Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skal skru på fjernlyset ca 2 billengder før bilene møtes. Det kan være litt vrient (ettersom øyet automatisk tiltrekkes av lys), men du bør prøve å se framover på veien og ikke stirre på lyktene til bilen som kommer mot deg. Da vil du fort merke forskjell.

2 billengder før hørtes alt for mye ut i de vanligste situasjoner. Du kan jo få grei oversikt over veien framover når møtende bilist lyser opp, men da må det være en rett strekning. Uansett å få skarpe xenonlys i fleisen lenge før man er ved siden av hverandre er irriterende. Nytter ikke å se rett fram da.

Lenke til kommentar

To billengder er jo ca 10 m. Hvis hver bil holder 60 km/t og skrur på lyset 10 m før blir man ikke eksponert for lyset i mer enn 1/3 sekund. Om lyktene er stilt korrekt så skal man ikke få noe særlig lys i fjeset om man ikke ser direkte på lyktene.

Heller større problem med folk som har lykter som lyser alle andre steder enn på veien.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at boka sier at du skal skru på fjernlysene før du møter den motgående bilen.

Det jeg ikke forstår er hvorfor de ikke har rettet denne alvorlige skrivefeilen.

Jeg er temmelig lei av det kraftige lysblinket som kommer av at de skrur på fjernlyset rett før de passerer meg.

Kunne de ikke ventet 1/3 sekund lengre med å skru på fjernlyset, så hadde jeg sluppet å bli blendet i nattemørket?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at boka sier at du skal skru på fjernlysene før du møter den motgående bilen.

Det jeg ikke forstår er hvorfor de ikke har rettet denne alvorlige skrivefeilen.

Jeg er temmelig lei av det kraftige lysblinket som kommer av at de skrur på fjernlyset rett før de passerer meg.

Kunne de ikke ventet 1/3 sekund lengre med å skru på fjernlyset, så hadde jeg sluppet å bli blendet i nattemørket?

Dere ser virkelig ikke problemet her. Når man går fra å ha nærlys i ansiktet til kun å ha sitt eget nærlys så ser man fort veldig lite, derfor hjelper det å skru på fjernlyset litt før, så man ikke mister oversikten. Folk som ser dit de skal blir ikke blendet av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...