DirekteDemokrati Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Rentene var mye høyere, ja. Men skal ikke lenger enn 10-15 år senere så var årslønna like høy som mange av husene kostet et 10-år tidligere. Bestefar snakker ofte om hvor mye hus de fikk da de bygde for 200 000kr på 80-tallet. Dette huset er nå verdt rundt 3millioner å de har ikke hatt lån på mange mange år. Hverken bestemor eller bestefar har tjent spesielt godt iløpet av livet. Sier ikke at det er umulig nå heller, men man må bo litt landlig til for å ikke låne seg opp til pipa. Er vi også kravstore til jobb og boplass nå i forhold til det de var før? Definitivt! Så ingen ting er svart-hvit Kjøpte et gammelt hus som skulle pusses opp. Fant jeg kvittering på tomtekjøpet. Kr 1,- Var tiltak kommunen hadde for og hjelpe nyetablerte familier, så de hadde tomter som de kunne få imot lovnad om og bygge hus der. Var datert tidlig 60 tallet. I dag eier vel bare staten 7% igjen av Norge, og mange prøver på og selge resten og. Galskap, skulle vært land forbehold fremtidige generasjoner og demmes etablering. Men gribbene ville ha det, og de fikk det. Og i dag sitter vi med dette brutale markedet. Legg til de enorme kravene om utdanning osv i dag, i tillegg til at man skal etablere seg. Kan det bli litt vel mye for mange og penger inn går ikke opp med penger ut. Fattern klarte 3 unger og kone på 1 lønning som butikk ansatt, og kjøpte hus når ungene kom. Dette i en alder der moderne voksne enda ikke tjener penger men går på skole. Mener det er for lite fokus på og hjelpe unge og nyetablerte. BSU er et bittelite plaster på såret, men det skjermer dem ikke fra markedet på noen måte. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Er helt klart at det er vanskeligere nå enn før. De som ikke ser det må være spesielt.. spesielle for å være ærlig. "Kjernefamilien" så mange sutrer over som begynner å bli borte nå ble ødelagt for at vi skal konsumere mer, vi måtte omprogrammeres så ikke bare mennene men også kvinnene jobber seg halvt ihjel mens man prøver å få alt annet til å gå rundt. Det er ærlig talt sadistisk og en helt genial business plan. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 (endret) Fattern klarte 3 unger og kone på 1 lønning som butikk ansatt, og kjøpte hus når ungene kom. Dette i en alder der moderne voksne enda ikke tjener penger men går på skole. Datidens kvinner kunne jo lage skikkelig mat, holde et budsjett, greie seg med under 20 par sko og 100 antrekk fra H&M, OG de måtte ikke pusse opp huset hvert 3. år. Menn måtte heller ikke ha ny bil hvert 2. år. Utgiftene til sport var 1 par fotballsko i året og ski når de ble for korte eller ble utslitt. For studenter: Ex Phil og Ex Fac burde få en 3. og 4. følgesvenn: Økonomi/Budsjett og et eget kurs i mye god mat for pengene. ...og et lite tips til: Man sparer ikke penger når man kjøper noe. Man sparer penger ved ikke å kjøpe noe. Endret 19. juni 2019 av 1J7HHBGW 4 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Datidens kvinner kunne jo lage skikkelig mat, holde et budsjett, greie seg med under 20 par sko og 100 antrekk fra H&M, OG de måtte ikke pusse opp huset hvert 3. år. Menn måtte heller ikke ha ny bil hvert 2. år. Utgiftene til sport var 1 par fotballsko i året og ski når de ble for korte eller ble utslitt. For studenter: Ex Phil og Ex Fac burde få en 3. og 4. følgesvenn: Økonomi/Budsjett og et eget kurs i mye god mat for pengene. ...og et lite tips til: Man sparer ikke penger når man kjøper noe. Man sparer penger ved ikke å kjøpe noe. Planlagt foreldelse. Spiller ingen rolle hvor flink du er til å holde budsjett, ting nå er mye skrøpelige enn det de var før og det har alt med planlagt foreldelse å gjøre. Folk må kjøpe klær oftere fordi klærne er designet til å gå i stykker MYE tidligere, samme med ALT annet vi kjøper. Vi som forbrukere har liten makt, den makten vi tror vi har er en illusjon for å skifte ansvaret over på forbrukeren. Man sparer ikke penger på å gå uten ting man trenger, og å kjøpe billig dritt gang på gang, men ofte er det kun billig dritt som går kjapt i stykker man faktisk får tak i. Før i tiden reparerte vi ting. Nå bare kaster vi og kjøper nytt. Har ingenting med latskap å gjøre og alt med de som ønsker å tjene penger på deg flere ganger enn kun en gang å gjøre. 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 (endret) Planlagt foreldelse. Spiller ingen rolle hvor flink du er til å holde budsjett, ting nå er mye skrøpelige enn det de var før og det har alt med planlagt foreldelse å gjøre. Folk må kjøpe klær oftere fordi klærne er designet til å gå i stykker MYE tidligere, samme med ALT annet vi kjøper. ........ Det der er ingen absolutt sannhet, og det er også noe som heter "mental slitasje". Det går godt an å bruke huet når man handler. Men det er helt korrekt som du sier; svært mange produkter er designet/konstruert med kortere "brukstid" enn nødvendig; f.eks Android mobiler, Apple ladere, Ikea møbler og klær fra b.la H&M. Endret 19. juni 2019 av 1J7HHBGW Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 ...si meg: Har dette på noe tidspunkt vært anderledes? La oss si etter at fradragene ble redusert fra 40% og inflasjonen havnet på et behagelig nivå? Kan ikke se at dette er nytt på noen som helst måte. Det er slik livet er; Først må man tjene penger - som man sparer en ikke ubetydelig andel av. Så kan man kjøpe bolig. Leiekostnader som forhindrer sparing er også urgammelt nytt. Mine besteforeldre kjøpte sitt første hus før fyllte 25 på 60tallet til en pris som med dagens krone ville vært rundt 300 000. To etasjers hus på rundt 250 m². Samme hus (som kun har fått nødvendig vedlikehold) ble for et par år siden solgt for nesten 3 millioner. 2 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Men strengt tatt dere; Er ikke denne delen av debatten for lang til å passe inn i tråden nå? Skyt meg, jeg er ikke pianisten.... 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Du får snike deg over til Flötningen uten da - og satse på at innreise til Norge uten gydlig ID går greit. Eneste gyldige ID for for nordmenn er pass. Grensekontroll mellom Nor/Sve/Dk til november 2019. Rekrutterer Sverigedemokratarna bare svensker, eller er innvandrere velkommen også? Førerkort og Bankkort med bilde er gyldig ID i Norden 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 BankID har som vanlig ikke kapasitet når alle skal se hvor mye de fikk igjen på skatten Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Å er det det. Kom hvertfall inn på altinn og fikk lastet ned oppgjøret tidlig i dag. Men i banken står det skilt enda at det er problemer. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Siden all innkommende penger jeg får kommer på egen konto, så har jeg valget mellom å gå sulten eller pådra meg kredittkortgjeld. BankID sier at vi skal bruke kodebrikken istedenfor BankID Mobil. Da kan BankID komme og finne den forbanna dongelen. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Siden all innkommende penger jeg får kommer på egen konto, så har jeg valget mellom å gå sulten eller pådra meg kredittkortgjeld. BankID sier at vi skal bruke kodebrikken istedenfor BankID Mobil. Da kan BankID komme og finne den forbanna dongelen. Eventuelt betale maten med et kredittkort, og betale det ned i god tid før neste forfall slik at det koster deg 0,- å bruke det? 3 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Det er fortsatt gjeld. En unødvendig gjeld man blir tvunget til å pådra seg fordi en tjenestetilbyder ikke evner å levere tjenesten de skal levere. Jeg får ikke betalt gjelden. Kunne jeg det, så hadde jeg overført pengene jeg faktisk har. At det ikke koster noe å pådra seg denne gjelden, er fullstendig irrelevant. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Jeg har alltid noen tusen i kontanter liggende hjemme, i tilfelle nettopp situasjoner som dette. Anbefales. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 (endret) Jeg kommer inn på vanlig nettbank men ikke på mobilbank. Begge deler med BankID for mobil. Mulig det har løsnet litt, så Dragen får kjøpt seg mat Endret 20. juni 2019 av RRhoads Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 BankID har som vanlig ikke kapasitet når alle skal se hvor mye de fikk igjen på skatten Men MinID fungerte fint. De burde kanskje oppfordret folk til å bruke den for ikke å ødelegge for de som skal logge seg inn i nettbanken. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Norsk presse: https://www.medier24.no/artikler/abbasi-saken-har-satt-norsk-presse-pa-nok-en-prove-resultatet-star-til-stryk/468195 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Norsk presse: https://www.medier24.no/artikler/abbasi-saken-har-satt-norsk-presse-pa-nok-en-prove-resultatet-star-til-stryk/468195 For å være helt ærlig; Jeg synes ikke Kjetil Rolness fungerer særlig godt heller. Han er vel samfunnsdebattantenes svar på Frederic Hauge.... Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 (endret) For å være helt ærlig; Jeg synes ikke Kjetil Rolness fungerer særlig godt heller. Han er vel samfunnsdebattantenes svar på Frederic Hauge.... Tok ikke helt den sammenligningen men her er en mer nøytral faktabasert artikkel:https://www.dagsavisen.no/innenriks/une-familien-har-trygt-nettverk-1.1540308 (En av de få) Endret 20. juni 2019 av KalleKanin Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Kan godt hende - jeg har ikke satt meg godt inn i saken. Men i forhold til pressen er de ikke værre på det området enn på alle andre områder. De er desperate etter klikk og skriver hva som helst om hva som helst. Gjerne diametralt motsatt fra den ene dagen til den andre. Velg hvilken som helst mediakanal. Eneste som er noenlunde konsistent er Klassekampen, Le Monde Diplomatique, muligens Morgebladet - og tullingene på ytterste høyre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå