Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjennomsnittet er jo fantastisk uinteressant. Det er normalen som er interessant. Enten får man se på median-lønningen, eller fjerne de 15% som tjener best fra statestikken - de er jo ikke relevant når man skal sammenligne hvordan "mannen i gata har det".

Lenke til kommentar

Finner det fascinerende hvordan folk totalt ignorerer det faktum at det faktisk forventes at deg at du skal jobbe litt på siden (hvertfall i ferier) om du er student og har lyst å drikke litt i helgene. En på skolen min klarte å påstå at det var "tragisk" at han ikke kunne leve kun på stipendet (ja, han mente at man ikke skulle trenge å ta opp lån engang). Hvor tror han pengene kommer fra?..

 

Jeg har levd på stipend i to år nå inkludert noe ekstra tillegg fra staten uten problemer.

Lenke til kommentar

Finner det fascinerende hvordan folk totalt ignorerer det faktum at det faktisk forventes at deg at du skal jobbe litt på siden (hvertfall i ferier) om du er student og har lyst å drikke litt i helgene. En på skolen min klarte å påstå at det var "tragisk" at han ikke kunne leve kun på stipendet (ja, han mente at man ikke skulle trenge å ta opp lån engang). Hvor tror han pengene kommer fra?..

Jeg har levd på stipend i to år nå inkludert noe ekstra tillegg fra staten uten problemer.

Det skal godt gjøres om du har lyst på litt ok standard og bo i Oslo, men for all del, det er mulig.

Lenke til kommentar

Det skal godt gjøres om du har lyst på litt ok standard og bo i Oslo, men for all del, det er mulig.

 

Det er helt OK men det er hovedsakelig et valg jeg har tatt da formålet er å bruke tiden konstruktivt med tanke på blant annet skole. Men jeg skal forsøkte å finne en deltidsjobb - sommerjob - osv.. Har veldig lyst på GTX 680.. :wee:

Lenke til kommentar

Jo det er faktisk dyrt å være norsk... Har reist mye i utlandet, og folk har på mange måter bedre råd på mange steder, selv om de tjener mye mindre.

Det er fantastisk å være arbeidsledig i norge, også er det jo selvfølgelig fint å reise med norske lønninger i lomma.

Er jævlig fantastisk å ikke kunne spise minst ett måltid hver dag.

Lenke til kommentar

Så folk med foreldre som tjener veldig dårlig får mer penger til å leve på...? (Om jeg har forstått ting rett.)

 

På VGS er det slik. Man kan få opp til 20k i året. De har null utgifter og får egentlig betalt 1800 kroner i måneden av staten for å gå på skole. De med skilte foreldre har nesten garantert 20k i året hvor det går ca 0 kroner til skoleting. Selv fikk jeg 12000 kroner av staten på VG1 da jeg ikke trengte det i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jo det er faktisk dyrt å være norsk... Har reist mye i utlandet, og folk har på mange måter bedre råd på mange steder, selv om de tjener mye mindre.

Det er fantastisk å være arbeidsledig i norge, også er det jo selvfølgelig fint å reise med norske lønninger i lomma.

Er jævlig fantastisk å ikke kunne spise minst ett måltid hver dag.

 

Vel, nå sammenligner jeg norge med andre utviklede land, ikke u-land. Skal man sammenligne med u-land så er det jo ikke noe å diskutere engang at man har det bedre i norge.

Lenke til kommentar

Så folk med foreldre som tjener veldig dårlig får mer penger til å leve på...? (Om jeg har forstått ting rett.)

 

På VGS er det slik. Man kan få opp til 20k i året. De har null utgifter og får egentlig betalt 1800 kroner i måneden av staten for å gå på skole. De med skilte foreldre har nesten garantert 20k i året hvor det går ca 0 kroner til skoleting. Selv fikk jeg 12000 kroner av staten på VG1 da jeg ikke trengte det i det hele tatt.

Håper ikke at du tenker på de som må flytte.. Jeg flyttet førsteåret mitt på VG1, 1 time unna. Hadde råd til hybel med borteboerstipendet. 1000 kroner igjen til mat, transport og annet. Heldigvis hadde jeg sommerjobb.

2. og 3. år bodde jeg 50 mil unna hjemstedet mitt, i en by hvor det var utrolig dyrt å leie ift hva man fikk i borteboerstipend (3200 var det vel). Da var de fleste leieprisene på ca 1500 mer enn det man fikk i borteboerstipend. Heldigvis så hadde jeg slekt i nærheten som jeg kunne leie hos for en mye billigere penge.

Lenke til kommentar

Er ikke bare bare å leve på det du får av staten skal jeg si deg.

Hvordan mener de man skal få råd til ny macbook pro annenhvert år (beste varianten selvfølgelig), ny iphone hvert år, nye klær ukentlig, spise på resturant en gang i uka etc mens man fortsatt får det til å gå rundt?!

Lenke til kommentar

Så folk med foreldre som tjener veldig dårlig får mer penger til å leve på...? (Om jeg har forstått ting rett.)

 

På VGS er det slik. Man kan få opp til 20k i året. De har null utgifter og får egentlig betalt 1800 kroner i måneden av staten for å gå på skole. De med skilte foreldre har nesten garantert 20k i året hvor det går ca 0 kroner til skoleting. Selv fikk jeg 12000 kroner av staten på VG1 da jeg ikke trengte det i det hele tatt.

Håper ikke at du tenker på de som må flytte.. Jeg flyttet førsteåret mitt på VG1, 1 time unna. Hadde råd til hybel med borteboerstipendet. 1000 kroner igjen til mat, transport og annet. Heldigvis hadde jeg sommerjobb.

2. og 3. år bodde jeg 50 mil unna hjemstedet mitt, i en by hvor det var utrolig dyrt å leie ift hva man fikk i borteboerstipend (3200 var det vel). Da var de fleste leieprisene på ca 1500 mer enn det man fikk i borteboerstipend. Heldigvis så hadde jeg slekt i nærheten som jeg kunne leie hos for en mye billigere penge.

 

Det er egentlig poenget mitt. Jeg bodde selv på hybel andre året hvor du nesten ikke fant hybel under 4000 kroner. Jeg måtte punge ut med 4000 kroner i måneden og fikk 4000 av staten i måneden. Isteden for at disse slappe ungene uten jobb skal få 20k i året de ikke trenger kan det bli gitt til de som faktisk trenger det. At staten ikke kan se dette er for meg merkelig for her kan det faktisk endres ganske kraftig. Om det er studier som krever litt ekstra kan studenter på disse linjene få ekstra, resten har ikke bruk for det og kan heller få grunnstipendet på 800 kroner. Noe som burde betale for alt av blyanter og ruteblokker man trenger i løpet av et år. Om dette endres kan man fort ende opp med 20k ekstra til de som er borteboere.

 

Edit: Det er sikkert 100 skrive- og formuleringsfeil. Jeg er trøtt, deal with it.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Selv får jeg 92.000 fordelt på 10 måneder. De eneste faste utgiftene jeg har er 4000/mnd i husleie (året rundt), 1000 (+/-200) på mat og 400 for busskort. Siden man får en litt større sum i Januar og August har jeg teknisk sett 6900 å rutte med i måneden.

 

Da gjenstår ca. 1500 i "lommepenger". Jeg klarer meg helt fint og legger opp penger hver måned så når jeg reiser herifra har jeg mer penger på meg enn da jeg kom hit. Jeg har derimot full forståelse for at ikke alle klarer seg like bra.

 

Man skal være ekstremt forsiktig med å si at studentene får alt de trenger, det er slettes ikke tilfellet for alle. Jeg kjenner flere som ikke kom seg inn på det billige boligmarkedet, men måtte ta til takke med en leilighet på 8000 i måneden. Glem heller ikke at de som er så heldige at de bor billig i studentboliger må leve på ca. 10-11kvm samt dele bad, oppholdsrom og kjøkken med 10-15 andre.

 

Man kan kanskje si de "får tåle det" siden de er studenter, men ingen andre hadde godtatt det.

Lenke til kommentar

Jo det er faktisk dyrt å være norsk... Har reist mye i utlandet, og folk har på mange måter bedre råd på mange steder, selv om de tjener mye mindre.

Det er fantastisk å være arbeidsledig i norge, også er det jo selvfølgelig fint å reise med norske lønninger i lomma.

Er jævlig fantastisk å ikke kunne spise minst ett måltid hver dag.

 

Vel, nå sammenligner jeg norge med andre utviklede land, ikke u-land. Skal man sammenligne med u-land så er det jo ikke noe å diskutere engang at man har det bedre i norge.

Visste ikke at jeg bor i et u-land.

Lenke til kommentar

Er man norsk, bor i Norge og er arbeidsledig, kan man fint spise minst fire måltider om dagen, med mindre man har altfor mange andre faste utgifter. Arbeidsledighetstrygden er der ikke for at man skal betale ned boliglånet og billånet.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...