Dubious Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Den dagen jeg kjøper hus så skal nærmeste nabo være minst et steinkast unna (100+ meter) Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Ja, det er jo fornuftig om alt over snakkenivå blir støyete. Og for ordens skyld kan jeg godt se at det er et irritasjonsmoment med unger som boltrer seg litt, men samtidig så ville jeg ikke klandret ungene for det hvis jeg var i samme situasjon. Spesielt dersom tungen på skåla var at jeg selv var ute på byen dagen i forveien. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Om du er så sliten så sover du fint forbi skrikende unger også Lenke til kommentar
...... Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Det er skrik og hyling og ball mot vegg rett utenfor soveromsvinduet fra morgen til kveld. Unger skal få lov å bråke litt men disse holder seg konsekvent like utenfor leiligheten og bråker opptil 10 timer hver helg og minst 5 timer hver ettermiddag i ukene. Hadde de tuslet de 100 meterene det er til nærmeste lekeplass eller bare lekt rundt med de andre ungene i nabolaget hadde det vært greit, men foreldrene er så forbanna veike og bekymret at de stenger ungene inne på terrassen på 20 kvm. Litt av en oppvekst. Høres mer ut som fengsel enn noe annet, og jeg blir ufrivillig en slags cellekamerat. Gleder meg som f til å selge boligen neste år og flytte langt ut i skauen langt fra folk. Håper ungene er bortreist når jeg skal ha visning eller så får jeg aldri solgt. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Om det virkelig er så ille som du beskriver, med unger som bråker på en terasse rett inntill ditt soveromsvindu, så nærmer en seg nok grensen for hva som bør være greit. Har du pratet med naboen? 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Det kommer du aldri noen vei med. Samfunnet er lagt opp på en helt spesiel måte, og alle som ikke liker den timeplanen har ingen rettigheter. Endret 6. mai 2018 av Skurupu 1 Lenke til kommentar
...... Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Om det virkelig er så ille som du beskriver, med unger som bråker på en terasse rett inntill ditt soveromsvindu, så nærmer en seg nok grensen for hva som bør være greit. Har du pratet med naboen? Har pratet med de tre ganger nå, men det hjelper ikke. Har snakket med andre naboer også men de har jo barn selv og tar automatisk foreldrene sitt parti. Skjønner at det ikke skal være stille hele tiden - men akkurat den biten med at de henger utenfor soveromsvinduet og hyler og skriker syns jeg er over grensen i hvert fall. Spesielt når jeg er sikker på at de slipper ungene ut for å slippe alt bråket inne hos seg selv. Det kommer du aldri noen vei med. Samfunnet er lagt opp på en helt spesiel måte, og alle som ikke liker den timeplanen har ingen rettigheter. Det er ganske sinnsykt egentlig. For det finnes ikke mennesker i Norge som jobber turnus. Alltid like gøy å komme hjem fra nattevakt og så holder ADHD 1, 2, 3, 4 og 5 (ja de har fem unger) et helvetes leven utenfor vinduet mitt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Vent, er de fem(!) barna tvunget til å leke inne på en 20 kvm terrasse, OG de er seriøst ute i fem timer hver ettermiddag alene? Eller overdriver du veldig? Endret 6. mai 2018 av Slettet-3RYwwc Lenke til kommentar
...... Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Vent, er de fem(!) barna tvunget til å leke inne på en 20 kvm terrasse, OG de er seriøst ute i fem timer hver ettermiddag alene? Eller overdriver du veldig? Nei, overdriver ikke. De fem barna (de har 6 stykker men den yngste er fortsatt baby) går jo selvsagt litt inn og ut av terrassen men fra 1600 til 2100 er i hvert fall 3 av de i slengen ute på terrassen. Ofte alle fem med døren inn til leiligheten lukket. Skjønner jo at foreldrene blir lei og slipper de ut for å "rase fra seg", men da jeg vokste opp innebar det å løpe rundt i nabolaget og møte andre unger og stikke opp i skogen, ned på lekeplassen og overalt. Ikke henge ute på en inngjerdet terrasse til mamma og pappa som et dyr i et bur Hadde det bare vært i ukedagene kunne jeg tolerert det, men de gjør det nesten hver helg også og da pågår det hele dagen. Foreldrene tar aldri med ungene ut og leker med de i litt mer spennende miljøer. Bor like ved marka med masser av tur og fiskemuligheter, noe jeg hadde gjort hver helg hadde jeg hatt barn. Nå stikker jeg dit ofte selv for å fred og ro siden leiligheten føles som et fengsel pga de hersens ungene. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Må jo nesten vurdere en bekymringsmelding når de nærmest tvinges til å leke på en så liten terrasse og de er ute på egenhånd hele dagen, spesielt når foreldrene ikke tar til seg det du sier. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Jeg synes det er urettferdig at det er bare de som sover om natten som har rett på ro. Enten får det være en regel at man må være stille hele døgnet, eller så kan man få lov til å bråke hele døgnet. Det burde ikke være noen sammenheng mellom tid på døgnet og lovlig støynivå. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Det blir litt for enkelt og dumt, Skurupu. Samfunnet er i stor grad lagt opp til en døgnrytme som følger dagslyset, og det finnes ikke alternativer for skoler, barnehage og i stor grad andre offentlige tjenester utenom dag eller ettermiddager. Det å ikke følge normal døgnrytme er i tillegg forbundet med økt sjanse for helseproblemer. Det er og enklest for alle å organisere det slik at støyende aktiviteter i hovedsak foregår på dagtid. Alle vet om det, og de som ønsker eller må ha en annen livsstil kan innordne bosituasjonen sin tilsvarende. Når det er sagt, så er det ikke lov til å bråke uhemmet på dagtid slik enkelte mennesker virket å tro. Lovverk/ordensreglement inneholder stort sett ordlyd om at man ikke skal sjenere sine naboer unødig. 2 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) I dagens Norge blir det vanligere og vanligere å jobbe turnus, og det er langt i fra alle som har den luksusen det er å kun si ja til stillinger som følger vanlig kontortid. For stadig flere er det turnus eller ingenting. Det å få barn, og dermed binde seg til skolens timeplan, er frivillig. Når hver fjerde arbeidstaker i dette landet jobber turnus (tall fra 2016), så mener jeg det betyr at loven er gammeldags, og må endres. Endret 6. mai 2018 av Skurupu Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Vent, er de fem(!) barna tvunget til å leke inne på en 20 kvm terrasse, OG de er seriøst ute i fem timer hver ettermiddag alene? Eller overdriver du veldig? Nei, overdriver ikke. De fem barna (de har 6 stykker men den yngste er fortsatt baby) går jo selvsagt litt inn og ut av terrassen men fra 1600 til 2100 er i hvert fall 3 av de i slengen ute på terrassen. Ofte alle fem med døren inn til leiligheten lukket. Skjønner jo at foreldrene blir lei og slipper de ut for å "rase fra seg", men da jeg vokste opp innebar det å løpe rundt i nabolaget og møte andre unger og stikke opp i skogen, ned på lekeplassen og overalt. Ikke henge ute på en inngjerdet terrasse til mamma og pappa som et dyr i et bur...... Folk som får alt for mange unger, og ikke klarer å følge opp alle på en god måte. Vanlige folk burde maks få tre barn, og all støtte ut over tre barn burde vært fjernet. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 I dagens Norge blir det vanligere og vanligere å jobbe turnus, og det er langt i fra alle som har den luksusen det er å kun si ja til stillinger som følger vanlig kontortid. For stadig flere er det turnus eller ingenting. Det å få barn, og dermed binde seg til skolens timeplan, er frivillig. Når hver fjerde arbeidstaker i dette landet jobber turnus (tall fra 2016), så mener jeg det betyr at loven er gammeldags, og må endres. 650000 av en befolkning på 5200000 altså. Litt over 12% av befolkningen? Ca 30000 mer enn antall elever i grunnskolen? Tallet ditt støtter ikke akkurat opp under at man skal hensynta denne gruppen spesielt. Igjen, de som må jobbe skift er stort sett klar over at de må det, og kan innordne sine liv deretter. Lenke til kommentar
...... Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Må jo nesten vurdere en bekymringsmelding når de nærmest tvinges til å leke på en så liten terrasse og de er ute på egenhånd hele dagen, spesielt når foreldrene ikke tar til seg det du sier. Ja, jeg vurderer det nesten. Hvis det blir like ille i sommer som i fjor sommer så gjør jeg det. Jeg synes det er urettferdig at det er bare de som sover om natten som har rett på ro. Enten får det være en regel at man må være stille hele døgnet, eller så kan man få lov til å bråke hele døgnet. Det burde ikke være noen sammenheng mellom tid på døgnet og lovlig støynivå. Enig. Det burde være mulig å kunne kreve at man holder et visst dempet støynivå også på dagen, eller i hvert fall bli møtt med mer forståelse for det når man jobber natt. Når det er sagt jeg er blitt så forbanna på naboen at jeg har ingen skrupler når det kommer til å spille Playstation med sourrond-anlegget på full guffe midt på natta hvis jeg er i mellom nattevakter. Jeg tok selvsagt hensyn før helt til jeg skjønte at jeg ikke kom noen vei med naboen. Folk som får alt for mange unger, og ikke klarer å følge opp alle på en god måte. Vanlige folk burde maks få tre barn, og all støtte ut over tre barn burde vært fjernet. Dette er en klassisk innvandrerfamilie som har haugevis med barn. Moren er sikkert 20 år yngre enn faren, og jeg tror kanskje faren jobber bittelitt men ellers går begge hjemme hver dag. Leiligheten deres er ikke bygd for 8 mennesker, det er i hvert fall sikkert. 1 Lenke til kommentar
...... Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 I dagens Norge blir det vanligere og vanligere å jobbe turnus, og det er langt i fra alle som har den luksusen det er å kun si ja til stillinger som følger vanlig kontortid. For stadig flere er det turnus eller ingenting. Det å få barn, og dermed binde seg til skolens timeplan, er frivillig. Når hver fjerde arbeidstaker i dette landet jobber turnus (tall fra 2016), så mener jeg det betyr at loven er gammeldags, og må endres. 650000 av en befolkning på 5200000 altså. Litt over 12% av befolkningen? Ca 30000 mer enn antall elever i grunnskolen? Tallet ditt støtter ikke akkurat opp under at man skal hensynta denne gruppen spesielt. Igjen, de som må jobbe skift er stort sett klar over at de må det, og kan innordne sine liv deretter. Ja, man kan innordne seg. Men det er også vanlig å bli møtt med litt forståelse når man sier i fra om at man ofte sover på dagtid fordi man jobber natt. De har fri stort sett hele tiden og kan ta med seg barna sine overalt, i steden for setter de ungene ut til lufting som at de var hunder. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) I dagens Norge blir det vanligere og vanligere å jobbe turnus, og det er langt i fra alle som har den luksusen det er å kun si ja til stillinger som følger vanlig kontortid. For stadig flere er det turnus eller ingenting. Det å få barn, og dermed binde seg til skolens timeplan, er frivillig. Når hver fjerde arbeidstaker i dette landet jobber turnus (tall fra 2016), så mener jeg det betyr at loven er gammeldags, og må endres. 650000 av en befolkning på 5200000 altså. Litt over 12% av befolkningen? Ca 30000 mer enn antall elever i grunnskolen? Tallet ditt støtter ikke akkurat opp under at man skal hensynta denne gruppen spesielt. Igjen, de som må jobbe skift er stort sett klar over at de må det, og kan innordne sine liv deretter. Dersom de 650.000 turnusarbeiderne (24% av alle norske arbeidere) er for få til å bli tatt hensyn til, så er også antall foreldre med barn i grunnskolen for lavt til å ta hensyn til. Endret 6. mai 2018 av Skurupu Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Men det er også vanlig å bli møtt med litt forståelse når man sier i fra om at man ofte sover på dagtid fordi man jobber natt. De har fri stort sett hele tiden og kan ta med seg barna sine overalt, i steden for setter de ungene ut til lufting som at de var hunder. Definitivt! Og det har jeg også skrevet! Det er ingen rett å bråke. Man skal ta hensyn til naboen uansett. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Hver tredje person jobber utover ordinær dagtid. Det er urettferdig at det er 23-7 som er «stilletiden» når det er en så stor andel som jobber både kveld og natt! De som jobber turnus er også de med de viktigste jobbene i samfunnet. Politi, helse, brannvesen, fengselsbetjenter osv. Det er de som trenger å være årvåkne på jobb kontra kontorarbeidere og slikt som kan komme fyllesjuke på jobb nesten når de vil uten at noen bryr seg eller legger merke til det. Endret 6. mai 2018 av Slettet-3RYwwc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå