Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes dog det blir feil å basere ting på gjennomsnittslønn når man har folk som tjener titalls millioner i året, om ikke hundrevis av millioner.

Jeg vet bare at jeg selv levde på fattigdomsgrensa som singel, null barn, og med bil og leilighet, i en jobb som betalte knapt over 300.000 i året. Da føler du det er morsomt å bidra med nesten alt til "felleskapet" når man såvidt har penger til mat.

 

Man får fort my bedre råd når man er 2 da. Så single burde egentlig få skattefradrag.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Ta forøvrig en titt på denne:

 

http://en.wikipedia....by_average_wage

 

The aggregate income measures the combined income earned by all persons in a particular income group. In 2007, all households in the United States earned roughly $7.723 trillion.[26] One half, 49.98%, of all income in the US was earned by households with an income over $100,000, the top twenty percent. Over one quarter, 28.5%, of all income was earned by the top 8%, those households earning more than $150,000 a year. The top 3.65%, with incomes over $200,000, earned 17.5%. Households with annual incomes from $50,000 to $75,000, 18.2% of households, earned 16.5% of all income. Households with annual incomes from $50,000 to $95,000, 28.1% of households, earned 28.8% of all income. The bottom 10.3% earned 1.06% of all income.

http://en.wikipedia.org/wiki/Household_income_in_the_United_States

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Dette minner meg om studenter som klager på at de får for lite av staten. Du får ca 100k i året der maks 5k går på leie. Du har da 5000 kroner du kan bruke på mat og andre ting. Mat burde ikke gå over 3k i måneden for en person . Om man da krever at staten skal punge ut nok lån for at du skal ha deg fancy bil og drikke for 1000 kroner hver helg er i mine øyne ganske idiotisk.

Lenke til kommentar

Merkelig. Jeg har knapt over 300k i året. Har leilighet (lån da, altså), bil, er singel og jeg føler jeg har god råd. Hva i alle dager brukte du penga dine på?

 

Renta lå på nesten 8% den tida, så jeg betalte 11.000kr i måneden til banken av 17.000kr utbetalt. Så kommer strøm, kommunale avgifter, bensin, diverse forsikringer (bil, leilighet) oppå det hele. Klarte man å spare opp noen tusenlapper gjennom året, så forsvant de i mars når nrk lisensen og veiavgiften kom dundrende ned i postkassa. Så nei, jeg følte meg aldri "rik", slik det sies at vi nordmenn er.

 

Hatet mitt mot avgiftsnorge tok skikkelig av når jeg betalte 42.000kr av egen lomme for å få dem til å sende meg et A4 ark med bevis på at jeg eide leiligheten jeg kjøpte (dokumentavgift). Rovdrift på nyetablerte kaller man dette.

Endret av Apox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette minner meg om studenter som klager på at de får for lite av staten. Du får ca 100k i året der maks 5k går på leie. Du har da 5000 kroner du kan bruke på mat og andre ting. Mat burde ikke gå over 3k i måneden for en person . Om man da krever at staten skal punge ut nok lån for at du skal ha deg fancy bil og drikke for 1000 kroner hver helg er i mine øyne ganske idiotisk.

 

Levde på studielån og sommerjobb i to og et halvt år jeg. Null problem, selv i dyre Norge. Nå skal det sies at jeg ikke er av typen som bruker 1000kr på byen hver helg da :)

Lenke til kommentar

Å være student er en ting. Da er man på et stramt budsjett de årene. Men når man så tjener inn lønn, så stikker staten av med 36% av den, så skal du dekke alt det andre av nødvendigheter, og atter igjen, der er staten, og robber folk på mat, bil, klær, og alt mulig rart som de skal ha moms eller avgifter på.

Lenke til kommentar

Merkelig. Jeg har knapt over 300k i året. Har leilighet (lån da, altså), bil, er singel og jeg føler jeg har god råd. Hva i alle dager brukte du penga dine på?

 

Renta lå på nesten 8% den tida, så jeg betalte 11.000kr i måneden til banken av 17.000kr utbetalt. Så kommer strøm, kommunale avgifter, bensin, diverse forsikringer (bil, leilighet) oppå det hele. Klarte man å spare opp noen tusenlapper gjennom året, så forsvant de i mars når nrk lisensen og veiavgiften kom dundrende ned i postkassa. Så nei, jeg følte meg aldri "rik", slik det sies at vi nordmenn er.

 

Går vel an å søke boligstønad f.eks. av husbanken i slike situasjoner? Jeg må forresten nevne at jeg leier ut et rom i min bolig. Med dagens renter betaler jo det lånet (rentene) aleine.

Lenke til kommentar

Dette minner meg om studenter som klager på at de får for lite av staten. Du får ca 100k i året der maks 5k går på leie. Du har da 5000 kroner du kan bruke på mat og andre ting. Mat burde ikke gå over 3k i måneden for en person . Om man da krever at staten skal punge ut nok lån for at du skal ha deg fancy bil og drikke for 1000 kroner hver helg er i mine øyne ganske idiotisk.

Hvis man får 10 000 i måneden, har man ingenting å klage på. Jeg fikk vel 6500 i måneden da jeg var student. 3300 gikk til husleie. Klarte meg greit, men pengene mine går som oftest til mat. Jeg er dyr i drift.

 

Enda verre var det på videregående, da jeg fikk 3500 i måneden. Da måtte jeg ha en liten hybel, som jeg betalte 2500 for pluss strøm. Da var det irriterende med folk som fikk 7000 i måneden. Bare fordi mine foreldre tjener over en viss grense - betyr det ikke at jeg sitter med en liten bøtte for å ta med penger når de får lønn. Slikt irriterer meg! Enda verre var det at jeg fikk like lite i stipend når jeg var over 18, altså økonomisk ansvarlig selv..

Lenke til kommentar

Dette minner meg om studenter som klager på at de får for lite av staten. Du får ca 100k i året der maks 5k går på leie. Du har da 5000 kroner du kan bruke på mat og andre ting. Mat burde ikke gå over 3k i måneden for en person . Om man da krever at staten skal punge ut nok lån for at du skal ha deg fancy bil og drikke for 1000 kroner hver helg er i mine øyne ganske idiotisk.

Det er så greit å prate ut av ræve når man ikke aner hva man snakker om. ;)

 

Man får rundt 6800kr i måneden august-desember og januar-mai. Man får noe ekstra penger i august og januar for å dekke innkjøp av skolemateriell. Sist januar lå dette på rundt to tredjedeler av utgiftene mine til skolebøker... Den billigste samskipnadsleilugheten det var mulig å oppdrive da jeg flytter til Bergen, koster 3600kr, og da får du 12m2 og deler et minimalt, slit gammelt bad med to andre, og et kjøkken med plass til en person med de samme to. Da har du 3200kr igjen. Det er for de som er HELDIGE og får plass på de "bllige" samskipnadshyblene. Skal du ut på det private markedet, må du regne med å betale 4500-5000kr. Og mange MÅ på det private markedet, ettersom studeboligene har plass til 25% av studentmassen, eller hva det nå er. Disse studentene har altså 1200-1700kr i måneden å bruke på.

 

Av dette må man i tillegg spare opp nok til å klare seg i hele juni og halve (eller hele, avhengig av lønningstudspunkt) juli, for da får man ikke noe studiestøtte. Med eksamen 19. juni får man ikke begynt å jobbe før siste uke av juni, og man får da lønn for denne ene uken enten halvveis ute i juli, eller i slutten av måneden.

 

Sleng inn legeutgifter og tannlgeregning på henholdsvis 500kr og 2400kr, i tillegg til at man skal spare opp 13400kr for å overleve juni og juli, så har man totalt 16300 man skal spare opp i januar-mai. Det blir 3260 i måneden. Som du sikkert husker fra to avsnitt opp, har de som ikke vant samskipnadslotteriet mellom 1200kr og 1700kr å leve for i disse månedene.

 

Selvfølgelig kan man (etter første år som student) spare sommerjobblønnen (når den omsider kommer) til neste sommer - så trenger man ikke spare fullt så mye neste halvår.

 

Men med mindre man har råflaks (vinner i samskipnadslotteriet) lever man på å jobbe ved siden av studiene, eller på oppsparte midler. Med tanke på løftene fra SAMTLIGE rødgrønne partier før første regjeringsperioden som de så "ikke klarte å bli enige om etterpå" (enda de var helt enige FØR valget) skjønner jeg godt at mange er sure - ihvertfall de som stemte på idiotene.

 

Situasjonen blir selvfølgelig en annen for de som går på leke- og tullestudier på Humanistisk fakultet eller SV-fakultetet og er ferdige med eksamen i mai (og trenger tre bøker i halvåret de kanskje til og med kan å kjøpt brukt), men det er faktisk ikke alle som tar lekefag.

 

Det er kanskje vanskelig å se for seg hvor dyrt det faktisk er å bo for når man er 18 år og mamma og pappa (formodentlig) kjøper alt du trenger...

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finner det fascinerende hvordan folk totalt ignorerer det faktum at det faktisk forventes at deg at du skal jobbe litt på siden (hvertfall i ferier) om du er student og har lyst å drikke litt i helgene. En på skolen min klarte å påstå at det var "tragisk" at han ikke kunne leve kun på stipendet (ja, han mente at man ikke skulle trenge å ta opp lån engang). Hvor tror han pengene kommer fra?..

Lenke til kommentar

Dette minner meg om studenter som klager på at de får for lite av staten. Du får ca 100k i året der maks 5k går på leie. Du har da 5000 kroner du kan bruke på mat og andre ting. Mat burde ikke gå over 3k i måneden for en person . Om man da krever at staten skal punge ut nok lån for at du skal ha deg fancy bil og drikke for 1000 kroner hver helg er i mine øyne ganske idiotisk.

Det er så greit å prate ut av ræve når man ikke aner hva man snakker om. ;)

 

Man får rundt 6800kr i måneden august-desember og januar-mai. Man får noe ekstra penger i august og januar for å dekke innkjøp av skolemateriell. Sist januar lå dette på rundt to tredjedeler av utgiftene mine til skolebøker... Den billigste samskipnadsleilugheten det var mulig å oppdrive da jeg flytter til Bergen, koster 3600kr, og da får du 12m2 og deler et minimalt, slit gammelt bad med to andre, og et kjøkken med plass til en person med de samme to. Da har du 3200kr igjen. Det er for de som er HELDIGE og får plass på de "bllige" samskipnadshyblene. Skal du ut på det private markedet, må du regne med å betale 4500-5000kr. Og mange MÅ på det private markedet, ettersom studeboligene har plass til 25% av studentmassen, eller hva det nå er. Disse studentene har altså 1200-1700kr i måneden å bruke på.

 

Av dette må man i tillegg spare opp nok til å klare seg i hele juni og halve (eller hele, avhengig av lønningstudspunkt) juli, for da får man ikke noe studiestøtte. Med eksamen 19. juni får man ikke begynt å jobbe før siste uke av juni, og man får da lønn for denne ene uken enten halvveis ute i juli, eller i slutten av måneden.

 

Sleng inn legeutgifter og tannlgeregning på henholdsvis 500kr og 2400kr, i tillegg til at man skal spare opp 13400kr for å overleve juni og juli, så har man totalt 16300 man skal spare opp i januar-mai. Det blir 3260 i måneden. Som du sikkert husker fra to avsnitt opp, har de som ikke vant samskipnadslotteriet mellom 1200kr og 1700kr å leve for i disse månedene.

 

Selvfølgelig kan man (etter første år som student) spare sommerjobblønnen (når den omsider kommer) til neste sommer - så trenger man ikke spare fullt så mye neste halvår.

 

Men med mindre man har råflaks (vinner i samskipnadslotteriet) lever man på å jobbe ved siden av studiene, eller på oppsparte midler. Med tanke på løftene fra SAMTLIGE rødgrønne partier før første regjeringsperioden som de så "ikke klarte å bli enige om etterpå" (enda de var helt enige FØR valget) skjønner jeg godt at mange er sure - ihvertfall de som stemte på idiotene.

 

Situasjonen blir selvfølgelig en annen for de som går på leke- og tullestudier på Humanistisk fakultet eller SV-fakultetet og er ferdige med eksamen i mai (og trenger tre bøker i halvåret de kanskje til og med kan å kjøpt brukt), men det er faktisk ikke alle som tar lekefag.

 

Det er kanskje vanskelig å se for seg hvor dyrt det faktisk er å bo for når man er 18 år og mamma og pappa (formodentlig) kjøper alt du trenger...

 

Kanskje du ikke skal renne dritt av deg heller? Jeg har levd to år nå uten hjelp i det hele tatt fra mamma og pappa der jeg måtte ut med 4k av 4k jeg fikk av staten i leie på 2 året VGS. Resten av mat osv. betalte jeg selv. I år går jeg forkurset på universitetet der jeg betaler 2700 i leie og har brukt 2000 kroner på mat i måneden. Bøker måtte jeg bruke ca 5k på i starten av året. Jeg har bare stipendet av det fulle lånet vi får og ha ikke hatt noen problemer med å overleve på det i tillegg til oppsparte midler fra sommerjobb.

 

Jeg har da hatt 58000 kroner å leve på dette året. I måneden har jeg brukt 2700 på leie og rundt 2-2500 kroner på mat. Om jeg da hadde tatt fult lån sammen med det jeg tjente i sommer og ferier ville dette hvert ca 130-135k. 6k på bøker og 3k på lege er 9k og jeg har 121k igjen. Om jeg da tar 17000 vekk fra det for de to siste månedene sitter jeg med 104k igjen. Jeg har da 104k igjen som jeg kan fordele på mat, leie og uforutsette utgifter.

 

Man må bare regne med at man må jobbe inn litt om sommeren og eventuelt i ferier om man skal studere. Vi får studier og 70-80% av det som trengs for å studere av staten og da skulle det bare mangle at vi ga litt innsats ved siden av.

Lenke til kommentar

Jegf har ikke kommet med NOE drit - i motsetning til deg. ;) Jeg sa du formodentlig fikk alt dekket av mamma og pappa fordi de fleste 18 åringer bor hjemme, går på VGS og FÅR nettopp det. slå opp formodentlig i ordboken dersom det får deg til å innbille deg at jeg har påstått noe som helst.

 

Ellers ser jeg ingen grunn til å kommentere noe annet enn at du er ekstremt heldig med husleien, og viser til tallene og regnestykkene jeg allerede har gjort rede for. Alle er ikke like heldige som deg. ;)

 

En kommentar har jeg fakjtisk - Man får absolutt ikke 70-80%. ;) Men heldigvis har vi en statlig låneinstitusjon som gir oss særdeles goe vilkår på størsteparten av studiestøtten.

 

Selv jobber jeg båe ved siden av studiene og i sommerferien, og har penger nok til mye spennende og artig - jeg synes absolutt ikke synd på meg selv. Men man er veldig nærsynt om man ikke er i stand til å se at mange andre studenter faktisk må jobbe ved siden av studiene bare for å spise - og det rimer jo veldig dårlig med "heltidsstuenten" AP og SV har løyet glatt om i flere valgomganger

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...