Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har også en sånn venn, men er litt motsatt. Han har en kvinne og er livredd for at hun skal bli interessert i meg, eller at jeg skal prøve meg.
Hadde aldri funnet på det, men det var et og annet tull når vi var yngre og hadde drukket mye og sånt. Feks en kvinne han ville ha tak i klenget seg om halsen på meg og jeg gjorde ikke motstand. Etter det har han vært helt på tuppa sånn. Likevel kontakter han meg støtt og legger opp til omveier for at jeg ikke skal treffe hun. Regner meg ikke som drittsekk, men han har alltid vært innpåsliten men ok på en måte også. Litt frustrende situasjon det, for jeg vil helst ikke være for avfeiende heller, men ønsker helst at han lar meg være.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Nå slås det igjen opp sosial dumping i arbeidsnæringen i Norge i media. Og igjen er det snakk om arbeidsimport som får betalt for lite.

Men det nevnes aldri at staten selv bedriver systematisk sosial dumping. Det er flere titusenstall nordmenn som i dager jobber for svært lite, langt mindre enn hva disse importerte arbeidstakerene får.

Disse personene blir ikke registrert som arbeidstakere. De er på "opplæring" eller på "arbeidstrening", eller sysselsatt. De får ikke ordinær lønn, ei heller opptjening av feriepenger. Men feriepenger trenger de jo ikke, for de får jo ikke ferie. Ferie gis kun hvis bedriften stenger i fellesferien og hvis NAV ikke klarer å finne noe annet de kan gjøre i denne perioden. Og du kan banne på at de finner et "arbeidssøkerkurs" som varer i hele perioden.

Arbeidet de gjør, er den samme som "normale" folk gjør. Kasseperson på Rema. Samlebåndsarbeider hos Gilde. Veiarbeider for SVV. Ofte svært tungt manuelt arbeid. De samme timene. 7,5 timer, 5 dager i uka. Da er det ikke spesielt motiverende at arbeidskollegaene dine tjener 3-4 ganger mer enn deg i timen.

Men ingen bryr seg. Det er jo trossalt staten som styrer dette, og da er det greit.

Endelig en som skriver det jeg alltid har tenkt!

Da jeg var hos NAV ble jeg sett på som lat av dem fordi jeg ikke ville ha praksisplass, pga. nettopp det du skriver: At det ikke er motiverende å gjøre samme jobben like mange timer som alle de andre som tjener 4 ganger så mye som meg.

Jeg sa ikke at jeg ikke ville ha en JOBB, men det var ikke motiverende å søke den 3. praksisplassen hvor sjefen vil ha meg til å jobbe der kun fordi jeg jobber gratis for bedriften.

Ble sendt på jobbsøkerkurs, men der "lærte" jeg alt jeg kunne fra før, og som man lett finner ut av på nettet. Hvordan skrive CV, søknad osv. Eneste grunnen til at jeg trivdes der var folka som jeg ble kjent med (og fikk gratis lunsj hver dag) :) 

Nå har jeg jobb og er ute av NAV-helvete. Og det er ikke takket være dem...

Endret av m20k
Lenke til kommentar

Hvorfor har du en slik "venn"?

Er fordi er eneste «vennen» jeg har kjent i flere år som jeg har igjen.

Det er ikke en venn. Det er en drittsekk. Si klart ifra og/eller dropp personen ut av livet ditt.

Sagt til han når det har skjedd, og at han er en idiot og sånt spesielt når vi drikker. Men går ikke inn.

Han elsker å snakke meg ned for å føle seg selv bedre. Er skikkelig deprimerende når man skal ha det kjekt ..

Men vet ikke om han ser det selv eller hva. Han later liksom som ingenting. Han tror alt er bra når det ikke er. Ugh.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Sånn er det i Oslo kommune også, men er noen bydeler jeg har jobbet i som er skikkelig bra og unntak. Ledelse bruker penger og ressurser på fremstille og pynte på fasade, når pengene burde gått til de ansatte og til pasientene. Jeg kritiserte spesielt en arbeidsplass innen SYE, ble kalt inn på alvorsprat, og det var åpenbart at de tok kritikken personlig fremfor profesjonelt. Verneombudet er drittkjerring hu og, hun snakker bare bak ryggen på ledelsen, men i møtet så satt de alle tre og hakket på meg, og verneombudet var ikke noe særlig objektiv. De syntes jeg var frekk som kritiserte på ressurs/pengebruken, mens jeg gjorde kun det som forventes av meg som helsepersonell mtp yrkesetikk; å si ifra når ting går på bekostning av helse og forsvarlighet. Også er jeg veldig direkte av meg og kaller en spade for en spade. Var aldri noe fare for å få sparken, men jeg ble forsøkt psyket ned av deler av ledelsen. Det ble bedre da den drittkjerringa av min nærmeste sjef gikk av med pensjon og vi fikk ny leder. Kollegaene mine prøvde også å oppmuntre meg til å bli, vi prøvde å stå samlet sammen mot ledelsen. Da vi fikk ny leder spurte jeg om de tingene jeg hadde fått nei på før (ting til der bedre for pasientene) og da fikk jeg ja :D. jeg ble i alle fall ganske herdet av denne opplevelsen med SYE. Ny leder var veldig fornøyd med meg og hun skrev en kjempefin attest da jeg sluttet og jeg mente det jeg sa om at jobben hun gjorde som leder var bra, siden hun virkelig hadde intensjon med å prioritere pasientene og ansatte. Glad jeg holdt ut litt der :) Anbefaler forøvrig Halden kommune som arbeidsplass :)

Jeg er veldig fornøyd med, og glad i lederen min. Hun er ei fantastisk flink, empatisk og kunnskapsrik dame som ansvarliggjør oss medarbeidere. Det gjelder avdelingslederne og virksomhetslederen over hele fjøla, og de er enige med oss på gulvet. Det er ikke der problemet ligger, men lenger opp i systemet blant de folkevalgte som budsjetterer hvor, hvem og hva. De syns sko er unødvendig. Jeg ser dog frem til at de også trenger hjelp en dag, for da skal jeg si til dem at jeg ikke har tid til å høre på dem, fordi vi kun gir livsnødvendig helsehjelp. Psykologer, samtaleterapeuter osv må de henvises til via sin fastlege.

Lenke til kommentar

?? nei det er ikke alle, men hun som bor over meg er ett vandrende mareritt som tidvis har terrorisert alle i borettslaget.

Mulig du har fått naboen jeg hadde tidligere. Hun klarte det mesterstykke å slå av felles kjølerom der folk har mat ... bråkte for mye for henne. 

Jeg hadde en nabo som bodde under meg som klagde på støyen fra DVD-spilleren min. Altså den spinnende plata, ikke lyden fra høyttalerene. Han klagde også på at katta gikk over gulvet. Jeg sa til ham at jeg skulle ta en prat med katta.

Hun jeg nevnte over klagde på at vi gikk for tungt på natta - det var altså kattene våre(2) hun ev hørte. (når de gikk i trappa så hørtes de faktisk litt)

Lenke til kommentar

Er fordi er eneste «vennen» jeg har kjent i flere år som jeg har igjen.

Sagt til han når det har skjedd, og at han er en idiot og sånt spesielt når vi drikker. Men går ikke inn.

Han elsker å snakke meg ned for å føle seg selv bedre. Er skikkelig deprimerende når man skal ha det kjekt ..

Men vet ikke om han ser det selv eller hva. Han later liksom som ingenting. Han tror alt er bra når det ikke er. Ugh.

Høres ut som det er på tide å skaffe seg nye venner.

Har selv en kamerat som er sånn. Livet ble uendelig mye bedre når jeg dreit i han, selv om vi har kjent hverandre i 25 år. Gikk aktivt inn for å få nye venner og det gjorde susen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se av skumlesing var det jo ikke selvforsvar, det var hevn. Selvforsvar må jo utføres i det øyeblikket man blir angrepet, og ikke etter at overgriperen har sovna.

I ett land som ikke har noen lover som beskytter voldofre så ser jeg på slikt som selvforsvar. Det var ingen de kunne få hjelp av. Det er utrolig at du ikke forstår hvorfor tre tenåringsjenter som har blitt misbrukt på alle mulige måter dreper overgripsmannen mens hans sover. De jentene var smarte som faen. Vi begge vet at hvis jentene hadde prøvd å gjøre dette mens han var våken hadde han drept dem alle med kniven selv, som er grunnen til hvorfor vi ikke bærer kniv i norge i selvforsvar; fordi det brukes mot ofre oftere enn å være bra å ha til selvforsvar.

Hvordan du klarer å være så langt oppi ræva di at du ikke ser det er helt utrolig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hold på hesten der, du. Jeg sier ikke at jeg ikke forstår hvorfor de gjorde det, eller at det var moralsk galt av de å gjøre det. Jeg sier bare at det blir ikke selvforsvar i ordets rette forstand, om man skal kalle det for selvforsvar vanner man ut begrepet.

Du liker sjelden at andre forutinntar din mening om ting, jeg setter pris på om du også lar det være andre veien.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo det du sier. 

Du mener at de skulle aktivt ha gjort dette mens han var våken for at det skal være selvforsvar. Det blir bare for dumt i ett land der de ikke har noen som vil hjelpe dem. Det blir å argumentere semantikk. Disse jentene handlet absolutt i selvforsvar, de visste de hadde null sjangs mot han hvis han kunne slå tilbake. 

Blir alltid like sint når politiet nekter å gjøre noe i en sak for så å skulle slå hardt ned på ofrene som tar loven i egne hender fordi loven ikke er der for å beskytte dem i virkeligheten. Hvorfor blir folk så overrasket? Leser du artikkelen istedenfor å bare skumlese den så lærer du også at jentene ikke blir holdt i fengsel lenger men ikke har lov til å snakke med media eller hverandre engang. De straffer tre unge jenter for å ha forsvart seg selv når de nektet å beskytte dem. Søppelmennesker!

Lenke til kommentar

Jeg sier bare at det blir ikke selvforsvar i ordets rette forstand.

"The sisters' mother, who had also suffered beatings and abuse from Khachaturyan in the past, had approached the police years before. So did the family's neighbours, who were highly afraid of him. But there is no evidence that the police acted on any of these appeals for help.

At the time of the murder the girls' mother was not living with them and Khachaturyan had forbidden his daughters from contacting her.

According to psychiatric assessments, the girls lived in isolation and had been suffering from post-traumatic stress (PTSD)."

Når noen lever i nermest fangenskap hos noen som mishandler dem så er alle kortene på bordet. Og når politiet i tillegg har blitt gjort oppmerksom på det kan de ikke komme i ettertid å si at jentene overreagerte.

Endret av Sydvest
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...