Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns det er rimelig greit at man bruker "hvem". Det er en innbygd motstand mot at "hvilken" begynner å bli et for tungvint langt ord i sin bruk. I dag blir det mer og mer vanlig prate kjapt på en-touch. Derfor går man over til hvem eller hva i stedet. :)

 

Langt ord? Det er snakk om to stavelser!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan godt kalle det uvane, men sånn er mennesker. Vil også være ordentlig på en måte egentlig, men oppi dagen blir mye fort lydende stivt og foreldet når man er i en gjengs allmue.

Et annet typisk ekmpl. er: Man sier: "Jeg og petter skal på kino". I familen er den en som alltid retter på det, og presiserer det heter "Petter og jeg...". altså den andre først, ikke sant? Det er det korrekte og et sånt høflighets-poeng noen legger vekt på.

 

Men hvor lett er det å venne seg til å si det blant andre, når alle sier seg selv først? altså "Jeg og Petter skal.."

Hvis jeg skulle si det der på korrekt måte da, ville det blitt sett på sært og dumt. Sånn er det. Og akkurat det er en litt irriterende ting.

Lenke til kommentar

 

Bygda mi har en dårlig uvane med å bruke hvem istedenfor hvilken. Blei selv avla opp med den "talefeilen", men har klart å endre på det.

Dårlig uvane? Finnes det gode uvaner? :D

 

Det ble vist en blanding mellom dårlig vane og uvane. Noe som er en uvane.

 

Kan godt kalle det uvane, men sånn er mennesker. Vil også være ordentlig på en måte egentlig, men oppi dagen blir mye fort lydende stivt og foreldet når man er i en gjengs allmue.

 

Et annet typisk ekmpl. er: Man sier: "Jeg og petter skal på kino". I familen er den en som alltid retter på det, og presiserer det heter "Petter og jeg...". altså den andre først, ikke sant? Det er det korrekte og et sånt høflighets-poeng noen legger vekt på.

 

Men hvor lett er det å venne seg til å si det blant andre, når alle sier seg selv først? altså "Jeg og Petter skal.."

Hvis jeg skulle si det der på korrekt måte da, ville det blitt sett på sært og dumt. Sånn er det. Og akkurat det er en litt irriterende ting.

Kan si meg enig i dette. At man høres ut som en "by-soss" blir alltid sett negativt på i bygdene.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Kan godt kalle det uvane, men sånn er mennesker. Vil også være ordentlig på en måte egentlig, men oppi dagen blir mye fort lydende stivt og foreldet når man er i en gjengs allmue.

 

Et annet typisk ekmpl. er: Man sier: "Jeg og petter skal på kino". I familen er den en som alltid retter på det, og presiserer det heter "Petter og jeg...". altså den andre først, ikke sant? Det er det korrekte og et sånt høflighets-poeng noen legger vekt på.

 

Men hvor lett er det å venne seg til å si det blant andre, når alle sier seg selv først? altså "Jeg og Petter skal.."

Hvis jeg skulle si det der på korrekt måte da, ville det blitt sett på sært og dumt. Sånn er det. Og akkurat det er en litt irriterende ting.

 

Om man i dagligtale sier "Petter og jeg" eller omvendt, er vel vanligvis ingen stor sak. Verre er det, synes jeg, når "meg og sjærsten skal på sjino". OT, akkurat nå "spiser meg" :D

Lenke til kommentar

"Mast" har jeg heldigvis aldri hørt før, men det irriterer meg uten like at minstesøss - som ellers snakker en helt grei brei trønderdialekt - sier "kjøm" i stedet for "kjæm". Hu har et par andre slike nykker også, uten at jeg vet hvor hu har plukka de opp. Det er ingen av venninene hennes som snakker sånn, og ikke noen i familien vår, typen hennes, eller familien til typen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...