Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Dubious said:

Selskaper som absolutt må ringe når det finnes bedre løsninger, som e-post og sms

Har vært litt treg med å betale en regning, og ringte og fikk den utsatt i 7 dager, men de ringer meg fortsatt, bare for å sette meg i kø.

Jeg har kontakt med veldig mange forskjellige firmaer i jobben min. Flere av dem insisterer fremdeles på å sende brev i posten.

Sender jeg spørsmål til dem via epost, så får jeg svar tilbake at de sender oss et brev i posten og at vi får det om noen dager.

Er også bare et par år siden jeg sist var borti i telefax. Et firma insisterte på å få tilsendt noe via telefax.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
1 hour ago, djgudleif said:

I første omgang kan vi slutte å gi de statsstøtte.

Enig. De burde ikke få noen støtte eller skattefradrag, overhodet.

I tillegg jukser de konsekvent med medlemstallene for å få millioner på millioner med støtte de aldri skulle hatt. Ren og skjær svindel. 

Den Norske Kirke er verstingen, de har holdt på sånn i mange tiår, og holder fremdeles på i stor skala. Når ingenting skjer og det aldri for konsekvenser så er de andre organiserte religionene egentlig bare dumme om ikke de også starter å jukse. Det var vell et eksempel på at en moské som hadde gjort noen lignende for en tid tilbake?

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (6 timer siden):

Fordi vogntoget veier mye mer. Mye mer masse å stanse.

Vogntoget har mye bedre bremser, faktisk 3 "bremsesystem"
Vanlige bremser, motorbrems, og motorbrems..  Jeg må noen ganger gasse på i nedoverbakker for at motoren ikke skal bremse bilen, det med den manuelle motorbremsen slått av.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (7 timer siden):

Fordi vogntoget veier mye mer. Mye mer masse å stanse.

Så slike biler som tesla og andre med endel vekt er egentlig svært farlige når det kommer til bremselengde kontra småbiler med under halve vekten. Øker bremselengden mye med f.eks tesla s (2 108 kg) sammenlignet med en liten bil på ca 1000 kg? 

Lenke til kommentar

Regnestykket er litt mer komplekst her. Du har en del kinetisk energi som skal tas vekk og den er selvfølgelig høyere på en tyngre bil enn på en lett bil. Dobbelt så tung bil vil ha dobbelt så høy kinetisk energi ved samme hastighet. Samtidig må du ta i betraktning kontaktflaten mellom dekk og underlag og hvor mye friksjon som er mulig å oppnå der (dekkblanding, fasong, etc.), samt hvor mye friksjon bremsene til bilen greier å generere. Hvor bra biter dine bremseklosser rett ut av det blå? Større biler har større hjul og breiere dekk for å øke kontaktflaten mot bakken, de har også større bremser som kan ta unna mer energi. Har bilen ABS? Hvis bremsene har nok kraft til å låse hjulet så er det vel og bra, men om du sklir bortover så blir det verre igjen, fordi et dekk som glir skaper mindre friksjon mot underlaget enn et dekk som ruller og bremser. Du kan få bedre stoppdistanse uten ABS, men hvis du er utrent og skal panikkstoppe så blir det fort verre. BMW 7 serie mener jeg har hatt en sensor som detekterte regn og gjorde at bremsene bremset litt av seg selv for å tørke, slik at disse alltid var "ready to stop", selv når det er vått ute. Dette får du ikke på 1000-kg "billig-bil". Jeg har også et inntrykk av at folk med småbil ikke er de første til å sette på dyre premium dekk, noe som vil være mer vanlig på en dyrere og tyngre bil. Her spriker det selvfølgelig alle veier, men jeg ville ikke tatt utgangspunkt i at en bil som veier det dobbelte nødvendigvis er noe verre til å stoppe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (20 timer siden):

Kjenner at jeg nærmer meg et ønske om totalforbud mot religion i Norge.

Folk må da få lov til å tro hva de vil. Alternativet har altfor mange kjipe konsekvenser.

E.C. skrev (3 timer siden):

jeg ville ikke tatt utgangspunkt i at en bil som veier det dobbelte nødvendigvis er noe verre til å stoppe

Det ville jeg gjort. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 timer siden):

I "Veien til førerkortet" for noen år tilbake, stod det at barn har lettere for å løpe rett ut i veien. Også foran lastebiler, da de ikke skjønner at disse behøver lengre tid for å stanse. Gjelder ikke dette i dag?

Vi har fortsatt eldre lastebiler på veien, men de nye skal klare å stoppe like fort som alle andre, men alle vil prøve å unngå det fordi det kan forskyve eller ødelegge lasten, derfor holder de fleste god avstand så de ikke trenger å bråbremse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...