Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde bli mer fleksible stipend ut etter utgifter man har. Jeg har f.eks over 7000 i mnd i faste utgifter. Man skal jo betale det tilbake uansett, så.

Du skal ikke betale tilbake stipendet, men lånet. Greit å ikke blande de når man snakker om slikt..

Og studielånet er ikke veldig lønnsomt sett fra statens side, så å bare gi ut og tro at når pengene er tilbakebetalt så er alt vel og bra er smått naivt. De samme pengene kunne blitt brukt til å spare eller investere mot en langt høyere avkastning.

At du bruker mer penger enn du er komfortabel med er åpenbart din egen feil. Det går helt fint an å leve på mye lavere enn 7k i faste utgifter.

Lenke til kommentar

Det går helt fint an å leve på mye lavere enn 7k i faste utgifter.

Helt fint?

Har 1500 å rutte med i måneden etter alle faste utgifter.

Husleie, strøm, mobil, bensin/buss etc.

Det vil si at jeg kan bruke 50 kroner dagen.

Da jeg jobba tidligere i sommer og bodde hjemme, kostet lunsjen min 50 kroner hver jævla dag.

Hadde null problemer med å spandere i hytt og pine. Rakk ikke å bruke opp pengene før neste lønning. Feriepenger. Skattepenger. Epic.

Men nå, nå må jeg ta med matpakke eller noe sånn der kjipe greier.

Er nesten underernært allerede fordi jeg kan ikke bare dra kortet når jeg er sulten.

Ja, det er mitt problem, jeg som må skjerpe meg, bla blabla, men det er lov å irritere seg over hvor vanskelig/kjedelig det kan være å omstille seg til samfunnets laveste kaste, nemlig studenten.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg studerte levde jeg på godt under 1000 kroner måneden. Og da var kun husleie, strøm og internett betalt. Resten måtte de få hundrelappene dekke.

1500 er ingenting å klage over.

Creds!

Det hadde jeg ikke greid overhodet. Har for stort behov for sushi.

Det er min motivasjon for å sette meg opp på vaktliste... Etter helga.

1500 gir ikke akkurat mulighet til å reise rundt, finne på sprell, dra på byen med venner.

Vil jo gjerne oppleve verden mens gnisten enda er der.

Men jeg vet ikke hvorfor jeg sitter her og skriver det her nå, er ikke lånekassen sin skyld.

Ble litt revet med.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Helt utrolig at det bl.a kastes bort 28 milliarder i året til uhjelp, mens vår egne Norske studenter blir nedprioritert.

Men politikerne skjønner vel ikke at godt utdanna folk er en investering for Norge i form av at de somregel får seg godt lønna jobber og holder seg unna NAV. De hadde sikkert skjønt det hvis de hadde vært studenter selv, men som kjent så kreves det jo ikke noe utdanning for å lede landet.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Og derfor, Apox, er jeg imot partiloven og yrkespolitikere. Økt demokratisering og bli kvitt dynastiske tendenser ala familien Stoltenberg, hei hopp. Stem alternativt som f.eks miljøpartiet inntil politikerene tør å gå imot sin egen klasse - eller opprett din egen saksbaserte politiske bevegelse.

Lenke til kommentar

Ja, det er mitt problem, jeg som må skjerpe meg, bla blabla, men det er lov å irritere seg over hvor vanskelig/kjedelig det kan være å omstille seg til samfunnets laveste kaste, nemlig studenten.

Så lenge du ser det selv er det fint. Har snakket med studenter som ble "rystet" over at de ikke kunne leve som de gjorde hjemme hos mor og far men i en fin leilighet midt i byen med regelmessige turer på byen uten jobb..

Staten kan hjelpe deg å finansiere utdanningen din, ikke det å leve som student etter manges definisjon med nevnte goder. Så løsningen er ganske enkelt at man må ha en jobb. Og de færreste studier/studenter trenger å bruke 40t i uka på studiene sine, så det klarer de fleste som ellers kunne klart en fulltidsjobb.

------

Irriterer at magen er så lite mottakelig for mat om morgenen.

Lenke til kommentar

Helt utrolig at det bl.a kastes bort 28 milliarder i året til uhjelp, mens vår egne Norske studenter blir nedprioritert.

Men politikerne skjønner vel ikke at godt utdanna folk er en investering for Norge i form av at de somregel får seg godt lønna jobber og holder seg unna NAV. De hadde sikkert skjønt det hvis de hadde vært studenter selv, men som kjent så kreves det jo ikke noe utdanning for å lede landet.

Kastes bort? Nei, det skulle bare mangle at vi i Norge ga bort masse penger til u-hjelp. Det er vår plikt som et av verdens rikeste land.

Selv irriterer jeg meg over de som føler at vi fortjener all denne rikdommen selv. Det er for det meste flaks som har satt oss i denne situasjonen. Og oljen er en av planetens ressurser, og ikke først og fremst norges.

Lenke til kommentar

Kastes bort? Nei, det skulle bare mangle at vi i Norge ga bort masse penger til u-hjelp. Det er vår plikt som et av verdens rikeste land.

Bullshit. Hvis jeg jobber hardt for mine penger og blir rik, er jeg på ingen måte moralskt pliktig til å gi bort til de som har mindre. Det er mitt eget valg.

Bare fordi noen har mulighet til å hjelpe betyr det ikke at de må.

Er ikke noe galt i å være rasjonell egoist. Man må handle etter sitt eget verdisystem.

Er jo det staten gjør også.

Noen finner verdi i å hjelpe folk i Afrika, andre finner verdi i å være sin egen lykkes smed.

Ingen har noe medfødt ansvar for andre enn seg selv, det gjelder nasjoner også. Høres kanskje ut som en hykler ettersom staten tar ansvar for meg og jeg benytter meg av mange goder, og det er jo flott det, men jeg har aldri bedt om den muligheten, dessuten betaler jeg skatt.

Bryr meg fint lite om regjeringa og hvor mye penger de gir bort, det berører ikke meg i stor grad.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...