Dubious Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 69 døde på Utøya Så langt er 8401 død av covid Nei, jeg sier ikke at vi ikke skal ha et minnesmerke, men hvor mye penger skal de bruke på covid-minnesmerke om de har brukt 300 millioner på Utøya? 3 miiliarder? 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Om du likestiller dødsfallene for korona med dødsfallene på Utøya så er du langt nede i konspirasjonssekken. Ja, mange flere døde av korona, men dødsfallene på Utøya var planlagte drap, utført på bakgrunn av en ideologi vi ikke står inne for. 3 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Larzen_91 skrev (1 time siden): Om du likestiller dødsfallene for korona med dødsfallene på Utøya så er du langt nede i konspirasjonssekken. Ja, mange flere døde av korona, men dødsfallene på Utøya var planlagte drap, utført på bakgrunn av en ideologi vi ikke står inne for. Ett minnesmerke er for de døde, eller ...? Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 2 hours ago, Dubious said: 69 døde på Utøya Så langt er 8401 død av covid Nei, jeg sier ikke at vi ikke skal ha et minnesmerke, men hvor mye penger skal de bruke på covid-minnesmerke om de har brukt 300 millioner på Utøya? 3 miiliarder? Det er ca 8400 smittede, men 236 døde i Norge av covid. Men er enig i poenget ditt. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 D0vendyret skrev (17 minutter siden): Ett minnesmerke er for de døde, eller ...? Ja, og årsaken til at folk dør spiller en rolle i så måte. Du hadde reagert annerledes om dine kjære døde av naturlige årsaker, som f.eks. sykdom, enn om de ble drept. 1 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Larzen_91 skrev (1 minutt siden): Ja, og årsaken til at folk dør spiller en rolle i så måte. Du hadde reagert annerledes om dine kjære døde av naturlige årsaker, som f.eks. sykdom, enn om de ble drept. De døde er døde uansett årsak, så minnesmerket er for de som lever. Selvfølgelig ville jeg hatt andre tanker som har spunnet, men om samfunnet skal markere noens død/hendelse, så bør det likestilles. Corona er en meget spesiell hendelse det også og man sitter igjen med mange tanker og savn. Man var ikke der for hverken de som ble drept eller de som ble drept av viruset - begge var ev tlf-kontakt. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 I så fall kan vi bare slutte med minnesmerker over noe som helst, dersom død er død og det ikke spiller noen rolle hva konteksten var. Det er ingen som overlever livet uansett. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Faktisk syns jeg det er greit. Man har en grav å gå til i de fleste tilfeller. Jeg har kjente som har dødd og også blitt drept, men føler ikke for annet minnesmerke enn det jeg ev ordner selv. Men har respekt for at andre kan ha andre behov, men syns da at man kommer langt med noen kr, ikke millioner. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Ja, det kan jeg være enig i, og ikke misforstå meg dithen at jeg forsvarer pengebruken. Det er jo helt klart en følelsesstyrt prosess, noe som ikke er heldig fra et rasjonelt ståsted, uansett hvor forståelige følelsene er. Og det er jo et byråkratihull som bare det, og ligger masse prestisje i å fremme nettopp sin tanke om hvordan dette skal være og foretas. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Det står et minnesmerke i Oslo til minne om de som døde av pesten. Et nytt minnesmerke er på vei i Bjørvika, også til minnes om pesten. Covid er en såpass spesiell og uforutsigbar hendelse, familiene til de etterlatte fortjener i aller høyeste grad et minnesmerke. Et minnesmerke til en fornuftig pris. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Hvorfor straffer ikke vi barn og ungdommer? Mange saker og artikler om barn som utøver vold, uten å bli straffet 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 12 minutes ago, Dubious said: Hvorfor straffer ikke vi barn og ungdommer? Mange saker og artikler om barn som utøver vold, uten å bli straffet Fordi det ikke er politisk korrekt å straffe ungdommer. Barn under 15 år i hovedstaden begår grov vold, voldtekter, brannpåsettelser og narkotikakriminalitet. Politiet får ikke gjort noe med dem. Vi kan takke våre flinke politikere på Stortinget for de fine lovene vi har. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Mye ungdomskriminalitet i Trondheim med fokus på blind vold og ran. Burde settes inn. The punishment should fit the crime Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Fengsel er ikke løsningen, i første omgang De må gå på skole, men etter det skal de rett hjem, altså portforbud/husarrest, med sånn gps ting Samfunnstjeneste burde vært brukt mye mer Finnes mange måter å straffe uten å fengsle, f.eks å få utsatt førerkort, og ikke få lov til å kjøre opp for moped etc. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 Så lenge ikke straffen hemmer de i å utvikle seg til lovlydige borgere med jobb, slik som feks. utsatt rett til å ta førerkort. Det å kjøre bil er ikke en rettighet, men mer en de facto nødvendighet i mange yrker, inkludert ditt eget yrke om jeg ikke husker feil? Jeg vet i hvert fall personlig, som serviceelektriker, så hadde jeg slitt om jeg mistet førerkortet. Så joda, straff har sin plass men den bør være proporsjonal og ikke sette unødige hindre for at den kriminelle kan komme seg av skråplanet. Samfunnstjeneste og husarrest er jo ypperlige tiltak for de yngre eller mindre alvorlige kriminelle. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 Folk som slenger på ordet eventuelt. Det er dust. "Vi må evt se på hvordan vi skal løse problemet" Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 9 hours ago, Slettet-D7I5Gr2 said: Mye ungdomskriminalitet i Trondheim med fokus på blind vold og ran. Burde settes inn. The punishment should fit the crime The punishment should be exactly like the crime Hvis du utsetter noen for blind vold, blir du dømt til å bli utsatt for blind vold på uvisst tidspunkt. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 An eye for an eye would make the world blind. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 In the country of the blind, the one eyed man is king. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå