Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Irriterer meg over personer som snakker i telefonen (uten handsfree) mens de kjører bil. I veldig mange tilfeller hvor jeg havner i farlige situasjoner med andre bilister, eller bak noen som kjører i samme hastighet uavhengig av endringer i fartsgrense, ser jeg dem med en telefon i hånda. Alt for mye av konsentrasjonen går til telefonsamtalen, og det virker som de er i en boble, uten noen som helst oversikt over hva som skjer rundt dem.

Lenke til kommentar

Jeg klarer helt fint å snakke i telefonen og konsentrere meg om veien, det er ikke akkurat 2 veldig krevende oppgaver. Men ja jeg har sett de som sitter i telefonen og ikke får med seg hva som skjer på veien.

Tekstmelding blir hakket skumlere ja.

Endret av Apox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer helt fint å snakke i telefonen og konsentrere meg om veien, det er ikke akkurat 2 veldig krevende oppgaver.

Nei, det klarer du ikke. Du bruker faktisk en del av hjernen din til å tenke ut hva du skal si, og hva du hører. Dette tar konsentrasjon og oppmerksomhet vekk fra veien, noe som reduserer reaksjonsevnen din i situasjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste som snakker i telefonen mens de kjører mener sikkert at de kjører like godt, men det betviler jeg sterkt! Spesielt oss menn som er dårlig på multitasking begynner å kjøre på "auto-pilot" når vi konsentrerer oss om telefonsamtalen, og da får vi ikke med oss alt som skjer i trafikken. Dårlige sjåfører konsentrer seg kun om veien rett foran seg, gode sjåfører har oversikt over alt som skjer bak, ved siden av, langt fremme, i tillegg til det som skjer rett foran seg.

Lenke til kommentar

Er det ulovlig med passasjerer i bilen også da siden man som regel snakker med dem?

Du tar feil, og du er en fare i trafikken for de andre som er der.

Ja jøss for en fare jeg er som har hadd kortet i 12 år og aldri har vært borti en nestenulykke engang. Tror det finnes større farer enn meg i trafikken blant de som ikke snakker i mobil.

Endret av Apox
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det ulovlig med passasjerer i bilen også da siden man som regel snakker med dem?

Nei. Du blir ikke påvirket på samme nivå som en passasjer. En passasjer er også i stand til å legge merke til når du blir "opptatt" og "stresset" i en situasjon, og vil dermed bevisst eller ubevisst legge mindre press på deg til å svare. Og så er de et ekstra sett med øyner.

Men ja, det påvirker det også. Det er en grunn til at alle busser har en markering om "ikke forstyrr sjåføren" ellerno.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke så ofte i telefonen, men jeg lar ikke være å ta den fordi jeg ikke har handsfree for å si det slik. Men hvis jeg planlegger å ringe noen så prøver jeg å stoppe først.

Men sikkerhetshysteriet tar jo ingen ende på veien. Hva om de heller bare tok tak i den største risikoen, nemlig dårlige veier og gamle biler?

Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal inrømme at jeg ikke tenker over om jeg står stille, er utafor bilen, i bilen eller whatsoever, trenger jeg ringe noen så gjør jeg det, automatisk, uten og tenke over det.

Brukte speakerphone før men så sprengte jeg høytaleren på mobilen.

Sender dog ikke tekstmellinger mens jeg kjører.

Lenke til kommentar

Forresten så har jeg også reagert på noen bensinstasjoner der de anbefaler at du slår av mobilen før du fyller bensin? Hvilket formål har dette egentlig?

Mener mythbusters testa dette og fant ut at det er så og si umulig for en mobil å få bensin til å antenne.

Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er for å beskytte mot antennelse av bensingasser. Så vidt jeg har sett, er ikke dette bekreftet som mulighet. Men det er som med mobiltelefoner på fly. Sikkerhet som ikke har noen effekt, velger jeg å ignorere.

Så hvis man snakker i telefon via. bluetooth eller handsfree så mister man ikke konsentrasjonen?

Samma om man holder en telefon i handa eller ikke!

Det er ikke det å holde telefonen som krever hjernekraft. Iallefall ikke hos meg.

Selve samtalen og det å huske hva som blir sagt, krever veldig mye av din konsentrasjon. Se litt på lenkene jeg har vist til tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...