Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Først og fremst pratet vi strengt tatt om Jack Daniels, som er en bourbon whisky brygget på blant annet mais. Finn meg gjerne en skikkelig skotsk whisky som er brygget på samme måte og råvarer som JD, og du skal få ditt første poeng i debatten.

(Hint: det finnes ikke)

 

Den ser jeg, og jeg er enig. Det finnes ingen skikkelig skotsk whisky som er brygget som JD. Enig, som sagt. For å gå litt bakover, så vil jeg da være enig i ditt poeng om at JD vs Scotch er som appelsin vs eple.

 

Igjen, vi snakket om JD og amerikansk whiskey, ikke irsk. Mao har det lite med diskusjonen å gjøre.

 

Originaluoverenstemmelsen: Noe så enkelt som min kommentar "JD er en amerikansk whisky" besvares med din "Nei, det er en whiskey. Ganske stor forskjell der. "

 

Jeg forsøkte da å innvende at whisky kontra whiskey i utgangspunktet ikke er noen stor forskjell. JD vs skotsk singlemalt kjenner man naturligvis forskjell på, men min påstand, for å utdype den, er at man kan ikke dra den konklusjonen ut av bare stavemåten på ordet whisk(e)y.

 

Slike kommentarer blir bare tåpelige. Klarer du ikke diskutere noe på et diskusjonsforum uten å oppføre deg som et såret barn, burde du kanskje ikke være på diskusjonsforum.

 

Pardon? Hvem var det som begynte flisespikkeret med sin allerede nevnte "Nei, det er en whiskey. Ganske stor forskjell der. "?

 

Forøvrig, hvis du ikke klarer å se a) blunkesmileyen og b) setningen "Siste setning er skrevet med sarkasmebrillene" ... Jeg avslutter der. Kunne vel heller skrevet med dobbel skriftstørrelse og gul skrift på rød bakgrunn: "IKKE TA SISTE SETNING SERIØST". Den var ikke ment seriøst, og burde ikke blitt tatt seriøst.

 

For å blidgjøre mod sier jeg at vi avslutter diskusjonen nå, eventuelt flytter den over på PM hvis du har mer å komme med. Jeg er aldri i mot en konstruktiv diskusjon.

 

Strek for diskusjonen, i denne tråden:

----------------------------------------------------

 

Ting som irriterer:

 

At jeg manuelt må oppdatere en haug med styringsbokser med ny software, og oppdager ca 20 bokser inn at jeg har glemt den siste kommandoen, fordi ingen fortalte meg at den skulle være med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal jeg love deg at det har :)

 

Jeg strekker sjeldent ut etter trening siden jeg ikke føler meg noe anderledes de gangene jeg ikke gjør det enn de gangene jeg faktisk gjør det. Da kan jeg like gjerne bruke de minuttene det tar å strekke ut på noe annet enn å strekke ut.

Hvis man trener sånn fisletrening som ikke er hardt for kroppen, er jeg enig. Da gjør det ingen forskjell fra eller til. MEN hvis du trener skikkelig og må slite for å fullføre treninga, kjenner du forskjell på om du strakk ut eller om du ikke gjorde det dagen derpå :D

Lenke til kommentar
Slike kommentarer blir bare tåpelige. Klarer du ikke diskutere noe på et diskusjonsforum uten å oppføre deg som et såret barn, burde du kanskje ikke være på diskusjonsforum.

 

Pardon? Hvem var det som begynte flisespikkeret med sin allerede nevnte "Nei, det er en whiskey. Ganske stor forskjell der. "?

Så å påpeke at noe er helt feil blir flisespikkeri i din bok? Hvordan kan en selverklært whiskyentusiast mene noe slikt, når det er nettopp whisky/whiskey vi snakker om? Dette begynner å bli ytterst selvmotsigende. En ekte entusiast ville nok heller ta diskusjonen og lærdommen han fikk ut av den, enn å avskrive hele saken.

 

Forøvrig, hvis du ikke klarer å se a) blunkesmileyen og b) setningen "Siste setning er skrevet med sarkasmebrillene" ... Jeg avslutter der. Kunne vel heller skrevet med dobbel skriftstørrelse og gul skrift på rød bakgrunn: "IKKE TA SISTE SETNING SERIØST". Den var ikke ment seriøst, og burde ikke blitt tatt seriøst.

Hvem har sagt noe om å ta spydigheten din seriøst? Jeg påpeker bare at det er idiotisk å ty til slike forsvarsmekanismer i en voksen diskusjon. Hvor mye du påpeker din useriøshet har lite med nettopp det å gjøre.

 

For å blidgjøre mod sier jeg at vi avslutter diskusjonen nå, eventuelt flytter den over på PM hvis du har mer å komme med. Jeg er aldri i mot en konstruktiv diskusjon.

Da synes jeg du skal svare dette innlegget på pm.

Lenke til kommentar

Lekser. Anyone agree?

Ja.

 

Deilig oppgave til imorgen i spoiler.

 

Prøve for 3MKA fredag 11. februar i 2. time

Forberedelse:

- Oppgaven har dere her (se nedenfor), og dere kan forberede dere så mye dere vil fram til fredag.

- Fredag 11. februar i 1. time: Dere får utdelt ett blankt A4-ark og har tilgang til alle hjelpemidler. Arket kan dere fylle med stikkord, men ikke sammenhengende tekst (setninger).

Selve prøven i 2. time: Dere skal skrive en sammenhengende tekst der dere svarer så grundig og relevant som mulig på oppgaven nedenfor. Dere må skrive med penn. Eneste tillatte hjelpemiddel er arket med stikkord. Lærer samler inn både svaret på oppgaven og arket med stikkord til slutt.

Oppgave: Gjør rede for hvordan demokratiet utviklet seg i Norge fra ca. 1800 til ca. 1914.

Tips:

1. Få fram at både sosiale, politiske, økonomiske og kulturelle forhold spiller inn (SPØK-modellen).

2. Få fram sammenhenger: årsak og virkning. Hvilken virkning for demokratiet fikk f.eks. formannskapslovene som ble vedtatt i 1837? Hvilken virkning hadde tidens ideologier?

3. Hold deg til oppgaven! Vær gjerne detaljert, men alt du skriver om, skal ha betydning for demokratiutviklingen i Norge.

 

Vurderingskriterier: De generelle vurderingskriteriene som er lagt ut på it’s

Kompetansemål

Dette er hovedmålet:

• gjøre rede for demokratiutvikling i Norge fra 1800-tallet og fram til 1945 og analysere drivkreftene bak denne utviklingen

Men disse er også aktuelle:

• drøfte hvordan opplysningstidens ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet

• gjøre rede for næringsutvikling i Norge fra ca. 1500 til ca. 1800 og analysere virkningene for sosiale forhold i denne perioden

• gjøre rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjon og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet

Kilder

Det holder å bruke læreboka og notater fra timene, men det er tillatt å trekke inn andre kilder også. Noter i så fall disse på stikkordarket på fredag. Det mest sentrale kapitlet er 10, men 6, 8 og 11 er også aktuelle.

 

 

Lenke til kommentar

Koselige lekser her og.

 

 

1)Europeiske stormakter tok kontoll med hele Afrika og store deler av Asia mot slutten av 1800 tallet. Hva var det som gjorde dette mulig? Ta for deg både situasjonen i Europa og situasjonen i koloniene.

 

2)Hvilke drivkrefter ( årsaker ) er det bak koloniseringen? Nevn minst 4

 

3) Hvilke stormakter fikk flest kolonier og hvem satt igjen med færrest kolonier? Hva er årsakene til dette? Hvilke områder i verden fikk Storbritania , Frankirke og Tyskland kolonier?

 

4) I det sørlige Afrika kom det til en konflikt mellom hvite boere og engelskmenn. Hva er grunnen til dette og hva ble resultatet av konflikten?

 

5) Hvordan opplevde afrikanske/asiatiske samfunn koloniseringen? Prøv å beskriv hvordan innfødte opplevde Europeisk overherredømme.

 

6)Det var viktig for stormaktene å kontrollere store områder for å sikre seg selv, handel osv. Beskriv hvordan Japan og USA utvidet sitt territorium. Storbritania sikret seg viktige strategiske støttepunkter. Hvor var disse?

 

Det var kolonisering. Så er det 1. verdenskrig.

 

1. Hva var karakteristisk for krigen på vestfronten?

2. Hva var karakteristisk for krigen i øst og sør?

3. Hvem var Winston Churchill?

4. Hva var Jyllandslaget?

5. Hva førte senkningen av passasjerskipet Lusitania til?

6. Hva betyr uttrykket ”uinnskrenket ubåtkrig”?

7. Hva skjedde 11.11. klokka 11 i 1918?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...