Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Enig med Skuru. Det er en fantastisk del av den teknologiske utviklingen, vi får ta del i med selkj. biler
Også positivt at det skyter fart og kommer snart.
Tenk bare på alle fordelene det vil bli. Føreløse taxier, og førerløse egne personbiler. Du kan sende barnet eller oldemor med bilen, bare taste inn destinasjon og bilen gjør resten. Du kan sette deg i bilen og kjøre hjem med promille om du vil, og du kan kjøre til du er 100 år selv om du er blind eller lam. Massevis av fordeler nå dette får satt seg. Blir sikkert litt lurv i begynnelsen, men det går over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke enig. Førerløse biler kommer omsider til å få høyere prioritet enn de som vil kjøre selv, fordi førerløse biler er konsise, pålitelige og åpner for nye muligheter innenfor byplanlegging og transport.

 

We have the technology. Det er bare snakk om å komme ned fra hype-kurven, la teknologien modnes og få presset regelverk gjennom seige byråkrati. Alt for mange tror at selvkjørende biler og automatisering av arbeidsplasser er drømming, men de ser ikke faktumet at dette allerede begynner å sige inn i nåtiden.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan skal det funke på norsk vei?

Mer spesifikkt: lovlig parkering i veikanten, opp til hytta, barn som må spy osv...

Vil en selvkjørende bil være i stand til å bruke hue` og stoppe på slike plasser?

Eller må turen alltid gå langs spesielle trasèer, med forhåndsdefinerte "stasjoner" for på- og avstigning?

 

En selvkjørende bil er praksisk for folk som har transportbehov, men ikke er i stand til å kjøre selv.

Med dagens mobildekning, vil jeg heller se på Youtube enn å kjøre selv.

Men jeg trenger muligheten. Stoler ikke på automatikken er like fleksibel som egne kjøreferdigheter.

Kanskje kan den ikke stoppe i veikanten der jeg skal, men finner en offentlig parkeringsplass 800 meter unna. Jippi.

Det blir ikke stort bedre enn bussen i så fall. Må finne en holdeplass i "nærheten" i stedet for å komme frem dit en skal.

 

"I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that"

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Selvkjørende biler kan kommunisere med hverandre, så du trenger ikke tradisjonelle lover, gatekryss eller parkeringsplasser. Nå snakker vi selvsagt om potensialet til selvkjørende biler, og ikke realiteten vi vil se om under 10 år. Hvordan implementasjonen faktisk vil bli vet jeg ikke, i begynnelsen så blir det mye likt som i dag ihvertfall, bare ting fungerer automatisk med en førervakt bak rattet. Men om 20-30 år så er det veldig mye av dagens bybilde som vil bli redundant og utdatert hvis bilene heller kan samarbeide med hverandre.

 

Når den tid kommer så vil din skepsis til selvkjørende biler bli som dagens gamlinger sin skepsis til internett og datamaskiner.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hvordan skal det funke på norsk vei?

Mer spesifikkt: lovlig parkering i veikanten, opp til hytta, barn som må spy osv...

Vil en selvkjørende bil være i stand til å bruke hue` og stoppe på slike plasser?

Eller må turen alltid gå langs spesielle trasèer, med forhåndsdefinerte "stasjoner" for på- og avstigning?

 

En selvkjørende bil er praksisk for folk som har transportbehov, men ikke er i stand til å kjøre selv.

Med dagens mobildekning, vil jeg heller se på Youtube enn å kjøre selv.

Men jeg trenger muligheten. Stoler ikke på automatikken er like fleksibel som egne kjøreferdigheter.

Kanskje kan den ikke stoppe i veikanten der jeg skal, men finner en offentlig parkeringsplass 800 meter unna. Jippi.

Det blir ikke stort bedre enn bussen i så fall. Må finne en holdeplass i "nærheten" i stedet for å komme frem dit en skal.

 

"I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that"

Disse problemene er latterlig små i forhold til de vi allerede har overkommet. Ser ikke helt hvorfor bilen ikke skulle kunne stoppe i veikanten om det trengs.

 

"Stasjoner for av- og påstigninger" har vi allerede. Man stopper ikke bilen sin hvor som helst, men på bestemte områder (parkeringsplasser). Med selvkjørte biler kan dette området være mindre og mer lokalt (for eksempel rett ved inngangsdøren) fordi bilen bare kan kjøre videre etter at den har sluppet av passasjerene og parkere ett annet sted, eller plukke opp noen andre om det ikke er en personlig bil.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

 

...Mer spesifikkt: lovlig parkering i veikanten, opp til hytta, barn som må spy osv...

Vil en selvkjørende bil være i stand til å bruke hue` og stoppe på slike plasser?

Eller må turen alltid gå langs spesielle trasèer, med "stasjoner" for på- og avstigning?..

 

Alt kommer til å bli mulig når systemene kommer på plass, er jeg sikker på. Det kan programmeres inn hva det skal være.

 

Det vil bli et stort tema. Sikkerhet, backupsystemer osv. Men grunnlaget er forlengst lagt. Det er bare tidspørsmål

Lenke til kommentar

Kanskje de blir skikkelig bra en dag, men i mellomtiden ser jeg for meg en masse begrensninger der bilen ikke kan kjøre alle de stedene den burde kunne.

I denne perioden vil bilene kunne styres av føreren for vanskelig parkering og slikt, men styre selv langs landevegen.

 

 

...Man stopper jo ikke bilen sin hvor som helst, men på bestemte områder (parkeringsplasser)...

 

Hvem skal bestemme hvilke flate områder ved veien som egner seg til parkering?

 

Ute på landet er det mange fine turområder som ikke har en stor, merket parkeringsplass.

"Bestemte områder" bør ikke være et krav for at bilen skal kunne stoppe der.

Jeg ser for meg mange situasjoner der folk på landet må tilkalle Google-eksperter for å erklære gårdsplassen sin som kjørbar.

Lenke til kommentar

Jeg tror den største hindringen blir teknofober og byråkratier. Teknologien er ikke så langt unna, men det lager så mange problemstillinger og krever så mye tillit at jeg tror det blir vanskelig å innføre dette på en smidig måte, og ihvertfall å utløse det enorme potensialet som selvkjørende biler kan ha.

Lenke til kommentar

En av hindringene er loven som krever at bilen har en fører.

Ikke mye vits i en selvkjørende bil om du uansett må være edru, over 18 og ha lappen.

Da kan du jo kjøre selv. Autopiloten er bare makelighet, ikke en revolusjon.

 

Skikkelig revolusjon er når selvkjørende biler gir frihet for dem som ikke ellers kan kjøre.

 

 

Jeg ser for meg at disse bilene vil ha en computer som styrer kjøringen, og firmware-hacking vil bli den nye trenden i rånermiljøet.

De vil omprogrammere den senka BMW`en og Audien for å holde 20 over fartsgrensen til enhver tid, og ligge en halv meter bak forankjørende bil. De kommer til å kjøre på samme måte som tidligere.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg tror den største hindringen blir teknofober og byråkratier. Teknologien er ikke så langt unna, men det lager så mange problemstillinger og krever så mye tillit at jeg tror det blir vanskelig å innføre dette på en smidig måte, og ihvertfall å utløse det enorme potensialet som selvkjørende biler kan ha.

Bingo. Hva skal NSB gjøre hvis alle begynner å ta selvkjørende biler istedet? Da kan de jo ikke rævkjøre folk med ett elendig tilbud og monopol på offentlig transport lenger, og det blir jo ett problem for dem.

Lenke til kommentar

NSB er jo også en ting, og vipps så har vi plutselig en interessekonflikt fra staten.

 

Apropos bilinteresserte og rånerungdom så tror jeg ikke de blir dumpet med det første, og de vil trolig dø ut sammen med behov for sertifikat før muligheten for å kjøre selv forsvinner. Tror ikke det skal være så smertefult at det ikke er mulig å kjøre kosetur med veteranbilen i utkantstrøkene, men jeg er skeptisk til at man skal kunne kjøre selv til jobb i Oslo sentrum om 40 år.

Lenke til kommentar

Det er for givende å kjøre bil til at det bør komme selvkjørende biler. Sikkert en eller annen byråkrat som da finner ut at mennesker er for dårlig til å kjøre slik at det blir for budt til å kjøre selv.

 

Så lenge det er på enkel landeveier og kjente steder er det helt greit, men i andre tette strøk feks Oslo og urbane områder der, hater jeg å kjøre. Spesielt når selvgode østlendingene kommer rasende oppi ræva på deg, blinker fløyter og skal pushe deg til overskride fartsgrensen og kan ikke gi deg et sekund chans hvis du ikke er helt sikker et sted. Ja vil si det blir bedre med selvkjørende enn menneskelig på slike steder. 

Lenke til kommentar

Det er for givende å kjøre bil til at det bør komme selvkjørende biler. Sikkert en eller annen byråkrat som da finner ut at mennesker er for dårlig til å kjøre slik at det blir for budt til å kjøre selv.

Jeg både håper og trur det skjer.

 

For at selvkjørende biler skal nå sitt fulle potensial, så må alle være med. Jeg ser for meg biler kjøre støtfanger-til-støtfanger i 200 kilometer i timer, og suse gjennom veikryss med kun få centimeters klarering.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Du forveksler med lyntog.

 

Selvkjørende biler vil være bundet av fysikkens lover, og kan skli på glatt føre, bryte sammen, overse en fotgjenger som hopper uti veien, og bruke MYE drivstoff for å kjøre i 200 km/t.

 

Hastigheten vil ikke automatisk øke bare fordi bilen har autopilot.

Vi vil beholde vanlige fartsgrenser og veistandard, men kan i teorien få færre ulykker.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...