Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Det ligger så mye hundedritt i veikanten nå. Hundeeiere som ikke gidder å plukke opp etter bikkja er verste sort. De skulle hatt bikkjekladden smurt utover ansiktet som en gratis brunkrem. 

Denne meldingen er kanskje litt farget av at minsten klarte å sette seg på kne ned i snøen og oppi en sånn ruke i dag...utrivelig klesvask. 

Men, pokker ta dem, både bikkjer og eiere! 

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Delvis skrev (43 minutter siden):

Rundkjøringer. Blir aldri helt komertabel med de greiene der. Ofte er det ikke før man kommer helt nærme, at det blir klart hvilket felt man skal legge seg i. Men da er det biler både i ræva og rundt deg og så kommer stresset.

Høyre felt, til høyre og rett fram
Venstre felt, rett fram, til venstre, rundt. 

Med mindre noe annet er opplyst/skiltet eller merket i kjørebanen. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 timer siden):

Det ligger så mye hundedritt i veikanten nå. Hundeeiere som ikke gidder å plukke opp etter bikkja er verste sort. De skulle hatt bikkjekladden smurt utover ansiktet som en gratis brunkrem. 

Denne meldingen er kanskje litt farget av at minsten klarte å sette seg på kne ned i snøen og oppi en sånn ruke i dag...utrivelig klesvask. 

Men, pokker ta dem, både bikkjer og eiere! 

Bikkjene er helt uskyldige her. Det er 100% eiernes skyld. Dette er et gjentagende stort irritasjonsmoment og problem for millioner av nordmenn. Det burde bli satt opp viltkamera, på problemsteder og flyttet rundt på, omtrent som sikkerhetsbeltekontroller mot bilister. Trenger ikke bruke mye ressurser på dette, men kanskje et par timer kontroll i uka per bykommune. Så kan Politiet legge ut melding om hvor mange hundeeiere som fikk bot, som avisene kan sitere flittig. Det kan virke preventivt for svært mange flere enn bare de kontrollen går ut over. Stikkprøver av hver 10 000 hundelufter kan potensielt halvere problemet eller ennå bedre. Jeg vil si det er verdt å bruke et par timer i uka på når det kan forbedre situasjonen for millioner av nordmenn betydelig.

Ved en lang rekke gjentatte brudd (10x?) bør eier kunne fradømmes retten til å eie og føre hund. Det tror jeg kan virke ytterligere preventivt selv om det resulterer i svært få dommer.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Nå er det ikke alle som vet hvilket felt eller retning de skal i i rundkjøringer på ukjente plasser. Da må en orientere seg etter de gule opplysningsskiltene som står nært rundkjøringen. Det kan være for sent for å skifte felt når det er mye trafikk. Jeg vil si at løsningen er å bruke navigering på ukjente steder. Flere og flere biler har det innebygget. Ellers så har man mobilen som kan settes i holder eller dedikerte GPS navigatorer.

_________

Må bare få skyte inn en kjepphest her om at de gule opplysningsskiltene med stedsnavn og piler, er opplysning om hvilke armer i rundkjøringen som fører hvor. De er IKKE påbud om felt eller kjøremønster. Påbudskilt er blå med hvite piler. Det er altså fullt lovlig å fravike fra pilene på opplysningsskiltet. (Ja, vegvesenets guide til rundkjøringer kunne vært tydeligere på skillet mellom blått og gult skilt, men strengt tatt står det der hvis man finleser)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Der er ofte 3 felt inn i rundkjøringen, der man skal helt til høyre om man skal til første avkjøring, i midten om man skal til andre, og innerst om man skal til tredje eller fjerde. Ikke alltid man vet før man er kommet inn i surret, og/eller som jeg ofte gjør, holder til høyre hele tiden fordi du kan ikke stole på at de andre som gjør det og tenker likt (som mange gjør), er obs på at en i midten skal av før dem. Der ligger det store dilemmaet. Har vært utsatt for nesten-ulykker og fløyting fra biler bak, enten jeg velger det ene(rette) eller det andre ( ikke det rette).
Rundkjøringer er noe dritt samme hvordan man snur og vender på det. Jeg hater rundkjøringer.     

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Men du får skylden om du fraviker og kræsjer. 

Nei. Dette er 100% kjøring etter trafikkreglene. Den som får skylda er den som bryter trafikkreglene: Den som bryter med de blå skiltene som viser vikepliktsreglene ved kjøring inn i rundkjøring, retning i rundkjøringen, oppmalte hvite piler i feltene og ved feltskifte inne i rundkjøringen.

Hvis man følger de gule skiltene når man skal til venstre så risikerer man å bryte vikeplikten ved feltskifte inne i rundkjøringen når man skal ut av rundkjøringen.

Eksempel: To biler skal til venstre i en rundkjøring. Den ene legger seg i høyre felt og den andre i venstre felt. Begge kjører 270 grader i rundkjrøingen. Den som lå til høyre og valgte indre felt i rundkjøringen har vikeplikt for den som ligger i ytre felt. Mange er ikke klar over trafikkreglene i dette tilfellet og tror den som ligger i ytre felt gjør noe galt når han kjører 270 grader fordi det gule skiltet viser noe annet og fordi vegvesenets guide til rundkjøringer viser et eksempel som viser noe annet. Selv om guiden presiserer at den bare er et eksempel og at man må følge skiltingen på stedet og andre påbudsregler som vikeplikt ved feltskifte. Gang på gang har folk som har vært bråsikre i sin sak lært forskjellen på gule og blå skilt på den harde måten, i forsikringsoppgjør.

Selv er jeg ganske fornøyd når jeg formidler oppklaring av trafikkreglene. Desto flere som forstår de jo tryggere blir det. Jeg har til gode å motta noen takk for det, men tror likevel jeg har spart noen for kjip opplæring via forsikringsoppgjør.

Screenshot2025-01-21at11-36-37KjreirundkjringerStatensvegvesen.thumb.png.5197a134f55df519a38e8770102d6469.png

Vær obs på at den blå bilen har lov til å kjøre ut på venstre side eller kjøre 360 grader eller mer selv om den ligger i ytre felt. Vær også obs på at den hvite og den gule bilen har vikeplikt for den blå bilen. Årsaken til det er vikeplikt ved feltskifte. Akkurat som på rette veier. Dette gjelder også når det er to felt ut av rundkjøringen. Mange er dessverre ikke klar over dette og lærer det først ved forsikringsoppgjør. Hvis alle kan reglene blir det færre farlige situasjoner, kollisjoner og forsikringsoppgjør.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...