Toppitus Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Irriterer meg over folk som er dumme over lengre tid. Jeg klarer på en eller annen finurlig måte å si til meg selv at mennesker lærer, men for meg virker det som om noen har nådd maksgrensen alt for tidlig. Vet om en person jeg kjenner, uten å nevne navn, som jeg synes er skrekkelig dum – og derfor også irriterende. Jeg vet ikke hvordan, men når jeg 'snakker' med denne personen over Internett klarer jeg så vidt å forstå hva som blir skrevet. For å ta et eksempel klarte denne personen å skrive wtg i steden for ut. Og dette er bare en av bagatellene: denne personen klarer heller aldri å putte komma på riktig plass, bruker aldri punktum, skriver aldri med stor bokstav på riktig plass (bortsett fra i starten av en setning) og har mange ord delings feil. Det er rett og slett fælt, med tanke på at denne personen ikke har dysleksi (eller noen annen sykdom for den slags skyld). Kunne forstått det om denne personen var 11-12 år, for da hadde denne personen ennå hatt noen år igjen å lære på, men neida … denne personen er heller ikke utlending. Etnisk norsk, og skal derfor i prinsippet forstå norsk like godt som alle andre nordmenn. Så er det vel ikke bare skrivingen til denne personen som irriterer meg. Det er denne dumheten. Viste denne personen en video en gang. Den var på engelsk, og svaret jeg fikk tilbake var «Jeg kan ikke spansk». Ooooooooog det er ikke bare den språklige delen som ikke virker heller, for her har også den geografiske delen sviktet. Da jeg spurte denne personen om hva h*n hadde lært om i det siste, svarte denne personen Afrika eller Amerika. Forundret gjentok jeg bare det jeg fikk til svar «Afrika eller Amerika?». Personen hadde holdt et foredrag om en av de for ca. en måned siden, men husket ikke om h*n hadde holdt et foredrag om Afrika eller Amerika, og da jeg spurte om denne personen kunne forklare meg litt om Afrika/Amerika, for jeg ville prøve å «gjette» meg fram til hva h*n hadde lært om, nektet personen. Problemet for meg her er at jeg ikke klarer å finne ut om det er geografi som svikter eller hukommelsen … For å ta et siste eksempel er ikke denne personen noe teknisk heller. Man skulle tro at en person som dette var dum som et brød når det gjaldt «skoleting», men et vidunderbarn når det gjaldt noe annet, som f.eks musikk eller idrett. At denne personen kunne bli den neste Mozart eller Usain Bolt. Det dragiske er at denne personen ikke går på noe som helst kurs/trening, ikke kan spille ett eneste jekla instrument eller har noen spesifikke hobbyer/aktiviteter å gjøre. Fra det jeg vet sitter denne personen for det meste bare på data, og da skulle man jo tro at denne personen også var veldig tenkisk. Jeg ser et glimt av håp! Men atter en gang blir dette spolert over at denne personen ikke vet hva et operativsystem er, ikke engang hva en nettleser er, enten jeg sier det på engelsk («web browser») eller på norsk. Heldigvis har jeg til gode å ikke vite så alt for mye om denne personen (og det tror jeg ikke at jeg vil heller) og får bare håpe at denne personen har noen talenter som vil gjøre opp for alt det dårlige. Får bare være optimistisk på dette! Det begynner likevel å slå meg at jeg ikke irriterer meg så mye over objekter og verden og natur, da jeg mener dette er ganske så perfekt, men mye mer personer. For å ta de tre store: religion, politikk og sport. Det irriterer meg ikke så mye at det og det laget vant over det laget, det er reaksjonen til folk over hvem som vant. Politikk er slettes ikke irriterende, det er bare de menneskelige politikerne som er det. Religion er i bunn og grunn heller ikke irriterende, det er bare menneskene som vil prøve å pushe over ende med sine syn og meninger, selv når du klart sier ifra at du ikke engang vil vurdere det. Kom også på i løpet av da jeg skrev dette at det irriterer meg å skrive «den personen» og «heller», da jeg merket at jeg skrev dette ganske ofte i løpet av hele teksten min. Jaja. Nå har ikke jeg lest meg så mye oppover over hva som er et regelbrudd å skrive i denne tråden eller ikke, hva som er aksebtabelt eller ikke (same thing?), men er trøtt, så lot det være. Hvis jeg har skrevet noe i denne posten som ikke egner seg eller noe kan dere bare si ifra, be en moderator stryke over det eller noe sånt. God natt! ------(Selv om du mest sannsynligvis vil lese dette (eller ikke) i morgen) 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) (...) Kom også på i løpet av da jeg skrev dette at det irriterer meg å skrive «den personen» og «heller», da jeg merket at jeg skrev dette ganske ofte i løpet av hele teksten min. Jaja. (...) Jeg irriterer meg over det norske språket, noen ganger. Det er virkelig veldig kronglete å skrive en tekst uten å avsløre vedkommendes kjønn. Da må man bruke lite elegante fraser som "den personen". Kanskje også vi burde adoptere det nye ordet "hen". Endret 15. april 2014 av Skurupu Lenke til kommentar
sevs Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) MegasnipJeg forstår akkurat hva du mener. Jeg irriterer meg ikke lenger over slike folk. Bare så lenge deres væremåte ikke går ut over noen andre, så får det bare være det samme. Men hvis det gjør akkurat det, så irriterer det noe så grenseløst. Det heter forøvrig særskrivingsfeil, (ikke) (h)verken orddelingsfeil eller ord delings feil. Det irriterer at jeg ikke vet om det heter "ikke hverken" eller "verken" eller en kombinasjon av disse. Endret 15. april 2014 av sevs Lenke til kommentar
Kea Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Det heter "verken", tror jeg. Slo det opp for lenge siden og synes å huske det var det jeg kom frem til. Topp, jeg er helt enig med deg. Idioter er utrolig irriterende å være rundt. Derfor holder jeg min mor så på avstand som jeg kan uten å virke for avvisende. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 I den setningen er det riktige "Ikke hverken". Men det er visstnok lov å skrive verken (uten h) fremdeles. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Det irriterer at jeg ikke vet om det heter "ikke hverken" eller "verken" eller en kombinasjon av disse. Begge deler er lov på bokmål. På nynorsk er det bare "verken". Ordet kommer av norrønt "hvár(t)ki" som betyr "intet av to" i følge min ordbok. Derav h-en. Geir Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 MegasnipJeg forstår akkurat hva du mener. Jeg irriterer meg ikke lenger over slike folk. Bare så lenge deres væremåte ikke går ut over noen andre, så får det bare være det samme. Men hvis det gjør akkurat det, så irriterer det noe så grenseløst. Det heter forøvrig særskrivingsfeil, (ikke) (h)verken orddelingsfeil eller ord delings feil. Det irriterer at jeg ikke vet om det heter "ikke hverken" eller "verken" eller en kombinasjon av disse. Du kan bruke både "hverken" og "verken". Men du skal ikke bruke "ikke hverken/verken". "Hverken" er i seg selv nektelse, så "ikke" er overflødig, "smør på flesk". Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) Kom på flere ting som irriterer meg: - Når jeg forklarer noe til en person, personen sier de forstår, men hevder de har glemt det ikke lenge etter. - Når folk STÅR FORAN DEN FORBANNA TV’N! - Når folk googler google. - Når folk skriver (merk!) Linux i steden for GNU/Linux. - Tomme batterier. ← Folks (min!) skyld, som ikke har ekstra. - Folk som mener ditt og datt er ulovlig, farlig, nyttesløst, ubrukelig etc.. - Google Transelate er noen ganger på grensen til å småirritere. ← Folks skyld. - Når folk plager meg med syting og deres miserable liv. Depresjon er da lov, men noen ganger føler jeg at det heller er søken etter oppmerksomhet som er i bildet på visse personer. - Når folk har mat på seg og ikke tørker det vekk. - Når folk sier det åpenbare eller ting som «SÅ DERE DET?!» under f.eks en film. - Når folk bruker blunke-smilyen ;·) uten mellomrommet. Kommer ikke på mer i farten, men det er hovedsaklig folk jeg irriterer meg over. Vet det ser ut som om jeg irriterer meg over ganske mye, men egentlig er ikke noe, ikke sammenlagt engang, et problem i livet mitt. Det er bare irriterende. Det er forskjell på irriterende og et problem, tror jeg …? Skurupu: Enig at det norske språket er irriterende til tider. Det virker noen ganger ikke så komplett. Enten det, eller så har jeg bare vanvittig dårlig ordforråd og en formulering som ligner katta. Sevs: Takk for rettelsen! :·Þ Endret 15. april 2014 av Toppitus Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Pappa bruker tekst-TV enda. Det minner meg om alle gangene jeg så på barnetv som liten men han skulle absolutt sjekke noe på tekst-TV. Get with the times bitch Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 MegasnipJeg forstår akkurat hva du mener. Jeg irriterer meg ikke lenger over slike folk. Bare så lenge deres væremåte ikke går ut over noen andre, så får det bare være det samme. Men hvis det gjør akkurat det, så irriterer det noe så grenseløst. Det heter forøvrig særskrivingsfeil, (ikke) (h)verken orddelingsfeil eller ord delings feil. Det irriterer at jeg ikke vet om det heter "ikke hverken" eller "verken" eller en kombinasjon av disse. Du kan bruke både "hverken" og "verken". Men du skal ikke bruke "ikke hverken/verken". "Hverken" er i seg selv nektelse, så "ikke" er overflødig, "smør på flesk". I den setningen Sevs skrev der, er det vel rett å skrive "ikke" i tillegg? Trodde det var del av det han lurte på, om "ikke" skulle brukes i den spesifikke setningen eller ei. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 - Google TranselateMens vi prater om ting som irriterer... Finn en feil. - Når folk bruker blunke-smilyen ;·) uten mellomrommet.Hvorfor skulle man ha et mellomrom mellom "øynene" og "munnen" på en smiley? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 I den setningen Sevs skrev der, er det vel rett å skrive "ikke" i tillegg? Trodde det var del av det han lurte på, om "ikke" skulle brukes i den spesifikke setningen eller ei. "Ikke" skal brukes når det kommer ord i mellom det og "hverken", ellers er det som hermosa sier overflødig. Så: "Det heter hverken A eller B." Men: "Du skal ikke bruke hverken A eller B." Geir 1 Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 At polet skal på død og liv stenge tidligere dagen før en helligdag. Og at de skal være stengt på lørdag som er en vanlig virkedag. Ja jo, kan jo kjøpe inn alt nå, men det er så dumt å tenke på. 1 Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 MegasnipJeg forstår akkurat hva du mener. Jeg irriterer meg ikke lenger over slike folk. Bare så lenge deres væremåte ikke går ut over noen andre, så får det bare være det samme. Men hvis det gjør akkurat det, så irriterer det noe så grenseløst. Det heter forøvrig særskrivingsfeil, (ikke) (h)verken orddelingsfeil eller ord delings feil. Det irriterer at jeg ikke vet om det heter "ikke hverken" eller "verken" eller en kombinasjon av disse. Du kan bruke både "hverken" og "verken". Men du skal ikke bruke "ikke hverken/verken". "Hverken" er i seg selv nektelse, så "ikke" er overflødig, "smør på flesk". I den setningen Sevs skrev der, er det vel rett å skrive "ikke" i tillegg? Trodde det var del av det han lurte på, om "ikke" skulle brukes i den spesifikke setningen eller ei. Jeg siktet også til den spesifikke setningen. Det skal ikke være "ikke hverken", bare "hverken". Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) - Google Transelate Mens vi prater om ting som irriterer... Finn en feil. translate* :·Þ - Når folk bruker blunke-smilyen ;·) uten mellomrommet. Hvorfor skulle man ha et mellomrom mellom "øynene" og "munnen" på en smiley? Fordi uten mellomrom blir det automatisk til -smilyen på dette forumet. Det er ;·)-smilyen uten mellomrom som irriterer meg, altså denne ;). Det er bare noe med den som ser så grøsselig ut. Nå bruker vel heller ikke jeg de vanlige :P- og :)-smilyene heller, men :·) og :·Þ. Nesene til folk ser da ikke slik (-) ut, og folk har da søren meg ikke tungen helt oppi «hjørnene» når de geiper (P). De har den mer i midten (Þ). Endret 15. april 2014 av Toppitus Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) I den setningen Sevs skrev der, er det vel rett å skrive "ikke" i tillegg? Trodde det var del av det han lurte på, om "ikke" skulle brukes i den spesifikke setningen eller ei. "Ikke" skal brukes når det kommer ord i mellom det og "hverken", ellers er det som hermosa sier overflødig. Så: "Det heter hverken A eller B." Men: "Du skal ikke bruke hverken A eller B." Geir Jaha, det må altså være et ord i mellom. Den aktuelle setningen med "ikke" vil altså lyde som følger: "Det heter forøvrig særskrivingsfeil, ikke hverken orddelingsfeil eller ord delings feil." Om man tar bort "ikke" og bruker kun "hverken" blir den slik: "Det heter forøvrig særskrivingsfeil, hverken orddelingsfeil eller ord delings feil." Da ser man at det mangler noe, som gjør at setningen ikke gir ordentlig mening? Men man kan selvsagt bruke det andre eksemplet du viser til, og da blir setningen slik: "Det heter forøvrig særskrivingsfeil, du skal ikke bruke hverken orddelingsfeil eller ord delings feil" Hvilket vel gir akkurat samme mening som hvis man bruker kun "ikke", bare at man da benytter ytterlige tre ord, som jo blir enda mer overflødig. Men hvis det er en regel som sier at det konsekvent må være et ord mellom "ikke" og "hverken", så ok. Men da blir det altså nøvendig med enda flere overflødige ord, eller man må utforme hele setningen på en annen måte, om man skal ha fram den meningen som Sevs ville fram til med setningen. Om ikke jeg har misforstått noe da Tenkte på om man kan bruke "og" der istedefor "ikke", men er ikke sikker på det. Endret 15. april 2014 av Delvis Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Om man tar bort "ikke" og bruker kun "hverken" blir den slik: "Det heter forøvrig særskrivingsfeil, hverken orddelingsfeil eller ord delings feil." Da ser man at det mangler noe, som gjør at setningen ikke gir ordentlig mening? Nei, meningen er riktig, men slutten er strengt tatt ikke noen bisetning, så den føles ufullstendig. Hvis du snur på setningen litt så høres den riktig ut, selv uten "ikke": "Det heter forøvrig hverken orddelingsfeil eller ord delings feil, men særskrivingsfeil." Geir Lenke til kommentar
Coa Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Presterte å levere to jobbsøknader med feil telefonnummer listet på CVen. Nesten imponerende. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Mellomnavn på facebook som VolvoTurbo osv. kleint Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Alle falske mellomnavn tbh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå