Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-3RYwwc

Ser ut som at hasj fungerer og det blir flere og flere land som gjør det lovlig

Cannabis fungerer ikke i det hele tatt. Aner du hvor mange folk som dør i trafikken i land som har legalisert fordi folk kjører rundt i ruspåvirket tilstand?

Denne legaliseringsdebatten er så naiv at det er skremmende. Om noe skulle vi strammet inn og forbudt alkohol og tobakk, og det sier jeg på tross av å være en ølhund når jeg ser hva det gjør med samfunnet vårt. Hadde tobakk og alkohol blitt funnet opp i dag hadde det aldri i verden vært et legalt rusmiddel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å forby noe kan kanskje ha en forebyggende effekt. Har ikke sett noe statistikker selv, men vil ikke tro det er så mange flere hasjbrukere etter en legalisering, men over tid vil det kanskje endre seg. Men noe man definitivt skaper med et forbudt er svartebørs. Så det er noe man må veie opp i regnskapet samfunnsmessig. Jeg vil tørre å påstå at vi ikke står noe dårligere stilt om vi får til et samfunn der vi har bedre kontroll på hva slags rusmidler folk bruker, krøpler svartemarkedet og med det inntekter for organisert kriminalitet, og at den norske stat får noe av inntektene i form av skatt. Så må man ta en vurdering på hvordan dette veier opp mot det at folk kanskje kjører i ruset tilstand, noe de kanskje hadde gjort med et forbud også.

Slik jeg ser all ruspolitikk er sånn: kommer folk til å ruse seg, uavhengig av forbud? Ja. Vil et forbud skape en bedre eller dårligere situasjon for folk flest? Tja, kan jo diskuteres, men jeg vil påstå at det blir dårligere. Er da forbud rasjonelt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det å forby noe kan kanskje ha en forebyggende effekt. Har ikke sett noe statistikker selv, men vil ikke tro det er så mange flere hasjbrukere etter en legalisering, men over tid vil det kanskje endre seg. Men noe man definitivt skaper med et forbudt er svartebørs. Så det er noe man må veie opp i regnskapet samfunnsmessig. Jeg vil tørre å påstå at vi ikke står noe dårligere stilt om vi får til et samfunn der vi har bedre kontroll på hva slags rusmidler folk bruker, krøpler svartemarkedet og med det inntekter for organisert kriminalitet, og at den norske stat får noe av inntektene i form av skatt. Så må man ta en vurdering på hvordan dette veier opp mot det at folk kanskje kjører i ruset tilstand, noe de kanskje hadde gjort med et forbud også.

Slik jeg ser all ruspolitikk er sånn: kommer folk til å ruse seg, uavhengig av forbud? Ja. Vil et forbud skape en bedre eller dårligere situasjon for folk flest? Tja, kan jo diskuteres, men jeg vil påstå at det blir dårligere. Er da forbud rasjonelt?

Forbud er kanskje ikke rasjonelt i praksis, men der er et element jeg tror kan spille negativt inn: Man selger en del av verdiprinsippene vår samfunnskultur er basert på. En legalisering kan/vil gi en negativ kulturell vridning, som vil kunne ha en demoraliserende, oppløsende effekt på diverse grunnleggende normer, mer allment utbredt misbruk, og de eventuelle utfordringer det kan resultere i. 

Ved å legalisere så sier man også at det er "greit". Det kommer man ikke unna, selv om sannheten er at det ikke var fordi man mente det er "greit", at man valgte å legalisere. Da velger man å overgi seg pga press fra onde kriminelle krefter, ved å tillate det de brukte mot oss. Kan ikke tenke meg at det er en bra ting å gjøre. 

Det koster unektelig å kjempe mot dette, men jeg har mest tror på at man likevel bør stå rakrygget imot og ikke gi etter. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Folk ville kjørt rundt i alkoholrus istedet, så det er liten forskjell

Ehm nei. Holdningene til å kjøre i alkorus er annerledes enn å kjøre i cannabisrus.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Hvorfor skal noen herske eller bestemme over andre som ikke har blitt spurt om de i det hele tatt ønsker å være en del av samfunnet eller fått et alternativ?

Fordi dine handlinger går utover fler enn deg selv. Jeg har jobbet mye innen psykiatri som følge av rusmisbruk og med rusmisbrukere generelt. Aner du hvor mye dette koster samfunnet? Bruk av nark burde bannlyse deg fra helsevesenet dersom holdningen din er at ingen skal bestemme over deg.

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Det er lovlig med pistoler i Norge, men de ligger bak en solid mur (Aktiv medlem i klubb i minst 6 måneder)

Å ha et våpen gjør ikke noe med helsa eller dømmekraften din...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Hvorfor skal noen herske eller bestemme over andre som ikke har blitt spurt om de i det hele tatt ønsker å være en del av samfunnet eller fått et alternativ?

Hvorfor får jeg ikke lov til å kaldkvele gartneren om han kommer for seint til jobb?

Blir for banalt, samfunn må ha regler og normer, vil du ikke være del av det så flytt til skogen.

Lenke til kommentar

Forbud er kanskje ikke rasjonelt i praksis, men der er et element jeg tror kan spille negativt inn: Man selger en del av verdiprinsippene vår samfunnskultur er basert på. En legalisering kan/vil gi en negativ kulturell vridning, som vil kunne ha en demoraliserende, oppløsende effekt på diverse grunnleggende normer, mer allment utbredt misbruk, og de eventuelle utfordringer det kan resultere i. 

Ved å legalisere så sier man også at det er "greit". Det kommer man ikke unna, selv om sannheten er at det ikke var fordi man mente det er "greit", at man valgte å legalisere. Da velger man å overgi seg pga press fra onde kriminelle krefter, ved å tillate det de brukte mot oss. Kan ikke tenke meg at det er en bra ting å gjøre. 

Det koster unektelig å kjempe mot dette, men jeg har mest tror på at man likevel bør stå rakrygget imot og ikke gi etter. 

Det er jo moraliserende argumentasjon. Selv så mener jeg ikke at det, i seg selv, er umoralsk å ruse seg, ei heller å gå til innkjøp eller selge slike rusmidler. En stor del av grunnen til at det blir umoralsk under gjeldende regler er jo nettopp på grunn av reglene. Ved å opprette forbud oppretter man samtidig et svart marked, der de kriminelle du prater om regjerer. Det er til slutt misbrukerne av rusmidlene som blir straffet for sine problemer, og ja det er unektelig et problem. Men problemet blir ikke noe bedre av at de blir klassifisert og behandlet som kriminelle. Denne holdningen er vel over i et skifte nå virker det til. "The war on drugs" har tydeligvis ikke funket, og man kan ikke si at man skal "kjempe mot rus" eller stå imot den kriminelle fienden, når det er nettopp deres monopol man livnærer ved forbud.

For å klargjøre, nei jeg mener ikke at all rus er harmløst, noen ting er opplagt verre enn andre ting. Mitt poeng er at problemene som oppstår ved misbruk av rus ikke løses av å forby rusmiddelet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Like artig hver gang noen som påstår de ser dette close up tror at å forby, og trenge rusmisbrukerne på ett svart marked, er bedre. Det viser at du har enten ingen faktisk empati og sympati med andre mennesker som sliter og har det vanskelig, eller så vet du rett og slett ikke hva du prater om. 

Vil faktisk påstå at hvis du har måtte håndtere masse saker med rusmisbrukere i helsevesenet så har du nok ett ganske skjevt bilde av virkeligheten. Du ser jo resultatet av rusmisbruket, og ja, det pleier som regel å være veldig ødeleggende, som er hvorfor legalisering er viktig. Du hjelper ikke disse menneskene noe med ett forbud, det eneste du oppnår er at bybildet kanskje ser penere ut for turister og hvermannsen. Jeg syns ikke det å fremstå som så bra som mulig er verdt folks helse og liv. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Tror også JackNaiper er inne på noe, med at å tro på legalisering er naivt. Man snakker om at da blir det "kontrollerte" forhold.
Tror man at det kriminelle markedet forsvinner, fordi man mener å ha kontroll på det som selges legalt?

Det er kasnkje mer sannsynlig at det vil gi dem enklere kår for å drive med sitt, når fokuset på dem blir tatt bort, fordi man da tror man har fått "kontroll" på sakene.
Det blir kanskje ferre av dem, men de vil nok være der likefullt, for de misbrukerne som er ute etter mer. Akkurat som før.

Lenke til kommentar

De som vil skje er at de svakeste, de narkomane, vil lide mest av ett forbud, for det har alltid vært norges måte å stue folk vekk på. De gjorde det med de prostituerte ved å tvinge dem bak lukkede dører, hvorfor skulle de ikke gjøre det med ett av samfunnets mest sårbare og utsatte grupper? De har jo gjort det før. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er enklere for dem å late som om problemet er løst hvis det er gjemt. Fuck staten, jeg vil ha alt det stygge på display, da ser kanskje flere av oss hvor vanskelig folk faktisk har det. 

Vi opphevde tiggerforbudet for å hjelpe de svake. Hvorfor prøver vi å gå bakover når det gjelder narkotika og de narkomane? Fordi det er enda styggere for bybildet og turismen, thats why. Tiggere på gata viser derimot at vi er inklusive og liker å hjelpe folk. FUCK staten og hva de mener å tro er riktig, de gir ikke faen i noen av oss som mennesker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror også JackNaiper er inne på noe, med at å tro på legalisering er naivt. Man snakker om at da blir det "kontrollerte" forhold.

Tror man at det kriminelle markedet forsvinner, fordi man mener å ha kontroll på det som selges legalt?

Det er kasnkje mer sannsynlig at det vil gi dem enklere kår for å drive med sitt, når fokuset på dem blir tatt bort, fordi man da tror man har fått "kontroll" på sakene.

Det blir kanskje ferre av dem, men de vil nok være der likefullt, for de misbrukerne som er ute etter mer. Akkurat som før.

Det er ikke naivt å se på de faktiske konsekvensene av forbud og reflektere nærmere rundt det. Hvordan du får det til å stemme at det å åpne for konkurranse der det nå er kriminalmonopol er en fordel for de kriminelle er for meg en gåte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sikkert ikke en fordel for antall kriminelle og de kriminelles inntekter, men det gjør vel lite fra eller til for noen andre enn akkurat dem. Det kan jo neppe dreie seg om annet, enn at man bytter ut en del av det kriminelle marked med et lovlig. Om det i sin tur vil slå ut positivt totalt sett, vet jeg sant nok med sikkerhet ikke. Men tviler på det.

Og så må man jo huske på at de stoffene man diskuterer om man skal legalisere, bare er en del av det som det kriminelle markedet står for.
Er det feks bedre at de kriminelle retter mer av sin virksomhet inn på tyngre stoffer, for å oppveie at deres marked for lettere stoffer blir legalisert? For det vil også gjerne bli noe av følgene.   

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Hvis man skal sammenlikne med opphevingen av tiggerforbudet, hva har det ført til, noe positivt eller negativt? Utelukkende negativt da vi har fått «profesjonelle» tiggere fra Øst-Europa.

Nei, rusmisbruk og bruk av rusmidler generelt berører ikke kun brukeren selv. Det vitner bare om hvilke egoistiske trekk en rusmisbruker utvikler. Det er ekstremt mange parter som blir berørt. Foreldre, søsken, barn, helsevesen og det som er.

Det forfektes at det ville blitt færre misbrukere dersom det var legalisert, hvorfor i all verden er det så mange alkoholikere i Norge da? Det har jo tross alt vært lovlig i evig tiden bortsett fra en liten periode i begynnelsen av forrige århundre.

Vi burde tilstrebe at å bli kvitt alle rusmidler fremfor å legalisere alt. Det smugles jo alkohol og tobakk i stor skala til tross for at dette er lovlige rusmidler i Norge. Om man tror at det svarte markedet for nark vil forsvinne, det det vil være billigere og sterkere, da er man naiv.

Og til slutt, er det så jævla viktig å være rusa at DET er kampsaken din her i verden? Jeg mener, det er så mye dritt i samfunnet vårt, både nasjonalt og internasjonalt, så er det legalisering av narkotika du skal bruke energi på? Jeg er ølhund, men rusen er helt underordnet, jeg kjøper mer og mer alkoholfritt øl.

Lenke til kommentar

Ikke all bruk er misbruk eller for rus. MDMA kan brukes til terapi mot traumer, og psykedeliske stoffer kan brukes til å skape kunst eller for å være kreativ.

Hvis du tror at all bruk er misbruk så bør du møte deg selv i døra akkurat der.

Det er stor forskjell på folk som drar på festival 4 ganger i året eller en artist som er på en LSD trip et par uker i strekk akkurat når han skal produsere et nytt album i forhold til folk som går på stoff 365 dager i året og aldri gjør noe konstruktivt. I Norge generaliseres det over en lav sko.

Hvorfor er det så mye fest og fyll i Norge? Fordi de som vil danse til klokken 06:00 blir dyttet hjemover kl 02:00 slik at de aldri får festet ferdig og må prøve på nytt neste helg. Hadde de fått danset ferdig så hadde de vært tilfredsstilt nok til at de hadde stått over et par helger før de tok en ny runde .

Selv i barnehagen er ikke leken slutt før det ikke er artig lenger, men de voksne må slutte før toppen er nådd og gå hjem fra byen med uforrettet sak. Omtrent som hvis man skrur av en kinofilm rett før det mest spennende partiet og sender folkene hjem. Reglene er selvfølgelig laget av folk som aldri har tatt seg en fest.

I Norge går folkene hjem fordi festivalene er stengt om natta, mens i utlandet festes det ei uke i strekk døgnet rundt. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Og hva tror du egentlig det gjør med hodet ditt når man tar stoffer som sender deg helt ut på bærtur?

Jeg er ikke nådig mot piller heller, det er så latterlig hvordan helsevesenet bruker alskens narkotiske stoffer i behandling som skaper misbrukere.

At utesteder stenger kl 0300 og ikke er åpent så lenge stedene selv vil er en helt separat debatt. Det har ingenting med narkotika å gjøre. Selv i barnehagen er lekn slutt når barnehagen stenger.

Hvorfor er du så opptatt av å kunne ruse deg? Hvorfor vil du miste kontrollen over deg selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...