Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Å bli offer for egen latskap. Jeg vet at heisdøren er ødelagt og lever sitt eget liv. Jeg har tenkt at dette må jeg melde om fra til styret en stund nå. Jeg har likevel utsatt og glemt det. Og endelig i kveld når jeg hadde en avtale så ble jeg sittende fast og måtte vente til securitas kom og låste opp. Det var velbrukte 45 min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Myst:

Hver kveld når du sitter fast i heisen...

Det irriterer meg at folk bruker da/når feil. Kan fjerne "og", "da", "ham" fra ordboka først som sist på grunn av økende forekomst av folk som konsekvent skriver "å", "når" og "han".

Lenke til kommentar

"Jeg er ikke rasist, men...."

Til og med "Hvor var Soldiers of Odin" og "Steng grensene!" i kommentarfeltet.

Skulle jo tro at det var en parodi, men neida.

fPa1gTF.png

Men det går greit da, er ikke rasist hvis han har kosa seg med no kvinnfolk av farge, si. 

Endret av Dysfunctional
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Overgrep, vold og urettmessig behandling fra politiet er greit så lenge jeg slipper å bli kalt rasist".

58168963.jpg

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hvor har jeg skrevet feil? Du får komme med riktig rettelse eller la være og svare i det hele tatt.

"...i kveld når jeg hadde en avtale..."

Den gang da/hver gang når.

Og forresten; det heter "å svare".

;)

Tips til og/å-sjekk: Forsøk å oversette setningen til engelsk. Sier du "to answer" bruker du infinitivsmerke "å" foran verbet på norsk også. Sier du "and answer" bruker du "og".

å=to

og=and

Det er nøyaktig like enkelt på norsk, men av en eller annen grunn blander folk de to ordene sammen fordi de uttales likt.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

"Hver gang" brukes i huskeregelen for å illustrere, det betyr ikke at regelen tilsier at "når" SKAL havne etter disse to ordene.*
Så fort du er i preteritum brukes "da".

"Det var kaldt hver gang når da jeg gikk til jobb denne uka." (En dårlig setning, men får frem poenget)

"NÅR man gjør noe."

"DA man gjorde noe."

*Eksempel på at regler ikke alltid skal følges slavisk:

Eleven leser høyt fra boka: "Goethe var en stor poet"
Læreren: "Nei, nei. O og E uttales Ø!"
Eleven: "Gøthe var en stor pøt"

Det er sikkert mange som synes at "flisespikkere" når det kommer til språk er irriterende, men jeg skal love at det også er irriterende å måtte lese 2.klassenorsk daglig uansett hvor man setter øynene hen.

Lenke til kommentar

Det er sikkert mange som synes at "flisespikkere" når det kommer til språk er irriterende, men jeg skal love at det også er irriterende å måtte lese 2.klassenorsk daglig uansett hvor man setter øynene hen.

Folk burde spikke mer flis. Slike feil er relativt enkle å korrigere dersom man bryr seg. Folk velger desverre å fortsette slik hele livet.

Det kan bli verre skal du vite. En bekjent av meg har ikke noe problem med å dele ei setning over 3-5 linjer med étt til tre ord på hver linje. I tillegg er det typografiske feil og feilstavelser i de fleste ordene. Gramatikken er verre enn hva tenkes kan. Samtlige gramatiske regler brytes konsekvent. Er det vanskeligere å følge reglene enn konsekvent å brye dem? Ser for meg at han hamrer løs på tastaturet raskere enn hjernen kan tenke og fingrene kan lystre.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Folk burde spikke mer flis. Slike feil er relativt enkle å korrigere dersom man bryr seg. Folk velger desverre å fortsette slik hele livet.

Det kan bli verre skal du vite. En bekjent av meg har ikke noe problem med å dele ei setning over 3-5 linjer med étt til tre ord på hver linje. I tillegg er det typografiske feil og feilstavelser i de fleste ordene. Gramatikken er verre enn hva tenkes kan. Samtlige gramatiske regler brytes konsekvent. Er det vanskeligere å følge reglene enn konsekvent å brye dem? Ser for meg at han hamrer løs på tastaturet raskere enn hjernen kan tenke og fingrene kan lystre.

*grammatikken

EDIT: Helvete, ny side

Endret av Puffet Ris
Lenke til kommentar

Takk, det stemmer. Ikke et ord jeg bruker frekvent. Skal innrømme at jeg er blitt dårligere på rettskriving etter tyve år med Internett og en stor andel folk som skriver feil så det renner av dem. På skolen fikk vi kun bruke penn og papir og da var jeg en racer til å skrive. Man fikk kun bruke en primitiv PC med 5.25" floppy dersom man var retardert eller hadde brukket armen og ikke greide å få noen kråketegn ned på papiret med den andre hånda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...