Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi hadde et program for reisebestillinger på jobben. Passordet måtte være minst 6 tegn, måtte være både bokstaver og sifre, greit. Problem 1 var at du kunne ikke ha over 10 tegn totalt. Problem 2 var at systemet hang seg opp hver gang du skulle logge inn. Skrev du inn feil passord så fikk du beskjed om at passordet var feil. Skrev du inn riktig så ville den stå og laste inn i timesvis uten å komme inn. Eneste måten å komme inn på var å resette passordet. Der la de "heldigvis" inn litt sikkerhet, du kunne ikke bruke nåværende passord eller passord som har vært i bruk de siste 6 månedene. Det var bare så fantastisk dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått en ny kodebrikke fra DNB, og den er uten tallknapper på. I tillegg tillater DNB at man logger inn med brikken + en firesifret personlig kode som tastes inn i nettleseren. Den firesifrede koden kan man velge selv (!). Hvor mange velger 1234, 0000 eller 1111? Det er så hinsides dårlig sikkerhet at jeg ikke sover godt om natta. Og jeg er typen som egentlig fnyser av sikkerhetstiltak, men dette er en BANK - og man kan ta opp lån med brikken, ikke bare tømme kontoen.

 

Edit: Er det noen utstedere av BankId som bruker brikke med tallknapper?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg har nå fått en ny kodebrikke fra DNB, og den er uten tallknapper på. I tillegg tillater DNB at man logger inn med brikken + en firesifret personlig kode som tastes inn i nettleseren. Den firesifrede koden kan man velge selv (!). Hvor mange velger 1234, 0000 eller 1111? Det er så hinsides dårlig sikkerhet at jeg ikke sover godt om natta. Og jeg er typen som egentlig fnyser av sikkerhetstiltak, men dette er en BANK - og man kan ta opp lån med brikken, ikke bare tømme kontoen.

 

Edit: Er det noen utstedere av BankId som bruker brikke med tallknapper?

Nordea sin har pin kode

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke vanlig BankID i 2018 når det finnes BankID på mobil og/eller Face ID?

På mobil. :rofl: Så utrolig naivt å dra inn når man snakker om sikkerhet. Å drasse kodebrikken med seg over alt hvor man ferdes... Huff!

 

Uansett, om man bestiller bankId på mobil, så gjør ikke det at kodebrikken plutselig forsvinner. Den ligger fortsatt der og utgjør en sikkerhetsrisiko.

 

Og sist, men ikke minst, så er det mye mer bekvemt og raskt for meg med kodebrikken.

Lenke til kommentar

Min bank har brikke hvor en trykker på knapp og får 6 sifret kode, så taster man inn eget passord, hvor en selv bestemmer hvor langt/sikkert det skal være

Det er passordet til BankID. I tillegg har brikken gjerne en 4-sifret kode man bruker for å logge inn i banken uten bankid.

 

Det vesentlige med å taste inn pin-koden på brikken, er at man overhodet ikke har det i kontakt med internett, så man vet at tyven aldri har det.

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått en ny kodebrikke fra DNB, og den er uten tallknapper på. I tillegg tillater DNB at man logger inn med brikken + en firesifret personlig kode som tastes inn i nettleseren. Den firesifrede koden kan man velge selv (!). Hvor mange velger 1234, 0000 eller 1111? Det er så hinsides dårlig sikkerhet at jeg ikke sover godt om natta. Og jeg er typen som egentlig fnyser av sikkerhetstiltak, men dette er en BANK - og man kan ta opp lån med brikken, ikke bare tømme kontoen.

 

Edit: Er det noen utstedere av BankId som bruker brikke med tallknapper?

Danske Bank har vel det du spør etter. 

Taster inn fødselsnummer, taster inn PIN på brikken og får en engangskode på den som du taster inn, etterfulgt av personlig passord.

De har også en app som fungerer på samme måte som kodebrikken, men som også støtter TouchID. Kan også brukes til å bare godkjenne et push-varsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med brikken var verre enn først antatt. For hver (!) regning jeg betaler, må jeg nå identifisere med BankID. Noe som tar mye lenger tid enn det tok med den gamle brikken.

Du har sikkert en mulighet for å legge til flere regninger, ved å trykke på knappen som er ved siden av "Betal"

Evnt. ha avtale giro på alt.  Jeg har det og logger inn en gang i måneden for kontroll

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...