:utakt Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Jeg kjøpte et par bluetooth ørepropper i fjor en gang. Når jeg skal bruke dem tar jeg dem ut av etuiet sitt, hører musikk mens jeg er på kollektivtransport eller noe sånt, slår dem av og legger dem tilbake i etuiet. Jeg klarer ikke å venne meg til at det etuiet er en "ladekrybbe", og at proppene faktisk tappes for strøm mens de ligger oppi der. Mulig det er noe feil, men nå skjedde det igjen at jeg tok dem ut for å høre musikk mens jeg reiste til byen, bare for å oppdage da jeg satt meg ned at de var tomme for strøm. Irriterende at alle mobilprodusentene har blitt kollektivt enige om å fjerne 3.5mm utgang!.. Hadde aldri sånne problemer med kabel. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Du får kjøpt USB til 3.5 mm.... Lenke til kommentar
backtoback Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar :utakt skrev (49 minutter siden): Jeg klarer ikke å venne meg til at det etuiet er en "ladekrybbe", og at proppene faktisk tappes for strøm mens de ligger oppi der. Mulig det er noe feil, men nå skjedde det igjen at jeg tok dem ut for å høre musikk mens jeg reiste til byen, bare for å oppdage da jeg satt meg ned at de var tomme for strøm. Etuiet skal jo fungere som en Powerbank som lader øreproppene. Kanskje er det noe feil med etuibatteriet. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar (endret) Hva er så forbasket galt med at vi handler på Temu. Dagsrevyen: Nå skal klimaminister m.fl sette en stopper for det. Kan ikke folk få handle hvor de vil? Endret 8. februar av Delvis 1 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Fordi det ikke er ett fett hvor folk handler. Hverken fra et samfunnsperspektiv, økonomisk, personvernmessig, miljømessig og på flere andre måter. Folk som handler "i blinde" for de negative sidene som følger med på kjøpet, bør styres i riktig retning på andre måter. To sitater fra Albert Einstein: "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." “Three great forces rule the world: stupidity, fear and greed.” 1 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar https://www.adressa.no/sport/ski-vm/i/8qVx8G/ville-proeve-aa-finne-loesning-skolene-maa-fortsatt-betale-selv Trondheim har brukt 2 milliarder på VM, men har ikke råd til å bruke 40k på buss for elever. 1 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Simen1 skrev (15 timer siden): Fordi det ikke er ett fett hvor folk handler. Hverken fra et samfunnsperspektiv, økonomisk, personvernmessig, miljømessig og på flere andre måter. Folk som handler "i blinde" for de negative sidene som følger med på kjøpet, bør styres i riktig retning på andre måter. Informasjon er fint. Men at politikerne skal operere som barnetanter på den måten, tror jeg ikke på er en bra løsning. De fleste er ansvarlige for hva de gjør selv. De som ikke er det, vil finne andre og kanskje verre steder å handle. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Si meg, hvor ofte tenker Temu-handlere på hvilke diktatorer de støtter, barnearbeid, slavelignende fabrikker, miljøsvineri på sitt verste? Ca aldri. Temu-handlerne tenker ikke, ser ikke, hører ikke, leser ikke. De ser raske tilbud, bling og juggel. Det foreligger ikke bevisst tanke og informert overveiing av fordeler og ulemper. Bare manipuler, klikk og kjøp. Med hundre prosent straffetoll på flere navngitte områder så vil bevisstheten rundt de negative sidene øke både hos de ignorante kjøperne og på Kinesisk side. Det vil lede kinesiske produsenter til å forbedre sine arbeidsforhold, miljø etc og dokumentere dette i den hensikt å redusere straffetollen. En pisk og gulrot som vil forbedre verden. 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Simen1 skrev (7 minutter siden): straffetoll Ja at der kan være grunnlag for å ha mer av det kan hende. Forsto det som at de vil helst sperre for hele greia jeg. Men hvem har så mye innsikt i hva som foregår i og rundt Temu? Vi skal ikke uten videre krisemaksimere heller. Om politikerne har det, og det er så gale som du beskriver, så igjen vil jeg si de først og fremst bør bli bedre til å informere om det. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Delvis skrev (14 minutter siden): Forsto det som at de vil helst sperre for hele greia jeg. Men hvem har så mye innsikt i hva som foregår i og rundt Temu? Det er jo nettopp det som er poenget mitt. Folk kan ikke gjøre informerte valg fordi de ikke har nok informasjon eller velger å se bort fra den informasjonen som finnes, fordi de er dumme eller grådige. Har jeg sagt noe om forbud? Nope. Kan ikke skjønne hvorfor du misforstår meg så grundig. Jeg foretrekker mykere tiltak enn forbud, fordi noen ganger er det veldig vanskelig å skaffe til veie tilsvarende varer produsert i vestlige land. Da må man ha en eller annen mulighet til å få tak i Temu-varer, riktignok til en pris som reflekterer ulempene som følger med. Noen ganger er det verdt prisen. Toll som kobles til konkrete ulemper gir også Kina mulighet til å forbedre seg bort fra disse tollsatsene. Derfor straffetoll framfor forbud. 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Simen1 skrev (32 minutter siden): Har jeg sagt noe om forbud? Nope. Kan ikke skjønne hvorfor du misforstår meg så grundig. Neida, har da ikke skrevet det noe sted heller. 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar (endret) Var på konsert på Rockefeller i kveld. Bak oss står det noen damer som har passert middagshøyden og de har fått i seg en flaske vin eller to. De skravler og skravler. Høylytt for de må jo overdøve artisten på scenen - viser bilder av barnebarna og skravler mer. Både vi og andre i nærheten viser tegn til at vi gjerne vil høre musikken. En ber dem om å dempe seg litt og får stygge blikk tilbake. Damene fortsetter. Artisten sitter i et rolig øyeblikk og snakker om livet sitt og hvorfor hun skriver de sangene hun skriver, mens disse to hurpene da benytter anledningen til å skravle enda høyere. Når neste upbeat låt kommer har jeg fått nok - danser meg bakover og litt inn i damene. Fekter litt med armene sånn Carlton-style (sett Fresh Prince?) og jeg tar med vilje litt plass. De flytter seg litt bakover sånn passe irritert på meg, så jeg kvitterer med å danse enda mer, enda nærmere dem. Til slutt etter to-tre sanger blir de så irritert at de flytter seg lengre bak mot baren. Langt nok vekk til at ihvertfall vi rundt meg der ikke hører den forbanna kaklinga dems mer. Det tok sin tid, men alle rundt meg klappet meg på ryggen og takket meg. Resten av konserten var fin. Håper damene blir påkjørt av en buss på veien hjem, både hu med de store runde bibiotekarbrillene og den stygge hårknuta på hodet samt hu med den litt for rødrosa boblejakka som ser ut som om hun har vært litt for lenge på brun og blid på 90-tallet. Fuck off dere to og ha en forjævlig uke. Endret 10. februar av Auto Asmodeus 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Egghyseriet Sitat Kortvarig moderat overskridelse av trygt inntak medfører ikke fare for helseskade. FHI har gjort en foreløpig beregning av antall egg med mulig høyt innhold av vitamin D som folk kan ha spist i løpet av de siste 3–4 ukene, uten at akutte helseeffekter kan oppstå. Beregningen tar høyde for usikkerheter slik at vi er på den trygge siden. Antallet egg er beregnet til: For barn under ett år: 3 egg. For barn 1–8 år: 9 egg. For barn over 8 år og voksne: 25 egg. 100 tonn egg er trukket fra markedet, over 300 griser slaktet og 60 000 verpehøns slaktes og mest sannsynlig destrueres. Til tross for at det er lagt inn god margin for usikkerheter og at kortvarige moderate overskridelser ikke er medfører helsefare. Så om hver av oss har spist mer enn 25 egg de siste 3-4 ukene så bør det gå fint både på grunn av marginer for beregningen og fordi kortvarige overskridelser ikke er helsefarlig. De kunne publisert listen over antall egg pr person etter alder og bedt folk om å supplere med andre egg dersom man har lyst til å spise spesielt mange. Så kunne man droppet hele den voldsomme slaktingen og kastingen av god mat. Når sluttet egentlig nordmenn å være et pragmatisk og tilpasningsdyktig folkeslag? 1 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) Simen1 skrev (12 timer siden): Egghyseriet 100 tonn egg er trukket fra markedet, over 300 griser slaktet og 60 000 verpehøns slaktes og mest sannsynlig destrueres. Til tross for at det er lagt inn god margin for usikkerheter og at kortvarige moderate overskridelser ikke er medfører helsefare. Så om hver av oss har spist mer enn 25 egg de siste 3-4 ukene så bør det gå fint både på grunn av marginer for beregningen og fordi kortvarige overskridelser ikke er helsefarlig. De kunne publisert listen over antall egg pr person etter alder og bedt folk om å supplere med andre egg dersom man har lyst til å spise spesielt mange. Så kunne man droppet hele den voldsomme slaktingen og kastingen av god mat. Når sluttet egentlig nordmenn å være et pragmatisk og tilpasningsdyktig folkeslag? Helt enig der. Hadde denne diskusjonen hjemme da eggpakken vår var rammet. Hadde 6 egg igjen av en 12-pakning og de ble vi enige om å "tynne" ut sammen med andre egg, f.eks i vafler eller omelett etterhvert som vi trenger å bruke egg. Totalt spiser vi 4-6 egg hver i måneden og det å kaste mat sitter langt inne hos oss så dette var en naturlig logisk løsning på dette ikkeproblemet. Endret 12. februar av Auto Asmodeus 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) For en familie på 4, der alle er over 8 år så er det altså snakk om en trygg grense med god sikkerhetsmargin ved 100 egg de siste 3-4 ukene, rettferdig fordelt mellom alle 4. Det kan godt tenkes at tålegrensen er betydelig høyere for voksne enn for spedbygde 8-åringer. De har jo som sagt beregnet sikkerhetsmarginer sånn at grensen er satt for de minste og ikke for de største i kategorien 8+ år. Mine egg er tilfeldigvis ikke rammet, men med et eggforbruk på ca én 12-18 pakning pr måned, så er jeg ikke akkurat bekymret for min familie på 4, der alle er over 8 år. Man skal spise unormalt store mengder egg for å ha en oppriktig grunn til bekymring. I følge SSB spiste vi i snitt 211 egg hver i 2019. Dvs. 4 egg per uke. Endret 12. februar av Simen1 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Jeg kutter ut D-vitamintilskudd i noen dager og spiser egg isteden... 2 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Jeg har lyst å spille World of Warcraft, men har ikke lyst å betale for det. Jeg vet at jeg kommer til å gå lei lenge før det har gått 30 dager. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Bestilte 2 pakker fra samme selskap, og begge ble sendt med PostNord samme dag, og kom til Trondheim samtidig. Regner med de ble sendt i samme bil. Den ene har ankommet PiB. Den andre er på vei, estimert i morgen. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Har de ulik pakkestørrelse? Det kan være årsaken. Ellers vet man jo aldri med Postnord ... 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar trikola skrev (54 minutter siden): Har de ulik pakkestørrelse? Det kan være årsaken. Ellers vet man jo aldri med Postnord ... Joda, kan være. Den som er kommet veier 1 kg, den som kommer i morgen veier 12 kg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå