Kammizez Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Selvsagt løser det noe. Jeg hørte om en situasjon der "ingenting" nyttet. Så tok en forelder og gjemte seg bak et hushjørne i mørket der mobberen kom forbi. Og tok mobberen for seg og skremte han skikkelig. Og der ble det slutt på mobbingen. Og jeg hørte om et prosjekt i USA der noen klasser ble satt til å hjelpe/være sammen med elever med spesielle behov en kort periode. Deretter var det frivillig å komme dit. Det som skjedde var rimelig overraskende, nemlig at de som tidligere var mobbere nå kom dit frivillig i friminuttene og oppførte seg hyggelig mot elevene med spesielle behov istedenfor å mobbe. At annet prosjekt tok sikte på å løse mobberens problemer på hjemmebane og fritiden. Det fungerte også. De fant ut at mobberne alltid hadde problemer. Det er mange måter å løse mobbing på ved å fokusere på mobbingen. Så du prater tull, rett og slett. Og forbedre seg for å ikke bli mobbet ville man aldri godtatt som voksen. Tenk om noen på jobben tente på jakka di for gøy. Hva ville du følt om du ikke fikk anmelde dem, og alle bare mente at du måtte forbedre din attityd? I voksenverdenen ville en sånn hendelse kvalifisert til anmeldelse og straff. Det er tross alt drapsforsøk. Selvsagt har mange mobbere også problemer, jeg har da virkelig ikke sagt noe annet. Og det er jo der alt fokuset ligger på allerede. Hvis du leser hva jeg skriver, så er poenget mitt at det ikke finnes noe som helst fokus på årsaken til hvorfor mobbeofferet blir mobbet. Alt handler om mobberen, og vel, mobbing eksisterer i stor grad fortsatt. Derfor burde man også se etter andre retninger for å fjerne problemet. Din sammenligning har jo absolutt null relevanse. Det er et veldig stort gap mellom å tenne på jakken til en kollega, til å drive psykisk mobbing på barne- og ungdomsskolenivå. "hva du ville følt om du ikke fikk anmelde dem" er like irrelevant, da jeg aldri har sagt at mobberne ikke skal få konsekvenser for mobbingen deres, og heller ikke at ofrene ikke burde si ifra. Det er også naivt å tro at mobbere slutter å mobbe fordi de får tilsnakk eller straff. Det fikser ikke de underliggende problemene til mobberen eller offeret. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Din sammenligning har jo absolutt null relevanse. Det er et veldig stort gap mellom å tenne på jakken til en kollega, til å drive psykisk mobbing på barne- og ungdomsskolenivå.Du sa ingenting om at du bare skrev om psykisk mobbing. Moving the goalposts. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Kan ikke si jeg fikk så mye bedre mulighet til å bedre mine sosiale antenner når jeg ble mobbet hver gang jeg prøvde å snakke med folk på skolen. 2 Lenke til kommentar
Kea Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Jeg hadde en i klassen min på ungdomsskolen som satte fyr på luen til en klassekamerat. Så Tåkelur har et poeng. En person som må tråkke andre ned i søla for å løfte seg selv opp, er en person med psykiske problemer. Det er nemlig det mobbere gjør, og ofte er det faktisk ikke noe feil med offeret. Alt som skal til er litt sjalusi eller et horn i siden av en eller annen grunn. Ofrene får ofte ikke problemer av det før i ettertid. Da er det mobberene som først og fremst har problemer og ikke ofrene. Endret 28. november 2014 av Therawyn Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Ofte er det faktisk problemer med mobberen også. Enten har de blitt mobbet selv, og tar det ut på andre for å "bli kule", eller så sliter de med problemer hjemme, og må ta det ut på andre. Det er langt mindre vanlig at personen faktisk har psykiske problemer. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Vi trenger rett og slett straff for mobbing. Utestengelse fra skolen er det mest naturlige. Kanskje møter med en psykolog? Hadde jeg bestemt hadde jeg tatt i bruk gapestokk i skolegården. //satt litt på spissen. Endret 28. november 2014 av Skurupu 2 Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Det er vel ikke sikkert at utestengelse faktisk får mobberen til å innse alvoret. Kanskje mobberen bare er fornøyd over å slippe skole, lekser og "teite lærere". Ved utestengelse fra skolen får mobberen "ferie" og kan være hjemme og spille dataspill eller surfe på internett heile dagen. Samtidig som man kan sitte og godte seg ved tanken på at de andre elevene på skolen fremdeles må kreke seg til klasserommet hver dag og lære seg gørrkjedelig matematikk eller samfunnsfag... Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Det vil i vært fall gjøre hverdagen veldig mye lettere for mobbeoffrene. Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Dette skulle vel heller postes på språkforumet, men jeg kan ta det her også. Ordet "utestengelse" som jeg ser og hører overalt, gjerne i forbindelse med sport, irriterer meg til de grader. Det riktige er "utesteng(n)ing". Det er ikke noe ord som ender på "-stengelse". Har noen av dere hørt/lest om "strømstengelse" for eksempel, eller "vannstengelse"? Endret 28. november 2014 av Hermosa Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Takk. Jeg hater skrivefeil, og i hvert fall mine egne. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Dette skulle vel heller postes på språkforumet, men jeg kan ta det her også. Ordet "utestengelse" som jeg ser og hører overalt, gjerne i forbindelse med sport, irriterer meg til de grader. Det riktige er "utesteng(n)ing". Har noen av dere hørt/lest om "strømstengelse" for eksempel, eller "vannstengelse"? Utestengning og utestengelse er da vitterlig ikke ment å benevne det samme. Utestengning er handlingen å utestenge, som utføres av den som utestenger. En utestengelse er tidsblokken man er utestengt. "Å bli belønnet med en måneds utestengning" høres dermed ut som om han må jobbe med å stenge ut folk i en måned, ikke at han selv er stengt ut. At utestengelse ikke er et ord får så være, man kan ikke bare putte inn noe annet som har en nyanseforskjell i betydningen. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 http://filtermagasin.no/hvorfor-ser-romvesener-i-scifi-filmer-nesten-alltid-ut-som-mennesker-virkeligheten-kan-vaere-mye-kulere/ Fin artikkel om noe som har irritert meg i årevis. Filmskapere er så fryktelig fantasiløse. Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Dette skulle vel heller postes på språkforumet, men jeg kan ta det her også. Ordet "utestengelse" som jeg ser og hører overalt, gjerne i forbindelse med sport, irriterer meg til de grader. Det riktige er "utesteng(n)ing". Har noen av dere hørt/lest om "strømstengelse" for eksempel, eller "vannstengelse"? Utestengning og utestengelse er da vitterlig ikke ment å benevne det samme. Utestengning er handlingen å utestenge, som utføres av den som utestenger. En utestengelse er tidsblokken man er utestengt. "Å bli belønnet med en måneds utestengning" høres dermed ut som om han må jobbe med å stenge ut folk i en måned, ikke at han selv er stengt ut. At utestengelse ikke er et ord får så være, man kan ikke bare putte inn noe annet som har en nyanseforskjell i betydningen. Dette er det mest fantasifulle jeg har lest noen gang, tror jeg. Betydningsforskjell mellom et virkelig ord og et oppdiktet? Kan du vise til kilder som bekrefter dette? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Alle ord er oppdiktet. Utestengelse er et synonym. Der er tilsvarende eksempler som: Utnevnelse, utnyttelse, utelukkelse.. Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Alle ord er oppdiktet. Utestengelse er et synonym. Der er tilsvarende eksempler som: Utnevnelse, utnyttelse, utelukkelse.. Det er en del ord som kan skrives med endelsen (endingen) både "-(n)ing" og "-else", men utestengning hører ikke til disse. Som skrevet tidligere, er ikke "stengelse" et ord. Vis meg den ordboken du finner dette i. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 "steng" er vel ikke del av selve endelsen? Norsk synonymordbok. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 (endret) Som skrevet tidligere, er ikke "stengelse" et ord. Vis meg den ordboken du finner dette i.Stengning er da heller ikke et ord. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=stengning&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Ps. Utelukkelse. Og lukkelse står selvsagt heller ikke i ordboka. Endret 29. november 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Det er vissnok en god del mennesker som klikker innom denne bloggen i løpet av en uke eller måned. Nå viser dama frem ett par ting som hun påstår at hun aldri ville ha gjort foran en gutt. Men hun har tydeligvis ingen problemer med å ta bilder av dette, og legge ut disse bildene på internett slik at heile verden kan se det.. Og hvor mange gutter / menn er det som stikker innom denne bloggen bare for å titte på bildene av ett halvnakent kvinnfolk ? 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 (endret) Ingen, håper jeg. Irriterende dialekt og plastikktryne er ikke særlig pent/sexy. Endret 30. november 2014 av Sexylubb1 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå