Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Det irriterer meg at kjøp og salg av nyrer er ulovlig i så og si hele verden, og at det derfor er en del av det svarte markedet. Jeg klarer ikke helt å se hva som er positivt med den loven. Men det er lett å se hvor mye elendighet den bringer.

Du som stemmer Rødt er altså for å kapitalisere folks organer? Da ville kun de rikeste fått nye organer, og folk ville antageligvis blitt drept for dem.
Folk blir allerede drept for dem. En lovliggjøring hadde trolig løst det problemet. Og hvorfor skal bare de rikeste få nye organer? Jeg foreslår at staten kjøper organer og bruker de på folk i donorkø.

At fattige er de som mest sansynlig kommer til å selge nyren sin er selvsagt korrekt, men det er ikke et problem man løser med en lov. Og alt er bedre en dagens situasjon. Det handler ikke om å skape et perfekt system, men å forbedre det eksisterende.

Alle land burde gjort som Frankrike. Der må man reservere seg MOT å bli donor. De fleste vil vel kanskje være donor, men har ikke egentlig tatt særlig stilling til det. Og når de dør er det som regel en eller annen nisse i familien som tenker så trist det må være å bli begravet uten alle organene sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle land burde gjort som Frankrike. Der må man reservere seg MOT å bli donor. De fleste vil vel kanskje være donor, men har ikke egentlig tatt særlig stilling til det. Og når de dør er det som regel en eller annen nisse i familien som tenker så trist det må være å bli begravet uten alle organene sine.

100% enig. Rart at det ikke allerede er innført. Ingen trenger sine organer etter sin død.

Dersom man av en eller annen grunn er uenig, for eksempel av religiøse grunner, så kan man reservere seg.

Egentlig synes jeg til og med det er på grensen. Dersom er person holder på å dø, og det ikke finnes donorer, burde staten kunne overse en persons ønske om å reservere seg i mot donasjon og gå inn å ta det som trengs uansett hva familien skulle mene. Reservasjon kunne være en måte å havne bakerst i køen, men ikke en måte å beholde sine organer uansett situasjon.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Vi har klart å ta livet av det nordlige hvite neshorn, hvorfor tror du det blir noe annerledes hvis vi setter en pris på folks lever?

Mye bedre? For øvrig ikke en sammenligning jeg finner veldig god.

Men apropo det nordlige hvite neshornet, så kan det absolutt tenkes at neshornet fremdeles hadde eksistert om vi hadde lovliggjort salg av hornet deres, men det blir bare gjetning fra min side. Kan ikke så mye om det. Å la folk holde neshorn som husdyr og høste horn uten å drepe dyret, hadde kanskje vært verdt et forsøk. Ikke utenkelig at det hadde gjort situasjonen bedre.

Dette er like latterlig som å ville holde løve som kjæledyr. Enkelte dyr egner seg ikke i fangeskap, neshorn er en av dem. En av grunnene tll at de ble utdødd er nettopp det, at de ikke fikk til å få dem til å parre i fangeskap. Det er det som er med disse veldig intelligente dyrene, de lider når de holdes fanget og vil ofte ikke samarbeide med oss. 

Edit: Spekkhoggere er ett annet flott eksempel på at dyr med en viss intelligens rett og slett ikke trives i fangeskap, Tilikum var involvert i 3 menneskers død, en spekkhogger som er blitt gjort om til en drapsmaskin på grunn av vår facinasjon for arten deres og lyst til å plassere dem og beholde dem i noe som tilsvarer små badekar. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

100% enig. Rart at det ikke allerede er innført. Ingen trenger sine organer etter sin død.

Dersom man av en eller annen grunn er uenig, for eksempel av religiøse grunner, så kan man reservere seg.

Egentlig synes jeg til og med det er på grensen. Dersom er person holder på å dø, og det ikke finnes donorer, burde staten kunne overse en persons ønske om å reservere seg i mot donasjon og gå inn å ta det som trengs uansett hva familien skulle mene. Reservasjon kunne være en måte å havne bakerst i køen, men ikke en måte å beholde sine organer uansett situasjon.

Mener å ha lest at noen land også har det sånn at man ikke kan få organer hvis man selv er registrert som organdonor. Tror de fleste i det ganske land hadde meldt seg som donor med en gang om det hadde vært sånn.

Egentlig utrolig at det ikke er sånn. Hvorfor skal man få et nytt organ om man ikke er villig til å gi bort et selv?

At man er organdonor burde også være skrevet på førerkortet, sammen med blodtype.

Lenke til kommentar

Vi har klart å ta livet av det nordlige hvite neshorn, hvorfor tror du det blir noe annerledes hvis vi setter en pris på folks lever?

Mye bedre? For øvrig ikke en sammenligning jeg finner veldig god.

Men apropo det nordlige hvite neshornet, så kan det absolutt tenkes at neshornet fremdeles hadde eksistert om vi hadde lovliggjort salg av hornet deres, men det blir bare gjetning fra min side. Kan ikke så mye om det. Å la folk holde neshorn som husdyr og høste horn uten å drepe dyret, hadde kanskje vært verdt et forsøk. Ikke utenkelig at det hadde gjort situasjonen bedre.

Dette er like latterlig som å ville holde løve som kjæledyr. Enkelte dyr egner seg ikke i fangeskap, neshorn er en av dem. En av grunnene tll at de ble utdødd er nettopp det, at de ikke fikk til å få dem til å parre i fangeskap. Det er det som er med disse veldig intelligente dyrene, de lider når de holdes fanget og vil ofte ikke samarbeide med oss.

Edit: Spekkhoggere er ett annet flott eksempel på at dyr med en viss intelligens rett og slett ikke trives i fangeskap, Tilikum var involvert i 3 menneskers død, en spekkhogger som er blitt gjort om til en drapsmaskin på grunn av vår facinasjon for arten deres og lyst til å plassere dem og beholde dem i noe som tilsvarer små badekar.

Jeg er enig i at kommentaren ikke var veldig gjennomtenkt. Det var bare er skudd fra hofta. Kan ikke så mye om den industrien.

Men det er ikke til å stikke under en stol at omtrent alt som er ulovlig er lukrativt nettopp fordi det er ulovlig, og at lovliggjøring ofte er det beste alternativet for alle involverte, både direkte og indirekte.

Lenke til kommentar

Jeg skal gjerne gi bort mine organer, men jeg har ikke plass til kortet i lommeboken

Fortell dine nærmeste at du er donor i det minste.

Jeg har gjort det. Muttern er gammaldags men jeg regner med at fattern trumfer det igjennom om det skulle skje. Trenger jo ikke organene uansett, skal kremeres.

Lenke til kommentar

Uttrykket "Jeg holdt på å kaste opp..." som folk bruker når det forteller om noe ekkelt de har sett eller opplevd.

Det er vell ingen som bokstaveligtalt holdt på å kaste opp av å se noe ekkelt? Eller tar jeg feil? Finnes det så skjøre mennesker?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uttrykket "Jeg holdt på å kaste opp..." som folk bruker når det forteller om noe ekkelt de har sett eller opplevd.

Det er vell ingen som bokstaveligtalt holdt på å kaste opp av å se noe ekkelt? Eller tar jeg feil? Finnes det så skjøre mennesker?

Jeg holdt på å kaste opp da jeg så noen andres spy i gangen min og jeg måtte vaske opp driten der...

Jeg luktet jo ingenting, så jeg bare noe ekkelt og holdt seriøst på å kaste opp med brekninger og alt.

Lenke til kommentar

Du tar feil.

Det er for øvrig en adaptiv respons. Kroppen blir redd for at den har spist noe smittefarlig, og vil kvitte seg med det, for ikke å bli syk. Hvis man f.eks. ser en død person, er det en risiko for at han har dødd av noe han har spist. Og når du selv har spist noe, så er du i risikosonen, for det kan også ha vært smittet / vært giftig.

Eller vondt lukt, som gjerne er produsert av bakterier - som kan være sykdomsfremkallende. Kroppen velger å kvitte seg med en risikofaktor.

Undersensitive mennesker som ser ned på folk som "følger med i timen" ("oversensitive", "skjøre", etc...), irriterer. Seriøst? Skjønner dere ikke at det er dere som er undersensitive? Det går ikke an å være "for sensitiv", mer enn det går an å være "for intelligent".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...