka ser ut til å være enig.

https://snl.no/salsa_-_matrett 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

salsa = en dans

Salsa altså dansen er en blanding av flere danse stiler, akkurat som salsa aka saus er en blanding av ingredienser, så derfor salsa, antar jeg ? 

Simen1 skrev (1 time siden):

Så:

(chunky) salsa = (klumpete) saus

mens

saus = saus (uten klumper)

jeg mener salsa betyr jo bare saus, men i Norge virker det som salsa er blitt ensbetydende med klumpete saus lagd av finhakkede grønnsaker, kan nok legge skylda på satan maria og old ell påsa.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Slettet-D7I5Gr2 said:

Og hør på dette: i Mexico bruker de ikke kjøttdeig med tacokrydder engang!

Regjeringen bør gå inn med noen midler her slik at vi kan få på plass et undervisningsprogram for å lære Mexicanere hvordan de skal lage skikkelig Taco.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sære batteristandarder irriterer.

Jeg har en 'touch free' kran på badet som ble installert for noen år siden. Den bruker et batteri som tydeligvis ikke er mulig å få tak i med mindre man spesialbestiller det.

Kranen begynte å klage på onsdag men appen (alt har jo en app nå) fortalte meg at det var 40% igjen på batteriet, så siden det er 3-4 år siden den ble installert så antok jeg at jeg hadde god tid på meg for å skaffe et nytt siden kun litt over halvparten var brukt.

Det hadde jeg ikke - fredag kveld så nektet kranen å fungere og da jeg sjekket batteriet så var det et 2CR5. Og bor du ikke i nærheten av en by så får du ikke tak i det. Og selv da så sliter en tydeligvis siden anmeldelsene på clas ohlson sier at varianten de fører ikke fungerer for Oras-kraner.

Så her sitter jeg uten vann i kranen på badet og ingen mulighet til å få det igjen før tidligst mandag.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

6V. Sikker på at du ikke bare kan jukse det til med 4*1,5V AA? Du må sikkert skifte oftere men det er kanskje verdt bryet for framtida.

Vel, ja - jeg er sikker på at _jeg_ ikke kan jukse det til. Det er godt mulig noen med mer peiling kan gjøre det, men det er snakk om et sånt batteri:

https://www.google.com/aclk?sa=l&ai=DChcSEwjHzYqgwOuHAxUJQpEFHXslPUwYABAVGgJscg&co=1&ase=2&gclid=Cj0KCQjwn9y1BhC2ARIsAG5IY-74Bl_KnNKul_I8vHKNR-hsnS1k9F3I6zvpFIdL-weWvs7x05cS4-AaAh73EALw_wcB&sig=AOD64_0M0YduRrrHogGZ4vi_xs8FO7IR8A&ctype=5&q=&nis=4&ved=2ahUKEwj3vIWgwOuHAxV_FxAIHQNMAuIQ9aACKAB6BAgEEE8&adurl=

så om en evt kan koble opp "normale" batterier via polene på batteriholderen for et slikt batteri så krever det nok langt større kunnskap enn den jeg besitter.

Så husholdningen må nok belage seg på å vaske hendene i kjøkkenvasken i noen dager.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 9.8.2024 den 8:31 PM):

Det skal også sies at jeg er en ivrig motstander av sport i betydningen plante rompa i godstolen og hånda i potetgullposen og forankre seg der en hel søndag med fint vær og så påstå at man er sportsinteressert. Det henger ikke på greip. Disse er interessert i latskap.

Kan man si at man er interessert i tv-serier om man ikke lager noen selv, eller er man bare lat?

edit: Et annet alternativ kunne jo være at man ikke var opptatt av nyheter om man ikke faktisk var opphavet til sakene selv.

Om du driver med sport kan du kalle deg sportslig, uten å være interessert i sport.

Endret av frohmage
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zork skrev (22 timer siden):

Vel, ja - jeg er sikker på at _jeg_ ikke kan jukse det til. Det er godt mulig noen med mer peiling kan gjøre det, men det er snakk om et sånt batteri:

https://www.google.com/aclk?sa=l&ai=DChcSEwjHzYqgwOuHAxUJQpEFHXslPUwYABAVGgJscg&co=1&ase=2&gclid=Cj0KCQjwn9y1BhC2ARIsAG5IY-74Bl_KnNKul_I8vHKNR-hsnS1k9F3I6zvpFIdL-weWvs7x05cS4-AaAh73EALw_wcB&sig=AOD64_0M0YduRrrHogGZ4vi_xs8FO7IR8A&ctype=5&q=&nis=4&ved=2ahUKEwj3vIWgwOuHAxV_FxAIHQNMAuIQ9aACKAB6BAgEEE8&adurl=

så om en evt kan koble opp "normale" batterier via polene på batteriholderen for et slikt batteri så krever det nok langt større kunnskap enn den jeg besitter.

Så husholdningen må nok belage seg på å vaske hendene i kjøkkenvasken i noen dager.

Høres veldig rart ut at det ikke er en manuell overstyring av sensoren. Ut fra det jeg finner på nettet har de fleste dette lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...