Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Gah, stipendopplegget på VGS irriterer meg bra. Jeg jobber en dag i uka, og får mindre enn de får kasta i trynet av staten. Hva blir pengene brukt på? Snus, røyk, drikke, mat, PC, telefon osv. Har enda ikke vært borti at noen har brukt mer enn 1200 på skolerelaterte utgifter. (Kladdebøker, verktøy, kalkulator og skrivesaker). Ellers er det jo noen som bruker litt på busskort, og det trekker fort opp summen til 3000-4000 på ett skoleår.

 

Hvorfor skal man få betalt for å gå på VGS bare fordi foreldra dine er skilte? (Begge foreldrene kan fint ha samboere med smellfeite lønninger også, så lenge de ikke er gift.) Får jo ikke det på ungdomsskolen. Hvis man bor hjemme, hvordan skal man KLARE å bruke 20000kr på skole?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig poenget mitt. Jeg bodde selv på hybel andre året hvor du nesten ikke fant hybel under 4000 kroner. Jeg måtte punge ut med 4000 kroner i måneden og fikk 4000 av staten i måneden. Isteden for at disse slappe ungene uten jobb skal få 20k i året de ikke trenger kan det bli gitt til de som faktisk trenger det. At staten ikke kan se dette er for meg merkelig for her kan det faktisk endres ganske kraftig. Om det er studier som krever litt ekstra kan studenter på disse linjene få ekstra, resten har ikke bruk for det og kan heller få grunnstipendet på 800 kroner. Noe som burde betale for alt av blyanter og ruteblokker man trenger i løpet av et år. Om dette endres kan man fort ende opp med 20k ekstra til de som er borteboere.

 

Edit: Det er sikkert 100 skrive- og formuleringsfeil. Jeg er trøtt, deal with it.

 

Du har en ganske farlig ideologi. Alle de pengene man får trenger alle da de en gang skal ut i verden til tross for at noen velger å bo hjemme og andre ikke. Det kan også hende at de 'slappe' ungene velger å bruke deres ekstra energi på viktigere ting enn for eksempel diverse jobber slik som skole?

 

Hvordan skal man klare å få 5.6 i snitt, jobbe på siden og leve et verdig liv uten å miste besinnelsen? Systemet er bra slik den er nå.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Jævla dilemma. Er klassetur lørdag til søndag og jeg har prøve i samf mandag og naturfag tirsdag. 70sider i naturfagen å lese.

 

Hva gjør jeg? Blir hjemme eller drar? Har jævla lyst men får sikkert ikke øvd en dritt :/ er også avgjørende karakterer dette for sist året på VG1.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ehm, tror du har litt feil tankegang. ALLE får opp til 20k for å gå på skole der man maks trenger 2000 kroner for faktisk skole ting. Skal en som må flytte til et annet sted for å gå på VGS måtte jobbe for å tjene penger til mat, osv? De som bor hjemme hos foreldrene sine får mat og et sted å bo. De fleste som da må flytte får ca 40k i året av staten og resten må de ordne opp selv. Mener du det er mer rettferdig for at en som bor hjemme hos far eller mor skal få 20k, noe som er 18k mer enn han trenger, enn at en som bor på hybel skal få 40k der opp til 100% av pengene går på leie?

 

Om man jobber 4 ganger i måneden tilsvarer det rundt 3000 kroner. Da jobber man ikke ræva av seg og om man ikke klarer å få 5.6 i snitt på grunn av det gjør man noe feil ellers. Det handler om prioriteringer der man må ofre noe for å få noe annet. Man kan ikke ende opp med alt gratis...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg levde ikke så fryktelig snevert på VG3, men det var ikke akkurat noen luksus. Nå har jeg fått så mye i lån og stipend at jeg står igjen et 5-sifret overskudd inntil det neste kommer, men jeg lever ikke så veldig mye mer lukseriøst nå enn det jeg gjorde i fjor.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ehm, tror du har litt feil tankegang. ALLE får opp til 20k for å gå på skole der man maks trenger 2000 kroner for faktisk skole ting. Skal en som må flytte til et annet sted for å gå på VGS måtte jobbe for å tjene penger til mat, osv? De som bor hjemme hos foreldrene sine får mat og et sted å bo. De fleste som da må flytte får ca 40k i året av staten og resten må de ordne opp selv. Mener du det er mer rettferdig for at en som bor hjemme hos far eller mor skal få 20k, noe som er 18k mer enn han trenger, enn at en som bor på hybel skal få 40k der opp til 100% av pengene går på leie?

 

Om man jobber 4 ganger i måneden tilsvarer det rundt 3000 kroner. Da jobber man ikke ræva av seg og om man ikke klarer å få 5.6 i snitt på grunn av det gjør man noe feil ellers. Det handler om prioriteringer der man må ofre noe for å få noe annet. Man kan ikke ende opp med alt gratis...

 

Dette er funksjonen til stipendet:

 

- En positiv sanksjon for at man går på skolen

- En gave dersom man fullfører skolen (man må betale tilbake ALT dersom man stryker)

- Hjelper de som eventuelt sliter med å skaffe seg jobb

- Hjelper de som sliter på skolen og ikke klarer å få seg jobb da mye av den ekstra tiden MÅ gå til å studere (ADHD?)

- Hjelper de med sosiale problemer (ADHD?)

- Kan virke motiverende

 

Du må tenke på hva som er best for samfunnet som en helhet og ikke enkeltindivider. De pengene som går til alle er en framtidlig investering og skal egentlig ikke bare brukes til skolerelaterte ting. Du er klar over at bøkene på VGS er gratis? De pengene skal alle fritt disponere til hva de selv ønsker da de med tiden - når individene får en ordentlig jobb - må betale tilbake dette i form av skatt.

 

Det handler også om at individene får mulighet til å løsrive seg mer fra familien sin uten å nødvendigvis flytte hjemmefra. På en annen side så kan det også relateres til noe som øker velferden i samfunnet som en helhet betydelig da alle elever - til tross for mange på arbeid - har mye penger. Det er positivt.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

- En positiv sanksjon for at man går på skolen

Kan ikke motsi det.

 

- En gave dersom man fullfører skolen

Jepp.

 

- Hjelper de som eventuelt sliter med å skaffe seg jobb.

Nei. Det stipendet gjør er å få ungdom til å droppe å skaffe seg jobb, siden de lever så fint av stipendet sitt.

 

- Hjelper de som sliter på skolen og ikke klarer å få seg jobb da mye av den ekstra tiden MÅ gå til å studere (ADHD?)

Er jo flettet inn i det andre punktet, men HAR man skolerelaterte problemer i form av lære- og konsentrasjonsvansker er det heller noe man burde få støtte for.

 

- Hjelper de med sosiale problemer (ADHD?)

Hvordan? Sosiale problemer fordi man ikke har penger grunnet ingen jobb da eller? Har man sosiale problemer pga. pengemangel burde man skaffe seg noen nye venner.

 

- Kan virke motiverende

Er nok noen som tvinger seg til å fullføre året for å ikke gjøre om en liten formue (for en på 15-19 år) til et lån.

 

 

 

Men da kommer jo helt andre ting inn i bildet. Hvorfor skal da bare folk med skilte foreldre få disse pengene? Hvorfor skal man bare få disse pengene på VGS, og ikke ungdomsskolen? Som sagt, jeg har venner som ler av meg, siden jeg må jobbe for å få like mye som de for gjennom stipend. I tillegg blir det sagt at de dropper å skaffe seg jobb, da de får mer enn nok av stipendet.

 

Det er så fantastisk å lese om folk som snart får eller nettopp har fått stipend...

 

"Ny telefon!!

Stipend <3"

 

"stripe håret neste uke når stipendet kommer x3"

Lenke til kommentar

Men da kommer jo helt andre ting inn i bildet. Hvorfor skal da bare folk med skilte foreldre få disse pengene? Hvorfor skal man bare få disse pengene på VGS, og ikke ungdomsskolen? Som sagt, jeg har venner som ler av meg, siden jeg må jobbe for å få like mye som de for gjennom stipend. I tillegg blir det sagt at de dropper å skaffe seg jobb, da de får mer enn nok av stipendet.

 

Får ikke du stipend? Da er det noe galt. Jeg kjenner en drøss med folk som har to foreldre (noen også gift) som får stipend. Selvfølgelig så får de mindre enn de som har skilte foreldre slik som meg. Det er helt greit etter min mening - en inntekt versus to.

 

- Hjelper de som eventuelt sliter med å skaffe seg jobb.

Nei. Det stipendet gjør er å få ungdom til å droppe å skaffe seg jobb, siden de lever så fint av stipendet sitt.

 

Det er ikke helt riktig. Det gir dem muligheten til å droppe jobb men de som faktisk sliter med å skaffe seg en jobb kan faktisk leve et verdig liv fram til de får en jobb. Med verdig så tenker jeg på at de kan kjøpe noe da ikke alle foreldre ønsker å skjemme bort barna deres..

 

- Hjelper de som sliter på skolen og ikke klarer å få seg jobb da mye av den ekstra tiden MÅ gå til å studere (ADHD?)

Er jo flettet inn i det andre punktet, men HAR man skolerelaterte problemer i form av lære- og konsentrasjonsvansker er det heller noe man burde få støtte for.

 

De burde få støtte men det skjer ikke. De har også krav på tilpasset undervisning og det skjer heller ikke..

 

- Hjelper de med sosiale problemer (ADHD?)

Hvordan? Sosiale problemer fordi man ikke har penger grunnet ingen jobb da eller? Har man sosiale problemer pga. pengemangel burde man skaffe seg noen nye venner.

 

Sosiale problemer omhandler det faktum at de i utgangspunktet har vanskeligheter med motivasjon og kommunikasjon med andre. Hvordan skal de få seg jobb og nye venner? Dette er ikke en fantasiverden hvorav de 'bare' kan 'fikse' seg selv helt uten videre.

 

- Kan virke motiverende

Er nok noen som tvinger seg til å fullføre året for å ikke gjøre om en liten formue (for en på 15-19 år) til et lån.

 

Dette er bra da å fullføre er mye bedre enn å ikke gjøre det.

 

Kort fortalt. Stipendet er ikke særlig til nytte for mesteparten av hjemmeboende studenter.

 

Stipendet er mer til nytte for hjemmeboende studenter da de ikke har noen som helst form for inntekt. De som arbeider får inntekt.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...