Larzen_91 Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Er det noe tall på at en avgift på sukker (selv om det ikke er en ren sukkeravgift) har noe positivt utslag på folkehelsa? Spiser vi mindre sukker pga. avgiften? Personlig gjør jeg hvertfall ikke det. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 DKC skrev (17 minutter siden): Så 8000 arbeidsplasser er viktigere enn folkehelsen. For noe vrøvl. Uten sukkeravgift så blir det minst en grunn mindre å handle i Sverige Men, kanskje du reagerte på tobakkavgiften? Det kan løses ved åforby all bruk av tobakk på offentlig plass Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Jeg handler primært forbruksvare som Pepsi Max og Kjøtt/Kylling i Sverige. Tviler på at de klarer å fjerne nok avgifter til at man får 4x1.5L til 29.90 slik som over grensa. Så svenskehandelen kommer til å fortsette her i huset med en gang koronastyret er over. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Tåkefyrste skrev (47 minutter siden): eg handler primært forbruksvare som Pepsi Max og Kjøtt/Kylling i Sverige. Tviler på at de klarer å fjerne nok avgifter til at man får 4x1.5L til 29.90 slik som over grensa. Uten sukkeravgiften kan de komme ganske nært, og du må kjøpe veldig mye brus på den turen om du skal spare inn kostnaden med å kjøre til Sverige Når covid er "over" så skal jeg sende pakker til Sverige, da frakt koster mye mindre og det blir ikke ekstra tollkostander på varer kjøpt i EU Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 (endret) 3 minutes ago, Dubious said: Uten sukkeravgiften kan de komme ganske nært, og du må kjøpe veldig mye brus på den turen om du skal spare inn kostnaden med å kjøre til Sverige Når covid er "over" så skal jeg sende pakker til Sverige, da frakt koster mye mindre og det blir ikke ekstra tollkostander på varer kjøpt i EU Det koster vel meg ca 200kr i drivstoff + bom å kjøre t/r Sverige. Så 3x4 pakk med pepsi så har jeg allerede spart inn turen. Og da kommer alt man sparer på det andre man kjøper bare som en bonus. Endret 25. november 2020 av Tåkefyrste 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Sprørs hvor langt unna du bor. Grensebyene på norsk side av grensa har nok hatt en eksplosiv vekst i år, nok et bevis på feilslått avgiftspolitikk. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 48 minutes ago, Larzen_91 said: Sprørs hvor langt unna du bor. Grensebyene på norsk side av grensa har nok hatt en eksplosiv vekst i år, nok et bevis på feilslått avgiftspolitikk. Det er jo fordi det i praksis er forbudt å handle i sverige nå. Reduserte avgifter vil sikkert redusere svenskhandelen litt, men for mange vil det fortsatt være mye å spare på en månedtlig svensketur, selv om norsk mat skulle bli litt billigere. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Ja, det var det som var poenget mitt. Under normale forhold er det vanskelig å drive butikk på norske siden av grensa. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Diego Maradona er død. Lenke til kommentar
unicorndeath Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 (endret) Folk som ikke har bikkjene sine i bånd, det er jo fint at folk gir seg selv unntak fra båndtvang i bebodde områder, men om bikkja di biter meg så blir jeg å be om avliving og det uten unntak. Endret 25. november 2020 av unicorndeath 3 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 unicorndeath skrev (8 minutter siden): Folk som ikke har bikkjene sine i bånd, det er jo fint at folk gir seg selv unntak fra båndtvang i bebodde områder, men om bikkja di biter meg så blir jeg å bli å be om avliving og det uten unntak. Flere ganger jeg ser hunder uten band ved siden av syklende folk og folk som trener ute.. Litt sjokkerende selv når det er påbudt med bånd noen steder hvis ikke de fleste steder. Noen har stål kontroll mens noen få jeg har møtt har ingen kontroll, virkelig skummelt når jeg har selv hund under opplæring. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Det er ikke båndtvang på katter, så hvorfor er det det på hunder? Lenke til kommentar
unicorndeath Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Dubious skrev (4 minutter siden): Det er ikke båndtvang på katter, så hvorfor er det det på hunder? Fordi katter holder seg unna mennesker og biter kun om de blir presset til det, bikkjer derimot vet man aldri hvor man har uansett hvor "snill" eieren sier de er. 4 Lenke til kommentar
Abrus Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Dubious skrev (8 minutter siden): Det er ikke båndtvang på katter, så hvorfor er det det på hunder? Det er også en liten smule forskjell skade en kattepus på 5 kg kan gjøre, når en sammenligner med en 40–50 kg hund, som når deg over beltestedet. 4 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Burde ha båndtvang på folk da, for jeg tror statistisk sett du er mer i fare for å bli angrepet av en homo sapiens enn av en katt eller en hund. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Så vanskelig å styre musen med venstre hånd. Lenke til kommentar
unicorndeath Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Larzen_91 skrev (6 minutter siden): Burde ha båndtvang på folk da, for jeg tror statistisk sett du er mer i fare for å bli angrepet av en homo sapiens enn av en katt eller en hund. Sånt som folk som har hunder sier Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Jeg har ikke bikkje, og jeg håper det gikk frem at det var litt "tongue in cheek" den kommentaren min. 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Hunder er ikke noe mer farlige enn mennesker. Hunder har fått farligheten avlet vekk for tusenvis av generasjoner siden. Spesielt større hunder. Farlige hunder er oppdratt til å være farlige. Lenke til kommentar
unicorndeath Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 (endret) Nåja, helt ufarlige er de nå ikke. Ifølge Folkehelseinstituttet er det anslått at minst 5 000 hundebitt fører til legebehandling per år i Norge. https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/temakapitler/22.-bittskader-og-infeksjoner---vei/ Endret 25. november 2020 av unicorndeath 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå