Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (4 minutter siden):

Bor du i et borretslag? Det skal være lover mot slikt, enten mot å røyke på balkongen i det hele tatt eller i det minste mot å blåse i en retning hvor det er til sjenanse for naboer.

Bor i borettslag, ja. Tror det skal godt gjøres å regulere vinden slik at røyk ikke blåser i sjenerende retning! :wee:

Om det er lover mot å røyke på balkongen så vil jeg egentlig ikke håndheve det. Det får være grenser for hvor kjip nabo man skal være. Jeg bare irriterer meg litt i stillhet og blåser ut her. 

Det er jo knapt nok noen som røyker lenger. Disse folka er i til og med i tredveårene, det er helt merkelig. Har de ikke fått med seg at røyk er gammeldags?

* skummet gjennom reglene for borettslaget nå, og det står ingenting om røyking

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (5 timer siden):

Mye enklere å forfalske stemmesedler, da alt man trenger er en telleperson som bytter ut stemmesedler, og/eller teller feil.

Å telle er ikke det noe som krever vandelsattest og at flere gjør det sammen og fra ulike partier?

Jeg vet ikke om de filmer telling i Norge, men jeg husker de gjorde det i USA, da det var mye drama med valet til Trump.

Feil kan gjøres, men elektronisk datastemming er mer sårbart.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 timer siden):

Bor du i et borretslag? Det skal være lover mot slikt, enten mot å røyke på balkongen i det hele tatt eller i det minste mot å blåse i en retning hvor det er til sjenanse for naboer.

Balkong er vel ikke lover men regler.

Røykeloven gjelder, men i hjemmet så gjelder vel kun borettsregler. Dvs er ikke noen lov om forbudt røyking på balkong.

Det er vel heller ulovlig i leiligheter å røyke inne, jeg vet ikke om samme gjelder eide leiligheter.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er, slik jeg vet, ikke ulovlig å røyke på balkongen. Det er problem her også, :utakt. Selvfølgelig maks uflaks med at den naboen som bor nærmest oss er den eneste som røyker i blokka, og jeg vil helst slippe å utsettes for passiv røyking, hvis jeg kunne velge. Skulle ønske det var mulighet til for røykerom. Ikke så mye å gjøre enn å glede seg til at det blir kaldt nok til at jeg ikke må ha vinduet oppe for å unngå innestengt luft på soverom og stue. 

kanskje jeg skulle snike en brosjyre på balkongen til naboen om røykeslutt og giftbag med noen nikotintyggis🤣

Lenke til kommentar

Måker !  Herregud som jeg avskyr de skrikende, hylende, gnålende, gaulende flyvende rottene som holder det gående morgen, middag og kveld, 7 dager i uka.  Alle boligblokker omgjort til hekkekolonier for disse skapningene,  aldri mulig å ha vinduer eller verandadører åpne uten å få ulydene rett inn i stue og soverom. Bli vekket mellom 4 og 5 av måkeskrik og måkegauling flere morgener hver uke.  Og nå stupbombinger mot alle som går i området, syklister, eldre med gåstoler,  mødre med barnevogner  - ingen er trygge.  August kan ikke komme fort nok, da blir det endelig stille.  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Novice99 skrev (17 minutter siden):

Måker !  Herregud som jeg avskyr de skrikende, hylende, gnålende, gaulende flyvende rottene som holder det gående morgen, middag og kveld, 7 dager i uka.  Alle boligblokker omgjort til hekkekolonier for disse skapningene,  aldri mulig å ha vinduer eller verandadører åpne uten å få ulydene rett inn i stue og soverom. Bli vekket mellom 4 og 5 av måkeskrik og måkegauling flere morgener hver uke.  Og nå stupbombinger mot alle som går i området, syklister, eldre med gåstoler,  mødre med barnevogner  - ingen er trygge.  August kan ikke komme fort nok, da blir det endelig stille.  

Medaljens bakside når bebygde strøk oppfattes som rene matfatet for måkene. De har lært at det er mat å hente der mennesker ferdes. Grillsesong, åpne søppelbøtter og matrester som er enkle å snappe opp for måkene gjør sitt. Slik fungerer naturen. 😜 

Men ja... helt enig. Måker er latterlig irriterende. Men vi er selvforskyldt så lenge vi ikke tar med oss søpla vår. 

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (10 minutter siden):

Det store spørsmålet er jo hvordan disse krekene er fredet? Virker ikke som det er mangel på dem akkurat.

De er vel bare fredet under hekketiden?
Som for oss blir alle dagene vi har lyst å være ute.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (42 minutter siden):

Det store spørsmålet er jo hvordan disse krekene er fredet? Virker ikke som det er mangel på dem akkurat.

Det skal visst ha vært sterk tilbakegang i svært mange av artene, og de overlever med å trekke inn til byene. Mange er havnet på rødliste for truede dyrearter. 

Endret av dDork
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dDork skrev (31 minutter siden):

Det er over 20 måkearter i Norge. Fire av dem er på rødliste og kan være fredet. De andre fredes vel under hekketiden. 

Det er over 25 arter måker observert i Norge, men “bare” 10-11 hekker her. Fire er på rødliste og de ER fredet - hele året. De andre er totalfredet i hekketiden og da er det faktisk straffbart å overhodet bruke en balkong eller terrasse dersom et måkepar finner ut at dette er tjenlig sted for reir.. Ellers er fredningen mer begrenset (når ikke kommunen vedtar totalfredning), men det er også da totalfobud mot å bevisst forulempe en måke. 

Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Dette er nok bare et inntrykk fordi måker i dag ses oftere enn før i bystrøk. Alle måkearter er i kraftig nedgang i Norge, sett under ett er nedgangen 75 % på 20-25 år. Når måkene mye oftere enn før søker til bystrøk skyldes det mangel på fisk i havet nær land + totalforbud mot fiskeavfall over båtripa + at de felste måtearter er naturens renovasjonsarbeider som kan fordøye det meste og spise det den finner når fisk er mangelvare. I bystrøk er det stadig mer spiselig avfall å finne, men ikke nok til å mette alle måter, derfor slåsskampen og spetakkelet om godene. 

Hva som irriterer meg mest? Akkurat nå folk som lar seg irritere av noe så bagatellmessig i den store sammenheng som måkeskrik. Måkeskrik er tegn på sol og sommer :). Men joda, tjuvradd er måken - av ren nød pga at vi har fisket matfatet til måken tomt (samt etterpå også nektet den selv avfallet av fisken) samt ødelagt det med vind- og oljejakt. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GJESTESVAR skrev (42 minutter siden):

Det er over 25 arter måker observert i Norge, men “bare” 10-11 hekker her. Fire er på rødliste og de ER fredet - hele året. De andre er totalfredet i hekketiden og da er det faktisk straffbart å overhodet bruke en balkong eller terrasse dersom et måkepar finner ut at dette er tjenlig sted for reir.. Ellers er fredningen mer begrenset (når ikke kommunen vedtar totalfredning), men det er også da totalfobud mot å bevisst forulempe en måke. 

Dette er nok bare et inntrykk fordi måker i dag ses oftere enn før i bystrøk. Alle måkearter er i kraftig nedgang i Norge, sett under ett er nedgangen 75 % på 20-25 år. Når måkene mye oftere enn før søker til bystrøk skyldes det mangel på fisk i havet nær land + totalforbud mot fiskeavfall over båtripa + at de felste måtearter er naturens renovasjonsarbeider som kan fordøye det meste og spise det den finner når fisk er mangelvare. I bystrøk er det stadig mer spiselig avfall å finne, men ikke nok til å mette alle måter, derfor slåsskampen og spetakkelet om godene. 

Hva som irriterer meg mest? Akkurat nå folk som lar seg irritere av noe så bagatellmessig i den store sammenheng som måkeskrik. Måkeskrik er tegn på sol og sommer :). Men joda, tjuvradd er måken - av ren nød pga at vi har fisket matfatet til måken tomt (samt etterpå også nektet den selv avfallet av fisken) samt ødelagt det med vind- og oljejakt. 

Har ikke så mye imot bråket de fører med seg, som sagt, lyden av sommer 😄🤣 Men den evinnelige stupbombinga pga ungene som på død og liv skal gjemme seg under biler etc.. Grrr! Meld de til barnevernet! 

Heldigvis bor jeg nå så langt unna sjøen man kan komme, så null hekking her, kun ett par streifmåker nå og da. 

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Fra måkenes synspunkt må flate tak være ideelle, og kanskje de tror disse takene er bygd for dem. Høyblokker ser de sikkert som fuglefjell. Også på flate, avlange butikker av typen små kjøpesentre, slår de seg til og det kan være et vågestykke å gå forbi. 

Lenke til kommentar

Så dårlig på å spare, og har gjort en del "dumme" kjøp.

Kjøpte symaskin for flere måneder siden, ikke blitt brukt ennå.

Kjøpte nylig platespiller, men Youtube er mer praktisk, og bedre lyd... (Muligens brukerfeil)

Istedet for disse 2 så kunne jeg kjøpt DAB+ til bilen.
Berger med nettradio, men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...