Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Utdyp gjerne hvordan mangel på ordinær søndagshandel ødelegger samfunnet.

«For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov»

Altså lovgivning basert på en to tusen år gammel løgn og barnslig fantasi blir Sharia, omtrent.

Det hele blir latterlig når en kjøpmann må drive to butikker fordi den ene må være <= 100kvm for å være åpen på søndag, som bare er en helt arbitrær "dag" i den gregorianske kalenderen. Hva om vi valgte å bruke en annen kalender, eller plutselig sier at onsdag er helligdag? Eller hva om vi ikke brukte metriske system for måling av areal, hadde vi kommet fram til en annen lovlig størrelse? 

Hvor meningsløst og fantastisk dumt blir det ikke å basere noe på slik ren oppsinn. Det falsifiserer jo alle andre lover, folk får anti-sosiale forstyrrelser og knuser gjenstander

Her føler jeg du er på ville veier. Dersom du er for ordinær åpningstid på søndager så mener jeg du også er for ordinær arbeids-/kontortid for alle bedrifter 7 dager i uken. Det vil altså si at etter gjeldende lovverk om 37,5 time i uken så vil man jobbe 5 av 7 dager, men det er helt tilfeldig hvilke disse dagene havner på. Helge-/helligdagstillegg vil også forsvinne da det ikke er noen forskjell hvilke dager man jobber. Kanskje man skal ha det tilfeldig hvilke 5 av 7 dager elever går på skole også?

Å latterliggjøre betydning av historie og tradisjon i lovgivning faller på sin egen urimelighet. Hele vårt samfunn er bygd på nettopp dette pga forutsigbarhet. Beklager, men påstanden om at "det falsifiserer jo alle andre lover, folk får anti-sosiale forstyrrelser og knuser gjenstander" er jo bare vås og svada.

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Er jo på tide at vi gir oss med dette med å regne søndag som en hviledag, vi vet at mange trenger å jobbe i helgene for å få det til å gå rundt, la nå de ansatte få en dag ekstra å jobbe istedenfor å tviholde på ett urgammelt og utdatert konsept som hviledag på søndag.

Det er også fryktelig trangt i de jævla butikkene, hva med de med barnevogner, eldre som trenger mer plass eller folk som bruker rullestol? Fuck dem liksom på søndager?

Arbeidsmiljøloven tilsier at man kun skal jobbe 37,5 time i uken ordinært, hva hjelper det da å fjerne søndag som en forutsigbar helligdag? De to fridagene i uken vil da havne på helt tilfeldige dager, noe som gjør det enda vanskeligere i forhold til skole. Kanskje skolen også skal ha tilfeldige fridager?

Angående plassen i butikkene er jeg enig, de burde ikke være så trange at det er vanskelig å manøvrere en rullestol der inne, men det er faktisk mange "vanlige" butikker som er så trange.

For mange mennesker i Norge er det umulig å få seg en 100%-stilling.

Fjerning av helligdagen vil ikke nok endre på dette.

Lenke til kommentar

Er jo på tide at vi gir oss med dette med å regne søndag som en hviledag, vi vet at mange trenger å jobbe i helgene for å få det til å gå rundt, la nå de ansatte få en dag ekstra å jobbe istedenfor å tviholde på ett urgammelt og utdatert konsept som hviledag på søndag.

Det er også fryktelig trangt i de jævla butikkene, hva med de med barnevogner, eldre som trenger mer plass eller folk som bruker rullestol? Fuck dem liksom på søndager?

Arbeidsmiljøloven tilsier at man kun skal jobbe 37,5 time i uken ordinært, hva hjelper det da å fjerne søndag som en forutsigbar helligdag? De to fridagene i uken vil da havne på helt tilfeldige dager, noe som gjør det enda vanskeligere i forhold til skole. Kanskje skolen også skal ha tilfeldige fridager?

Angående plassen i butikkene er jeg enig, de burde ikke være så trange at det er vanskelig å manøvrere en rullestol der inne, men det er faktisk mange "vanlige" butikker som er så trange.

Syns du ikke folk burde få lov til å bestemme selv når de vil ha fri? Hva om det passer bra for enkelte å jobbe på søndag? Hvis de vil jobbe ekstra på en søndag hvorfor skal de få frarøvet den muligheten fordi vi skal tviholde på eldgamle verdier som ikke har noe i vårt moderne samfunn å gjøre?

Edit: Ikke engang få meg til å starte med skolesystemet. Det skulle vært gjort om helt. Er så sinnssykt mye som er galt med det. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Hvorfor antar du at hviledagen blir tilfeldig? Det blir opptil den enkeltes kontrakt. Skoletiden er bestemt mandag til fredag. Bare fordi Kiwi har åpent på søndag, betyr ikke at skolen må ha åpent også. AML begrenser antall dager man kan jobbe i strekk, det samme ville gjelde hvis søndag ikke var en hviledag.

Søndag som arbeidsdag åpner for flere stillinger i arbeidsmarkedet. For mange i arbeidsmarkedet i dag, så er deltidsstillinger en nødvendighet i flertall. At man da kan jobbe på søndag, øker inntektene som gjør at man har råd til å leve i landet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg bor i et land med 70 millioner katolikker. Ingenting som heter hviledag her.

Alle bedrifter har ordinær kontortid 7 dager i uken i dette landet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Syns du ikke folk burde få lov til å bestemme selv når de vil ha fri? Hva om det passer bra for enkelte å jobbe på søndag? Hvis de vil jobbe ekstra på en søndag hvorfor skal de få frarøvet den muligheten fordi vi skal tviholde på eldgamle verdier som ikke har noe i vårt moderne samfunn å gjøre?

Edit: Ikke engang få meg til å starte med skolesystemet. Det skulle vært gjort om helt. Er så sinnssykt mye som er galt med det.

Det er mange som jobber søndag. Har du veldig lyst til å jobbe søndager så skaff deg en jobb du kan det.

Forsøk å være et foreldrepar der begge jobber skift samtidig som du har 1-3 barn. Jeg skal love deg at det forholdet varer ikke lenge.

Mye er galt med skolesystemet. At man går på skolen mandag til fredag er virkelig ikke et av dem. Jeg har gått på skole det det var fri onsdag og skole lørdag annenhver uke, det var helt forjævlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324
Ekte :

Falsk :

Observasjoner :

-Hvorfor er Meriwethers ettenavn "delt opp" på den falske ?

B-en i Burgess Meredith er suspekt , hmm

-Burt Ward er ikke ekte , han snakka med både ham og West in person om denne svindlern (Piece of the Past) 

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Fyfaen folka på turn irriterer vettet av meg. Er sånn halvtime med fritrening etter en time med organisert opplegg i turnhallen. De vimser overalt, står i veien, aner ikke hva de skal ta seg til. Jeg får helt noia av å prøve noe form for sammensatte bevegelser på tvers av gulvet for det er faen ikke noe plass, folk bare står i grupper og kødder rundt.

Så jeg stakk bare før tida i dag og jeg vet ikke om jeg gidder å komme tilbake til barnehagen der.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Facebook som plinger pga salgsannonser midt på natta. Ikke er det ting som blir lagt ut der og da heller, men noe som ble lagt ut for mange timer siden og som man allerede har sett. Snakk om dårlig algoritme.

Har du ikke telefonen på lydløs på natta?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...