Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som ansatt på Vinmonopolet irriterer jeg meg kraftig over kunder som klager på prisen, selv om polet jeg jobber på er en halvtime unna Sverige. Dra og handle der da, vel!  :grin:

Hahaha, Cognac drar jeg faktisk som regel til Halden for å kjøpe... Selvom jeg bor i Strømstad.  :D

Greia er sef at Sverige ikke kan Cognac, samt at Polet har mye billigere priser på god kvalitet.....

Da særlig på ting som er eldre enn VS som omtrent er det eneste svenskene er "billigere" på....

Og Xoene de har i Sverige er dårligere saker, blir kanskje litt bedre nå som Cognac hever minstealderen på XO til 10år+

La meg legge til at selvom jeg liker å handle taxfree på båten, så elsker jeg polet og bolaget.. Fordi det har blitt så bra. Det var ikke alltid sånn, engang tilbake i tid så stod det en moralsk streng dame i kassa i en kø, og man måtte omtrent unnskylde seg for å kjøpe en akevitt eller cognac til jul.

Feks er det mye vanskeligere og dyrere i København...

Da må du til Juuls og dersom du ikke skal ha en vanlig 10 årig single malt så må du betale skjorta...

Eneste som er altfor dyrt i Norge er utesteder, det er litt synd. Men ellers ølpriser og vin osv i butikker er klart tilpasset inntektsnivå.... 

Jeg tror ikke vi er klar over hvor bra "utvalg" og kvalitet vi har på vin og øl i nære pol i Norge....

I Danmark kan man riktignok handle mye på nett, men om man ikke kan det så må man til byen for å handle der fiffen går, men det er noe eget å gå inn i en butikk og velge som i Norge....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg gleder meg mest til hver gang jeg drar til Norge er å dra på Vinmonopolet for å handle øl og cognac. Her er vi helt suverene, både på utvalg og pris. Cognac av høy kvalitet er mye billigere på polet i Norge, enn i land som ikke engang har alkoholavgift. Grunnen er at Vinmonopolet ikke setter priser for å tjene mest mulig på luksusprodukter. Det er like mye avgifter på en dyr og en billig cognac.

Resultatet ser man hver gang Vinmonopolet slipper nye viner, for eksempel. Folk ligger i soveposer på gata i flere dager, for å sikre seg de ekstremt underprisede varene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

<.....>

Jeg tror ikke vi er klar over hvor bra "utvalg" og kvalitet vi har på vin og øl i nære pol i Norge....

I Danmark kan man riktignok handle mye på nett, men om man ikke kan det så må man til byen for å handle der fiffen går, men det er noe eget å gå inn i en butikk og velge som i Norge....

Ja, jeg liker også polet.

Godt utvalg, stort sett kompetent betjening, samt gode priser på de litt dyrere tingene (hvis man korrigerer for de norske avgiftene).

Jeg kjøper veldig lite alkohol for tiden, men kjøper da stort sett litt dyrere ting. Da er prisene til polet ganske gode.

De er en stor aktør, og kan få gode priser.

Personlig ville jeg nok fått et dårligere tilbud om polet forsvant.

(Og uansett hva man mener om alkoholavgiftene, er de uansett ikke polet sin feil. :) )

Edit:

Et tilfeldig eksempel:

Ardbeg 10 år:

Polet:

599, https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Skottland/Ardbeg-10-Years-Old/p/4596101

Ardbeg webshop:

Ca 525 nok, https://www.ardbeg.com/en-gb/whisky/ultimate-range/ten-years-old

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Skatteklassene er eldgamle ting som henger igjen fra forbudstid og sleppet når de lovligjorde igjen.

Men i Sverige så må man på system/pol for å kjøpe øl... Det er litt teit da jeg er glad i øl om sommeren og ikke har bil.

Så det er egentlig bedre i Norge sånn sett..

Men skatteklassene er eldgamle, og faktisk en av grunnene til at nordmenn drikker mye pilsner, som før var den ølstyrken som passet inn i butikk.

Jeg synes det er greit sånn det er, men jeg synes nok pilsen kunne vært litt rimeligere, men da hadde alkisene drukket mye mer, samt at de har jo allerede Grans Bare øl  til 21 kr halvliteren som faktisk er ganske grei, samt den forferdelige Seidel.

Det er ikke noe galt med alkolovene i Norge... Vel bare dersom du liker 200 kroners boksevin som koster 50 kroner i utlandet, samt pilsner...

Utelivsprisene skulle jeg ønske de gjorde noe med...

Men vi skal huske hvorfor det ble forbudstid også... En gang i tiden hauket vertshus folk inn på vei hjem fra kirken, skjenket de med lån på sprit, og lurte de trill rundt i poker.

Så gikk de hjem til kona uten klær og full og full av gjeld.....

Der har man grunnen til at spill er så regulert, samt at skjenkereglene er strenge...

En gang i tiden brant man sprit på alle gårder, og folk omtrent drakk seg ihjel pga billige brennvinspriser.

Lensmannen samlet opp folk fra fylleslagsmål og fest og de ble satt i flere års straffarbeid.Morssom lesing om lov og bråk fra gamledager. Det står i bokføringen i de tider at folk hele byer og bygder lå strødd dødrukne i dikene!!!

Jeg anbefaler absolutt litt historie, så kan man lettere forstå hvorfor Norge er som det er idag.

Jeg er helt imot forbud, men ser man på hva som hadde skjedd uten sunn regulering.

Så tror jeg ikke Norge hadde eksistert....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du får 3.5 % øll i butikker i Sverige.

Ja jeg vet jo de.. Men det er strengt talt close to lettøl.. eller fucking close to water.

Det er ikke der svensker kjøper øl. Folkøl kalles det, og det er værre  enn skatteklassene i Norge..

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som prøver å bortforklare meningene sine når de blir tatt i å ta feil.

For eksempel, så er det noen som nå prøver å forklare at mygglarver har mye fiber fordi blabla, og veldig lite protein fordi blabla.

Greia er at mygglarver består kjøtt og blod som alle andre dyr og dermed har lite fiber naturlig.

Så da kommer det bare "men, men... blabla".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var nok ikke store skattenivåene på alkohol under forbudstidene.

Skatteklassene som øl og vin er delt inn i kom ETTER forbudstiden, sikkert et kompromiss for å få det lovlig igjen med de som var for forbud.

Forbudet kom som følger av masse uheldige ting som jeg nevnte, mange land i Europa og tilogmed USA inførte forbud, men forbudet fungerte jo ikke, så da begynte land individuelt å finne måter å regulere på.

Vinmonopolet og Bolaget er eksempler på dette i Skandinavia, avgifter har de fleste land...

Merk at fylla, eller helgefylla som lever fortsatt i Norge og Sverige ikke finnes feks i Spania og andre land i Europa...... Det er helt fail. eller uhørt og det er bare alkiser som bryter den normen. Det blir sett ned på.

I Norge så går desverre folk på fylla i helger, så om det hadde vært sleppfest med billig sprit og øl her så hadde det gått til helvete.... Jo det tror jeg. Fordi vi har drekke kultur, istedenfor nytekultur.

Det jeg irriterer meg over er rare stengetider, samt dyre utestedspriser..... Ellers er jeg fornøyd med alt, men jeg er opptatt av kvalitet framfor kvantitet.

Og jeg er ikke rik, men når jeg jobbet skift i Norge kjøpte jeg 2-3 halvlitere Nøgne og HB og en dram whisky som dessert, og andre helger kjøpte jeg vin til treretters og en avec til kaffen....

Den kulturen har jeg ennå, her i Sverige drikker jeg nok mer øl fordi det er rimeligere... Vinforbruk og avec er det samme..

Så når jeg som bare koser meg med to øl heller drikker tre eller 4, så lurer jeg på hva som hadde skjedd med "helgefylla" folket om vodkaen kostet 60 kr helflasken, og pils kostet 5kr.......

:hmm:

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

I bygget hvor jeg bor er det en døgnåpen kiosk i første etasje. Der selger de vodka/whisky/rom/gin til 5-10 kroner flaska. Jeg har ikke blitt alkoholiker av den grunn. Faktisk drikker jeg mindre nå enn da jeg bodde i Norge. I Norge kjøpte jeg ofte cognac eller øl for å nippe til på en lørdagskveld hjemme forran TV-en. Nå drikker jeg ikke lenger for kos, men bare for å bli dritings. Noe som skjer svært sjeldent for tiden.

Lenke til kommentar

Ja, men alle er ikke som deg.

Mange er påvirket av pris, og det er det forsket på.

Jeg mener å bli dritings er fail.

Jeg drikker litt mer på nyttår, bryllup og vennesamling, 17 mai osv

Men det er vel fordi mine norske venner har drekka greia.. Sånn som deg.

Lenke til kommentar

Irriterer meg over noe jeg har gjort med hensikt, og som jeg ikke skal gjøre noe med..

Satt opp wifi i stua, som mer eller mindre kun har signal på stua

Fikk "signal" på soverommet, koblet på routeren og sånn, men veldig ustabilt nett og vi snakker bare 6 meter her...

Bruker den kun for å oppdatere mobilen, og forhåpentligvis så får jeg switchen i morgen, så får jeg kablet nett på soverommet

Har en switch der nå også, men den har vifte og bråker, pluss at den er på størrelse og vekt med en PS4, kun 8 porter, 10+ år gammel giga switch

Sånn, så fikk jeg skrevet det ned, så kan jeg glemme det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...