tom waits for alice Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Kommer an på det. Hvis en må forklare at man snakker om innvandrere av en eller grunn, må man jo si det. Her (adopterte barn) er det snakk om barn som har levet hele sitt liv i Norge, på noen måneder nær, i en norsk familie, og som tenker, snakker og "oppfører" seg norsk. Hvorfor i all verden skulle det være nødvendig å forklare at man snakker om innvandrere? Geir Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Og hva er definisjonen på "norsk"? Hvilke kriterier setter du?At man er etnisk opprinnelig(helst 8-9 generasjoner+ KUN FRA NORGE, dvs om du har finske/svenske/danske/amerikanske aner fra en side=utlending) fra det landet man kommer fra, vanskelig? Jeg er adoptert, hvit og blå øyner, likevel anser jeg meg som utlending. Blir bare provosert over folk som sier: "eh, men du er jo hvit? Ingen vil da se om du er en innvandrer unge". DET ER RASISME! Ike det tullet om hva vi hører daglig. Sånne folk er Patetiske og har null verdi i livet. Brun eller hvitt, same shit, different wrapping! Endret 4. september 2014 av Laffe 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Kommer an på det. Hvis en må forklare at man snakker om innvandrere av en eller grunn, må man jo si det. Her (adopterte barn) er det snakk om barn som har levet hele sitt liv i Norge, på noen måneder nær, i en norsk familie, og som tenker, snakker og "oppfører" seg norsk. Hvorfor i all verden skulle det være nødvendig å forklare at man snakker om innvandrere? Geir Javel? Det var rart, så ikke det sto noe om at det var snakk om bare det. Edit. Nå ser jeg det var skrevet noe om det lenger opp. Men jeg commenterte jo da Ketil 90's innlegg, og det så ut som en selvstendig/generell uttalelse. Og forresten: Er "invandrer" blitt å betrakte som et schellsord, noen man helst ikke skal tåle å høre og bli kalt? Kan ikke se at det er noe galt i være innvandrer og å bli kalt det. Endret 4. september 2014 av Delvis Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Og forresten: Er "invandrer" blitt å betrakte som et schellsord, noen man helst ikke skal tåle å høre og bli kalt? Kan ikke se at det er noe galt i være innvandrer og å bli kalt det. Nei, det er helt greit å være innvandrer. Spørsmålet er hva vi "innfødte" tjener på å putte andre i den båsen. Min nabo som kom fra Chile på 70-tallet er stolt over sin bakgrunn, men etter 40 år i Norge, hva er forskjellen på ham og meg? Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Og forresten: Er "invandrer" blitt å betrakte som et schellsord, noen man helst ikke skal tåle å høre og bli kalt? Kan ikke se at det er noe galt i være innvandrer og å bli kalt det. Nei, det er helt greit å være innvandrer. Spørsmålet er hva vi "innfødte" tjener på å putte andre i den båsen. Min nabo som kom fra Chile på 70-tallet er stolt over sin bakgrunn, men etter 40 år i Norge, hva er forskjellen på ham og meg? Geir Forskjellen er at han kommer fra Chile og du kommer fra Norge. 3 Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Og forresten: Er "invandrer" blitt å betrakte som et schellsord, noen man helst ikke skal tåle å høre og bli kalt? Kan ikke se at det er noe galt i være innvandrer og å bli kalt det. Nei, det er helt greit å være innvandrer. Spørsmålet er hva vi "innfødte" tjener på å putte andre i den båsen. Min nabo som kom fra Chile på 70-tallet er stolt over sin bakgrunn, men etter 40 år i Norge, hva er forskjellen på ham og meg? Geir Forskjellen er at han kommer fra Chile og du kommer fra Norge.Da må jeg bare spørre?: så om en 2-3-4gen innvandrer kommer til Norge og har født unger. Så er ungen norsk fordi han/hun er født og oppvokst i Norge? Haha, ja jøss Endret 4. september 2014 av Laffe Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Innvandrere cares. Sukk. De lager så mye møye for oss, at det er til bli helt trett av. Ja nei det var dum sagt av meg. Bare noen få mener jeg. Endret 4. september 2014 av Delvis Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Innvandrere cares. Sukk. De lager så mye møye for oss, at det er til bli helt trett av. Ja nei det var dum sagt av meg. Bare noen få mener jeg. Hvorfor det? Det er jo sant. Innvandrere er ett problem, selv der jeg opprinnelig kommer fra, Sverige.(eller rettere sagt: england, da mine tiptiptip oldeforeldre er engelske. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Forskjellen er at han kommer fra Chile og du kommer fra Norge. Ja. Og så? Når er det relevant for noe som helst, for andre enn oss selv? Da må jeg bare spørre?: så om en 2-3-4gen innvandrer kommer til Norge og har født unger. Så er ungen norsk fordi han/hun er født og oppvokst i Norge? Haha, ja jøss Hva skulle han/hun ellers være? Med norskfødte, norsktalende foreldre med rekkehus og Volvo, hvilken rolle spiller oldeforeldrenes hjemland? Med mindre han/hun vil drive med slektsforskning... Geir Endret 4. september 2014 av tom waits for alice Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Kom borti en knapp på Hot or Not appen og så har ALLE vennene mine fått følgende på facebook: "*mitt navn* invites you to try hor or not" HVOR KLEINT ER IKKE DET DA. Fy faen jeg blir så fette forbanna når det gjelder aggressiv markedsføring. Sendte en SINT skritflig klage på mail nå. Fy faen som jeg HATER sånt. Jævla DRITT. Nå tror vel alle at jeg er sykt overfladisk fy faaaaan så FETTE irritert jeg blir. Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Innvandrere cares. Sukk. De lager så mye møye for oss, at det er til bli helt trett av. Ja nei det var dum sagt av meg. Bare noen få mener jeg. Hvorfor det? Det er jo sant. Innvandrere er ett problem, selv der jeg opprinnelig kommer fra, Sverige.(eller rettere sagt: england, da mine tiptiptip oldeforeldre er engelske. Hvilke er de andre problemene? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Ja det er irrelevant Geir, men du spurte hva forskjellen var, og jeg svarte Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 At enkelte ikke fatter at adopterteunger er innvandrere. Hvor vanskelig er det å ikke skjønne det? Jasså du? Du har norsk pass og dermed norsk? I dont think so! Du. Du irriterer meg. 4 Lenke til kommentar
Kea Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 innvandrer immigrant ('inʋɑndɾəɾ) (substantiv maskulin): person som har flyttet fra annet land, immigrant. utlending /u:tlening/ substantiv bøyning [-lendingen -lendinger -lendingene] forklaring en person som kommer fra et annet land (enn ens eget) innfødt aboriginal, indigenous, native ('inft) adjektiv som er født og oppvokst på aktuelt sted Er man født i Norge er man per definisjon innfødt. Er man innfødt er man verken utlending eller innvandrer. /thread Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Man mener egentlig "av utenlandsk opprinnelse". Med der er for tungvint i daglitala, så sier man heller invandrere. Før i tiden kalte man dem gjerne "svarting" eller "degos". Men det går ikke an lenger( med rette kanskje) Ikke at jeg hadde brydd meg om ble kalt "hviting" . Endret 4. september 2014 av Delvis Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 prøver dere å si at jeg blir kineser om jeg flytter til kina og bor der i 40 år?? men jeg er enig med at adopterte er ikke utlendinger. De har mest sannsynlig bodd her hele livet, og føler seg like norske som alle andre. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 prøver dere å si at jeg blir kineser om jeg flytter til kina og bor der i 40 år?? https://www.facebook.com/XiaoOuBeijing Holder visst med 7. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Ikke at jeg hadde brydd meg om ble kalt "hviting" . Men du ville kanskje det om du visste at flertallet i landet brukte uttrykket for å markere at du ikke var like god som dem. prøver dere å si at jeg blir kineser om jeg flytter til kina og bor der i 40 år?? Definitivt. Kineserne har så mange forskjellige etnisiteter som har opphav innenfor sine grenser (55 ulike etniske grupper, tilsammen 105 millioner mennesker), at det har blitt et viktig nasjonalt prosjekt at alle skal være kinesere. (Zhonghua minzu). Det minner om formann Maos svar til en vestlig journalist da han spurte om Mao ikke var redd for en invasjon utenfra: "Kina er stort. Før de er kommet langt er de alle blitt kinesere." Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) diskusjon i kor : "Vi hater han derre ElvisTCB , vi skal drep'n !" > : ( Ja , sånn blir det når man er "heltidstroll".....måkke komme her og kommer her På 40-tallet het det ikke "svarting" , da het det sikkert "kulørt" (hvertfall på Frogner , ho ho) Endret 5. september 2014 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå