Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Tåkefyrste said:

Jeg ser liksom ikke problemet.

Problemet var at hvite skuespillere smørte seg svarte og fremførte en karikert variant av det man mente var en neger.
Samtidig som svarte ble aktivt undertrykt, misbrukt, og marginalisert.

En stund senere anså man denne kombinasjonen av latterliggjøring og undertrykkelse som problematisk.

Det er altså den historiske konteksten som er greia, fremfor akkurat det å gestalte en person av annen herkomst.

Med det sagt, virker hele problematiseringen av Espens karakter, ganske overflødig og konstruert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tåkefyrste skrev (20 minutter siden):

Eddie Murphy spillte jo blant annet en hvit gammel jøde i Coming to America. Bør den filmen fjernes fra alle strømmetjenester nå da? For ikke å snakke om hvor mange etnisiteter diverse skuespillere spilte i Cloud Atlas. Jeg ser liksom ikke problemet.

White chicks med wayans brødrene blir vel også fjernet snart regner jeg med, fuck det her !, de humørløse er iferd med å vinne terreng, nå skal alt veies opp og ned, blir nok ikke noe mer standup mere heller da ALT skal analyseres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Atib Azzad said:

Det er altså den historiske konteksten som er greia, fremfor akkurat det å gestalte en person av annen herkomst.

Og det å smøre seg inn med skokrem med det formål å gjøre narr av svarte er en uting, men er det et stort problem i dagens samfunn?

Så stort at vi må sensurere filmer med skuespillere som spiller svarte på en humoristisk ufarlig måte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Tåkefyrste said:

Og det å smøre seg inn med skokrem med det formål å gjøre narr av svarte er en uting, men er det et stort problem i dagens samfunn?

Så stort at vi må sensurere filmer med skuespillere som spiller svarte på en humoristisk ufarlig måte?

Jeg vet ikke.. det kommer ann på?
Som allerede nevnt, synes jeg ikke eksempelet her fordrer en slik reaksjon.

Jeg mente bare å forklare deg hvorfor blackface er ansett som problematisk, siden du sa du ikke forstod problemet.
Cloud Atlas, som du nevner har jo tilsynelatende ungått kritikk, kanskje har de klart det å la skuespillerne gestalte andre etnisiteter, uten å havne i blackface-fella.
Eller kanskje er det deres tur snart.

Jeg synes narrativet om krenkehysteri virker like destruktivt som det påståtte hysteriet, og at man bør tenke seg grundig om før man perpetuerer tankegodset til noen av leirene.

At man vekter tidligere marginaliserte gruppers opplevelser med en større legitimitet enn før, synes jeg virker positivt, og det er trist dersom en hysterisk minoritet klarer å ødelegge denne godviljen med meningsløse symboltiltak.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Når nok bilførere har latt seg lure til å spare penger på å kjøpe elbil, kommer boksehansken tilbake og treffer dem i ansiktet. Alle bilførere skal da tvinges til å kjøpe elbiler, og alle må betale dyrt for det. 

Det virker som en stor prosent av damer med afrohår ordner seg glatt hår. Enten ved å glatte ut håret, eller de bruker hair extensions, eller de bruker parykker. Er ikke dette å framstå som en karikatur av seg selv? De bruker mange penger på å få asiatisk eller europeisk glatt hår. 

Lenke til kommentar
Slettet-D7I5Gr2 skrev (4 timer siden):

Blir så vill av slikt. Har ikke sett serien på flere år, men alltid tenkt jeg skulle se den hver jul fordi den er så genial.

Det er sikkert mange som sitter og gransker norske kulturinnslag, litteratur, historie etc. for å finne ting som er eller kan tolkes som rasistiske. Folk som føler seg krenket og som ikke eier humor i det hele tatt. Det er jo et angrep på demokratiet og ytringsfriheten. Man inkluderer seg ikke ved å angripe norske verdier. 

Synes noe av det er feigt også, slik som da antirasistisk senter tok et oppgjør med Hans Rotmo for noen år tilbake. Får han til å legge seg flat og skamme seg over sine tidlige satiriske verk som ble tolket som rasistisk. Får en litt sånn #Metoo feeling over det. Venter nå på at den ene karakteren i "Kjetil og Kjartan Show" får samme reaksjon.

Når det er sagt så er jeg veldig for at det blir slutt på rasisme og diskriminering i samfunnet, men å angripe folk på den måten synes jeg ikke er riktig måte å gjøre det på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (4 timer siden):

Momsfritak kan jeg støtte, da det fører til at flere får tilgang til biler av høy kvalitet (og dermed tryggere biler med mer teknologi). 

Elbiler har langt i fra høyere kvalitet enn fossilbiler. De jeg kjenner som jobber i tauebransjen har langt flere elbiler på planet enn fossilbiler, og mange av de er totalvrak.

Jeg kjenner ei som jobber McD, hvor de har utsikt til et kjøpesenter med ladestasjoner. Hver dag kan hun se servicepersonell fra de som drifter ladestasjonene komme og låse opp ladekablene fordi de har låst seg i bilene som står og lader. Dette skjer ikke med drivstoffpumper.

At elbiler er bedre og sikrere er en usann myte elbil-fanatikere må slutte å spre.

Lenke til kommentar
Dragen skrev (11 timer siden):

Elbiler har langt i fra høyere kvalitet enn fossilbiler. De jeg kjenner som jobber i tauebransjen har langt flere elbiler på planet enn fossilbiler, og mange av de er totalvrak.

Jeg kjenner ei som jobber McD, hvor de har utsikt til et kjøpesenter med ladestasjoner. Hver dag kan hun se servicepersonell fra de som drifter ladestasjonene komme og låse opp ladekablene fordi de har låst seg i bilene som står og lader. Dette skjer ikke med drivstoffpumper.

At elbiler er bedre og sikrere er en usann myte elbil-fanatikere må slutte å spre.

Jeg tror deg når jeg hører fastlåste ladekabler, men problemet der er ikke kvalitet, men premiss. Det er produsenten som står for programvaren, og da spiller det liten rolle om det er elbil eller bensinbil. Bensinbiler har bare ikke behov for elektromekanisk låsing av dysen.

Statistisk sett så er elbiler mer pålitelige enn bensin og diesel, men i 80% av tilfellene så er det ikke drivverket som streiker uansett, så da er det lett for elbilmotstandere å peke og le av elbilen som har en defekt på tenningslåsen, og bruke egne observasjoner fremfor statistikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som begynner å prate i evighet når de treffer kjente, så står de gjerne der de treffes. Trenger ikke ta hensyn til at folk skal forbi eller at noen kanskje vil stenge butikken. Enda verre med de som ALDRI blir ferdige å prate om sitt kjedelige tema. Prater i vei før de stopper, så tenker du «da er hun nok ferdig»... men så setter hun i gang med noe nytt.. 

Folk som sprer om seg med feilinfo. Uansett hva forskere og eksperter sier har alltid noen et motbevis. Så har vi alle som tror på alt dette da.. «man kan bli autist av vaksine!» «man kan bli helt frisk om man kutter ut meieriprodukter!» «gluten/melk/egg fører til psykisk sykdom» «mel gjør at du eldes!» 

At mange på kundeservice ofte ikke vet svaret. I stedet settes du over til ørten andre..

Lenke til kommentar
Budeia skrev (46 minutter siden):

Tilsett mer vann (evt lunkent vann?)

Mistenker for lite væske ja i forhold til melet.
Men fulgte bare oppskriften. 

Jaja, ''roet'' meg litt nå, så kanskje det bli noe baking igjen 😛
Gjærbakst får jeg i hvert fall til bra. 

Endret av Skogslik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skogslik skrev (1 time siden):

Mistenker for lite væske ja i forhold til melet.
Men fulgte bare oppskriften. 

Jaja, ''roet'' meg litt nå, så kanskje det bli noe baking igjen 😛
Gjærbakst får jeg i hvert fall til bra. 

For tynn = mer mel
For tykk = mer vann/melk
Henger ikke sammen = mer egg

Av og til må man ta ting litt på feelingen i.h.h.t oppskriften. Mange oppskrifter som mangler en liten touch.

Lenke til kommentar
Slettet-D7I5Gr2 skrev (2 timer siden):

Smittede personer som drar på treningssenteret. 

Som drar hvorsomhelst

Til nød kan de få dra på butikken rett før stengetid med munnbind, om de ikke har annen mulighet

Jeg har fryseren full av brød og litt kjøttdeig, om jeg skulle bli nødt til å sette meg i karantene
Har egg og tørrvarer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...