Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor alt må til remastering.

 

Vel, det er rart å remastre noe som er skapt av tidlige pionerer i studio og produksjonsteknikk.

 

Men det er vel rett og slett for å få det til å låte greit på nymotens høyttalere og diverse avspillingsenheter. Digital remastering for den digitale eraen vi befinner oss i.

 

 

Irriterer meg forøvrig litt over loudness-war propagandaen som folk kommer med, det er da virkelig ingen seriøse, profesjonelle produsenter, artister eller plateselskaper som ville tatt grep som ender i at musikken høres dårligere ut.

Mye dynamikk lar seg rett og slett ikke gjøre nå til dags ettersom det er så mange typer avspillingsenheter.

 

Det er en grunn til at det er så mye dynamikk i kino - alle kommersielle kinosaler har akkurat likt utgangspunkt i decibel osv slik at det høres helt likt ut, sånn at man kan spille lyd som både går KJEMPELAVT og KJEMPEHØYT.

Endret av coyotemannen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Er det noen som er ekspert mht Kiwi-garantien , jeg var helt sikker på at dem må følge reglene per deres hjemmeside :

 

1. Få varen gratis

 

eller

 

2. Varens verdi i kontanter

 

Jeg har ikke bruk for varene så vil ha pengene , jeg syns de skal stå for reglene sine.

 

Jeg sa til modern at Kiwi Bob og han derre Ferrarifyren fikk pengene (hun hadde ikke hørt om Bob eller han andre men jeg framla "bevis" for å si det sånn) så hvorfor skulle ikke jeg få penger oxo , rett skal være rett imo.

 

Jeg skal kontakte Kiwi , syns ikke dette er fair i det hele tatt.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Vel, det er rart å remastre noe som er skapt av tidlige pionerer i studio og produksjonsteknikk.

 

Men det er vel rett og slett for å få det til å låte greit på nymotens høyttalere og diverse avspillingsenheter. Digital remastering for den digitale eraen vi befinner oss i.

De mener det skal kåte bra, men det gjør ikke det, det er problemet :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Varens verdi i kontanter gjelder meg bekjent kun alkohol- og tobakksvarer.

 

Var en fyr som fikk 700 for utgått Schweppes........"pengene tilbake hvis de ikke har tilsvarende varer" , hva betyr det egentlig : f.eks hvis de bare har Pepsi Max igjen så får man penger tilbake hvis det er vanlig Pepsi som er utgått av dato ?

 

Standard Pepsi er jo en annen type ergo penger tilbake siden de ikke er tilsvarende.

 

Jeg skal i hvertfall ha samme mengde nye flasker brus hvis jeg ikke får cash , rett skal være rett.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Hvor er det du prøver hodetelefoner?

Hva mener du?

 

 

 

Vel, det er rart å remastre noe som er skapt av tidlige pionerer i studio og produksjonsteknikk.

 

Men det er vel rett og slett for å få det til å låte greit på nymotens høyttalere og diverse avspillingsenheter. Digital remastering for den digitale eraen vi befinner oss i.

 

 

Irriterer meg forøvrig litt over loudness-war propagandaen som folk kommer med, det er da virkelig ingen seriøse, profesjonelle produsenter, artister eller plateselskaper som ville tatt grep som ender i at musikken høres dårligere ut.

Mye dynamikk lar seg rett og slett ikke gjøre nå til dags ettersom det er så mange typer avspillingsenheter.

Tull, vås, vrøvl, tøv, skrøneri. Det er absolutt ikke for at det skal høres greit ut på nymotens høytalere. Og hvis de faktisk hadde degradert lydkvaliteten til at det.. ehm... høres bra ut på søppel som iPhone og Koss PortaPro (jepp, begge disse er eksempler på ting som audiofile holde seg langt unna), så hadde det faktisk hørt verre ut, både på billige og dyre høytalere. Høres det bra ut på dyre anlegg, så høres det bedre ut på Nille-høytalere. Enkelt og greit.

 

The loudness war er en realitet, uten tvil. Det at du ikke tror på dette er helt forskrekkende overraskende for meg, spesielt når jeg vet at det er en realitet.

 

Digital remastering er bare for at det skal høres høyere ut, slik at uvitne folk tror at det faktisk er bedre lyd. Du må få opp øynene, this is war! This is madness!

 

Det er kunst de ødelegger. Det er ikke de som mikser dette, det er de store, tomme hodene som sitter og høster pengetreet som bestemmer dette! Og selvsagt vil ingen slutte, fordi alle andre gjør det. Da kan de risikere å sitte igjen med sjegget i grøten. Og det får ikke mye gryn i kassa.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høres det bra ut på dyre anlegg, så høres det bedre ut på Nille-høytalere. Enkelt og greit.

Ja, riktig. "Dyre anlegg" er mer ærlig i gjengivning av lyd.

Men det er snakk om lydstyrke og dynamikk - det må være høyt og med mindre dynamikk for at jeg kan spille av noe på f.eks mobilen og faktisk høre alle partiene. Eller radioen på jobb, der det er mye støy rundt.

 

Digital remastering er bare for at det skal høres høyere ut, slik at uvitne folk tror at det faktisk er bedre lyd. Du må få opp øynene, this is war! This is madness!

Ikke nødvendigvis bare derfor, hovedfunksjonen er at de lave partiene skal høres høyere ut, og de høye partiene skal ikke være for høye.

Sånn at man kan spille av musikken sin på både minimum og maks volum.

Lenke til kommentar

Musikken mikses for å høres greit nok ut på rimelig utstyr hvor man ikke har ubegrensede muligheter for å heve volumet eller tilgang på equalizer. Mindre enn 5% har high end-utstyr og det er ikke der pengene ligger. Folk flest lytter på utstyr til noen hundrekroner eller maks noen tusenlapper. En rekke sjangre fra siste halvdel av 80-tallet og utover bruker også komprimering som en del av lydbildet. En rekke sjangre har kun rolige partier i form av at det er færre lag i det aktuelle partiet av låten og at det i prakisis er full trykk i 6-10 minutter.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ja, riktig. "Dyre anlegg" er mer ærlig i gjengivning av lyd.

Men det er snakk om lydstyrke og dynamikk - det må være høyt og med mindre dynamikk for at jeg kan spille av noe på f.eks mobilen og faktisk høre alle partiene. Eller radioen på jobb, der det er mye støy rundt.

 

 

Ikke nødvendigvis bare derfor, hovedfunksjonen er at de lave partiene skal høres høyere ut, og de høye partiene skal ikke være for høye.

Sånn at man kan spille av musikken sin på både minimum og maks volum.

Det er helt feil måte å gjøre det på. De kan heller lage normalisere lydbildet i lydprosessoren eller forsterkeren, ikke ødelegge musikken permanent. De som ikke har fått opp øynene enda og er ignorant til idèen om en perfekt lydopplevelse kan ha det så godt.

 

Jeg skjønner hva du sier, men det gjør ingenting godt for lydkvaliteten, uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg benekter ikke at slik normalisering gjør at du hører lave frekvensområder bedre, jeg sier bare at det ikke gjør noe godt for lyden. Og det at de lanserer musikken på ny i digital remaster er for å tjene penger, for å få folk til å tro at det høres bedre ut. De utnytter uvitenheten og mangelen av erfaring/kunnskap. Det er ikke slik at de genuint forsøker å gjøre lydopplevelsen bedre. Illusjon er hva det er.

 

 

Man burde blitt belønnet for å hedre musikken ved å gjengi det med troverdighet og respekt på et skikkelig anlegg, ikke bli belønnet for å gjøre kunsten for narr ved å røre den nedi en gryte med avføring! Det er som å sette et flott, nydelig mesterverk av et maleri nedi en mørk kloakktunnel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting som alltid har irritert meg litt er at vi mennesker kan aldri vite presis hvordan en ting ser, høres eller kjennes ut. Fordi det er mange faktorer som påvirker de forskjellige sansene, oppfattes ting forskjellig fra person til person. Hvordan kan vi da vite hvordan ting er i realiteten?

 

Tl;dr: Det irriterer at hjernen vår gjør at sansene ikke virker 100% pålitelige.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...