Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjeftet en gang på lokal SV-politiker fordi hun stakkarsliggjorde og sykeliggjorde eldre, mtp at hun mente at digitalisering var problematisk for de eldre. Snakk om alderisme, og snakk om å ta feil; 

- Å være gammel er ikke ensbetydende med å være glemsk og skrøpelig. Mange eldre som spreke og oppegående. Mange er tilpasningsdyktige. 

- Sykdom er ikke ensbetydende med vansker med å håndtere digitale tjenester, eller trenger ikke å være det.  Det finnes hjelp å få, og ofte er det små tilpasninger som skal til. Vi har flere helsefaglige faggrupper som er gode på dette feltet, og med god drahjelp fra gode utviklere så kan man sammen finne gode løsninger. 

- Når de neste generasjonene vokser opp og blir eldre nå så vil en større andel av den eldre befolkningen være vant til teknologi, etter å ha fått det "inn med morsmelken"

- sist, men ikke minst, digitalisering forenkler ofte hverdagen for mange.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (3 minutter siden):

- Å være gammel er ikke ensbetydende med å være glemsk og skrøpelig.

Alle er påvirket av den tida de vokste opp i. Det hjelper ikke de som har problemer nå, at de trolig skal dø om ikke mange år, og nye generasjoner skal ta over. Det var en tvilsom forandring at telefonkatalogen forsvant. Savner å kikke i den, og få et overblikk over hva som finnes i området. 

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (8 minutter siden):

Å være gammel er ikke ensbetydende med å være glemsk og skrøpelig. Mange eldre som spreke og oppegående. Mange er tilpasningsdyktige. 

Det er en opplagt ting. Men syns det blir råttent på et vis, å bare favorisere dem som makter det.
Man bør kunne ha forståelse begge veier.

• Liker 2
Lenke til kommentar

De som er 90 i dag var de første racerne i datagenerasjonen. Pionerene innen Trance-musikk er 80+. Bare tull at gamle folk er avdanket. Det er gamle eller døde folk som har skapt det meste vi har i dag. Det finnes mennesker som ikke har tatt til seg noe nytt siden 1975, men problemet deres er holdning og ikke alder.

Stakkars gamle som må forholde seg til datamaskiner og Internett. De var ikke gamle for 40 år siden da datamaskinene kom inn i hjemmet. Da var de i sin beste alder og pengesterke.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (16 minutter siden):

De var ikke gamle for 40 år siden da datamaskinene kom inn i hjemmet. Da var de i sin beste alder og pengesterke.

Sikter du her til TV? For de færreste hadde vel data rundt 1980. "Edb" startet kun som valgfag på videregående skole på 1990-tallet. Før det var skrivemaskin et valgfag på ungdomsskolen. Som forresten var svært nyttig også i ettertid, å ha lært seg touch-metoden.

En eldre norsk småbruker kan vel ikke uten videre sammenligne seg med medlemmene i Rolling Stones, eller andre gamle musikere.  

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Hjemmemarkedet startet en gang på 70-tallet.

I de mest sentrale strøk, kanskje. Tror ikke jeg hadde sett en datamaskin før 1990. Men har lest om "Commodore"-maskinen. De mest moderne elevene på min tid så på Wrestling og Sky Channel, altså utenlandsk TV.

Og hvorfor skal unge mennesker fortelle de eldre hva de skal mene? Ha litt respekt. 

Edit: Underlig at jeg har gått glipp av at Commodore ble brukt i Norge. For å ta en film fra 1982, Carl Gustav, gjengen og parkeringsbandittene. Der er det noen som lager spillelokaler over hele Norge, med spilleautomater. Vi ser ikke at de spiller på noen type maskin hjemme? Men etter hvert kommer barna inn på godset til forbryterne, og der er det et stort datarom. Med en slags "modermaskin" der de oppdager at de kan taste inn spørsmål. Og maskinen svarer på en robotaktig måte. 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Nei. Videospill-krasjet var i 1983. Hjemmemarkedet startet en gang på 70-tallet.

Nei. Hjemmemarkedet for spill-maskiner, det vi dag kaller konsoller (f. eks Pong), startet på 70-tallet. Hjemme-PC ble ikke vanlig før på slutten av 90-tallet, før det var hjemme-PC forbeholdt enten de som fikk det gjennom jobb eller de som dreit penger.

Det er ikke uvanlig med teknologivegring blant de som er på min alder (midten av 30årene), heller. De fleste av oss vokste ikke opp med PCer i hverdagen. Det eneste av PC-bruk vi hadde før VGS, var på skolen og da gikk det kun i trening av touch-QWERTY og rotten.com.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ser på leiligheter i området og nærliggende byer. Her er det "billige" leiligheter, men fellsutgifter er bortimot 6000,- i måneden på veldig lite fellesgjeld! Og i byene rundt er fellesutgiftene på sånn 1500-2000 med høyere fellesgjeld som regel, forstår ikke disse greiene as. Ganske sikker på at kommunale avgifter er ca det samme, kan umulig være så stor forskjell vel?

Lenke til kommentar
NAVer skrev (2 minutter siden):

Ser på leiligheter i området og nærliggende byer. Her er det "billige" leiligheter, men fellsutgifter er bortimot 6000,- i måneden på veldig lite fellesgjeld! Og i byene rundt er fellesutgiftene på sånn 1500-2000 med høyere fellesgjeld som regel, forstår ikke disse greiene as. Ganske sikker på at kommunale avgifter er ca det samme, kan umulig være så stor forskjell vel?

Forskjell på kommunale avgifter og fellesutgifter. Typiske fellesutgifter kan være alt fra gressklipping, fjerning av snø, sentralvarme, tv, internett, vindusvask, vask av fellesområder, salting av uteområde, lekeplass + + + + Mange gjør slikt på dugnad, andre leier inn folk til å gjøre jobben for seg. Da må kostnaden fordeles. Stor forskjell fra plass til plass. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Hjemmemarkedet startet en gang på 70-tallet.

Nei, det var først etter 95 det begynte å ta av og det ble brukenes for ola og kari. 

Forøvrig flere jeg er i slekt/venn med som ikke forstår så mye på nett. De klarer FB og 'sånn', men også de som ikke engang har pc og apper på mobil er skummelt og vanskelig. De glemmer og man må fortelle de det xx ganger og ennå sitter det ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 time siden):

Forskjell på kommunale avgifter og fellesutgifter. Typiske fellesutgifter kan være alt fra gressklipping, fjerning av snø, sentralvarme, tv, internett, vindusvask, vask av fellesområder, salting av uteområde, lekeplass + + + + Mange gjør slikt på dugnad, andre leier inn folk til å gjøre jobben for seg. Da må kostnaden fordeles. Stor forskjell fra plass til plass. 

Problemet er at borettslag og sameier gjerne styres av idioter. Det er ikke uvanlig at styret leier inn første firma de finner, uten tanke på kostnad og det faktum at slikt skal ut på anbud. Eller at det er korrupsjon. Opplevde det selv ved forrige bolig. Når styret ble byttet ut, byttet de ut billig og god innleid hjelp med firma de har venner i, som ikke gjorde en tiendedel av kvaliteten de forrige gjorde, til 4-5 ganger prisen og flerårig kontrakt.
Konsekvensen av dette er at folk ikke får solgt boligene sine fordi fellesutgiftene med fellesgjeld ligger på rundt 9000 i måneden. De færreste har råd til 9000 i "husleie" i tillegg til lån, renter, og strøm.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 timer siden):

Dere skjønner ikke hva jeg mener. Hvis man var 30-40 år sommeren 1980. Hva var mer spennende enn for eksempel Vic 20.

For ola og kari var det vel lite spennende, annet enn for uke eller to hvis man var litt spesielt interessert.
Husker selv jeg kjøpte Commodore 64 og det var en mnd med forsøk på litt koding og ett par spill, dermed solgte jeg den. Få av de jeg kjente som giddet å 'kaste' bort penger på slike 'unyttige' ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 timer siden):

Hvis man var 30-40 år sommeren 1980.

Har en mistanke om at du selv slett ikke var 30-40 år sommeren 1980? Men det som overrasker er "Tidlige tilfeller av hacking" som står her: https://no.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 

Sitat

Dagen etter skrev «Steinkjer Avisa» at det hadde oppstått en feil på datasystemet til Televerket. Tre dataentusiaster ringte da opp sjefen hos Televerket og fortalte at det ikke var noen datafeil, men at anlegget deres var hacket ved hjelp av en Commodore 64 og en VIC-20. Dagen etter ble systemet endret og sikret mot hacking ved bruk av metoden som hadde blitt brukt.

Utrolig.. men tror også det var mange som aldri kjøpte disse maskinene. Som sagt visste jeg ikke at de eksisterte da, før nå. Og det faktum at man laster ned en app på Facebook og flytter på noen gelefigurer, gjør ikke at man ønsker å bruke en app til å styre sin privatøkonomi. Så klart kan man presses i den retning... men det er frekt å presse noen, spesielt eldre. Føler det er blitt slik, at "hvis du har flyttet på noen gelefigurer på Facebook, må du være takknemlig for vår ordning." 

Er ikke sikkert at skogen til en skogbruker har vondt av å hugges ned av og til, heller. Hvorfor skal det være verdens undergang om en skogbruker hugger ned noen trær og sender dem til en papirfabrikk? Trærne vil vokse opp igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Budeia said:

Da lar jeg heller være å bruke tjenesten, siden det krever en ny telefon. F.eks. hvis en ikke kan parkere ved togstasjonen uten app. Det er sjokkerende, syns jeg. 

Ikke hver dag jeg kan enes med deg, men nå er det tilfelle.
Det behøver ikke engang å være alderspesifikt, man behøver ikke å ha mistet det proverbielle toget, for å ville velge bort mobil betaling.
Det skal være mulig å navigere seg i samfunnet uten å være avhengig av såkalt smart-telefon.
Jeg er ingen luditt, eller anti-teknologisk-fremskritt, men forbeholder meg retten til å avstå fra å kjøpe disse telefonene, og retten til å betale med eksisterende og etablerte betalingsformer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
NAVer skrev (15 timer siden):

Er det fellesgjeld? I så fall så kan du stryke de ekvivalente låneutgifter fra fellesutgiftene. Høye fellesutgifter kan også bety at du får en del fasiliteter som TV, internett og vedlikeholdte fellesområder. Det kan også bety at du bosetter deg i en kommune med høye kommunale avgifter og eiendomsskatt.

Jeg ville bedt om regnskap og sett om det gir mening. Gir det mening så ville jeg ikke latt meg skremme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...