Woff Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar (endret) Auto Asmodeus skrev (23 timer siden): Dette går bare på manglende praktisk tankegang eller kompetanse. Eller latskap.. Eller en 'gi faen' holdning.. Uansett som du sier unødvendig. Han som brøyter gata her har lært dette og kutter snøen eller snur utkastet for hver eneste inngang / innkjøring. 😊 Endret 8. januar av Woff 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Så en eldre mann med sommerdekk i dag, når føret tilsier at det nesten er best med kjetting. Fikk ikke studert dekkene så nøye, men det var ihvertfall ikke piggfritt eller piggdekk. La merke til det fordi han sklei inne i parkeringshuset. Han hadde problemer med å parkere fordi bilen sklei på det lille av snø det var på gulvet. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Woff skrev (1 time siden): Eller latskap.. Eller en 'gi faen' holdning.. Uansett som du sier unødvendig. Han som brøyter gata her har lært dette og kutter snøen eller snur utkastet or hver eneste inngang / innkjøring. 😊 Likte brøytesjåføren før kommunesammenslåinga bedre. Var litt mer lokale forhold kan man si. Han tilbudte seg å dra ned litt snø fra oppkjørselen min da han så at jeg strevde en del med høy, kram snø. Jeg takker og bukker og han kjørte opp og dro ned kanskje 8 meter ganger tre sånn at jeg hadde en fin haug og skuffe til siden i bunn av oppkjørselen. På ett minutt hadde han spart meg for halvtimen med jobb. Minst! Som takk kasta jeg to stor poser twist inn i pausebrakka deres en gang jeg så alle traktorene stå ved kommunens vedlikeholdsavdeling en gang de hadde pause. Det ble de glade for. 1 Lenke til kommentar
Skrotleif Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Folk som sitter på rævva i sofaen og latterliggjør snøkaoset. Hvorfor er dere ikke ute og løser alle problemene hvis det er så enkelt? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Skrotleif skrev (2 timer siden): Folk som sitter på rævva i sofaen og latterliggjør snøkaoset. Hvorfor er dere ikke ute og løser alle problemene hvis det er så enkelt? Hvor? Var ute i dag og så masse snø, men ikke noe kaos. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Jeg bor nordpå. En kamerat av meg flyttet sørover for mange år siden og ga nettopp sin dom over søringenes håndtering av snømengdene. Snæværet sørpå er ikke en gang ekstremt for sørnorge. Det er helt normalt snøvær som man må forvente hver vinter. Bare at sørpå så går samfunnet i unntakstilstand. Her nordpå takler vi sånt som en ganske vanlig dag. Ikke noe mer hjemmekontor enn normalt, ikke tomt for snøredskaper i butikkene, fordi folk her har allerede snøredskaper. Vi vet at det kommer slike dager. Det gjør egentlig de sørpå også, men de kjøper seg ikke snøredskaper på forhånd. De lader ikke bilen fullt opp før de skal ut, fordi de tenker at de aldri kommer ut for stopp i trafikken. Så ender det med ørten bilberginger for at proppene i trafikken skal fjernes. Her nordpå flyter trafikken det nokså normalt på snødager, fordi sånne propper er sjeldne. Og når de først skjer så er det gjerne en turist, eller innflytter sørfra. Her nordpå får folk litt ekstra jobb med å komme deg ut av huset og få bilen ut av snødungen, men dagen går ellers som normalt. Fredag snødde det 50 cm hos meg. Sånn litt over knehøyde i løpet av natta. Litt over hjulhøyde. Null problem. Ting tar bare litt ekstra tid men samfunnet gikk som normalt. Ingen krisetiltand-overskrifter i avisene. Ingen rullende live-sendinger på tv om det ekstreme været. Ingen stengte arbeidsplasser eller butikker. Ting gikk som normalt. Jeg er helt sikker på at tilstandene sørpå er et fenomen skapt av folket selv. 1 Lenke til kommentar
Skrotleif Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Nordlendinger må virkelig slutte å late som om dette ikke skjer der oppe. Og nei, det er ikke normalt snøvær når det har blitt satt flere rekorder. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Skrotleif skrev (36 minutter siden): Nordlendinger må virkelig slutte å late som om dette ikke skjer der oppe. Og nei, det er ikke normalt snøvær når det har blitt satt flere rekorder. Var det alt du fant? Halvparten av linkene er døde av elde, de som fortsatt lot seg åpne var fra 6-12 år gamle. Jeg tror media har skrevet mer om snøvær sørpå bare siste døgn enn det du klarte å samle opp fra de siste 12 år nordpå. Lenke til kommentar
Skrotleif Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Ro, ro, til fiskeskjær! Dette var bare en post jeg fant på reddit, men det er ikke mange dagene siden det var kaos i nord. https://www.nrk.no/nordland/rost-kommune-har-stengt-ned_-_-vi-har-et-inferno-av-snofokk-og-vind-1.17189506 Dere får nok bli litt flinkere til å håndtere snø der oppe hvis dere skal klage på de sørpå Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar På Røst faktisk. Du kan jo se på kartet i artikkelen hvor det ligger. Hadde det vært sånt vær sørpå så hadde Østlandet implodert. Røst tok det bare rolig ut dagen.. Lenke til kommentar
Skrotleif Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Du får fortsette å ro og late som om alle eksemplene som har blitt postet ikke teller på grunn av regler du har funnet på selv 😊 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Stort sett bare bussene som har problemer, og det har med at de har spart på innkjøpene, og kjøpt busser som passer best i Florida. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Simen1 skrev (10 timer siden): eg bor nordpå. En kamerat av meg flyttet sørover for mange år siden og ga nettopp sin dom over søringenes håndtering av snømengdene. Snæværet sørpå er ikke en gang ekstremt for sørnorge. Det er helt normalt snøvær som man må forvente hver vinter. Ja det stemmer ikke med min opplevelse, jeg har bodd i sørøst i over 40 år, og det var ikke sånn været var før, det har endret seg ganske markant fra 80 tallet, vi hadde like store mengder snø, men alt kom ikke på engang som det gjør nå og det er hovedforskjellen fra den tiden, det var mye lettere og håndtere nå snø kom på dager da det naturlig var nedbør og i veldig håndterbare mengder. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Jeg synes for øvrig synd på nordlendingene for hvert år kommer det en eller annen bygdeidiot, influenser eller politiker krypende ut av treverket og driter ut hele landsdelen fordi de ikke forstår forskjellen på Karasjok og Oslo. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Nødvarsel er en total fiasko. Jeg klikker bort meldingen fordi jeg vil ha slutt på lyden, så jeg får aldri lest hva varselet gjelder. Hvorfor ikke bare bruke SMS, så får vi lest det som står der, uten å bli unødig forstyrret. 1 Lenke til kommentar
iGlenn Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar AimoPark og Easypark. I August i fjor var vi på sykehuset, heldigvis av positive årsaker (fødsel). Når vi kom ut hadde vi fått bot. Greit nok. Her er det noe feil tenkte jeg, fordi jeg hadde enda parkeringen gående i easypark-appen når vi satte oss i bilen. Avsluttet parkeringen, og når vi kom hjem sendte jeg inn en klage på boten med kvitteringen fra appen. 6 uker behandlingstid sto det, og jeg tenkte; oi, det var lenge på en sånn fillesak - jaja, jeg regner da med at saken er ute av verden når de får behandlet den. Hørte ingenting. Tiden går. Vi reiser på juleferie, og når vi kommer hjem i romjula lå det er brev i postkassen - denne saken hadde nå gått til inkasso! Saken jeg bare regnet med ville løse seg selv siden jeg aldri hørt noenting, var og er nå en inkasso-sak. Jeg ringer Aimopark for å høre hva som har skjedd; de hadde tydeligvis sendt en mail en gang i september der de forklarer årsaken. Denne mailen har jeg aldri sett, den har sikkert havnet i søppelpost og blitt slettet av seg selv. Årsaken; "ingen digital registrering funnet på kjøretøyet" sa damen på telefonen. Veldig rart, tenkte jeg. Det viser seg etterhvert at jeg har klart å skrive motsatt info i easypark-appen; der skiltnr skal stå sto det kallenavnet "VW" mens på kallenavnet til bilen sto regnr. Greit nok, det er min "feil" - men de kan nå ha lillegrann skjønn og forståelse. Grunnen til at vi var på sykehuset var heldigvis en positiv ting. Det er sikkert ikke like kult å komme ut etter å ha fått beskjed om at man har kreft eller noe sånt, og få en bot i tillegg (i hvert fall når parkeringen ruller og går i appen). Hadde jeg hatt ork til det skulle jeg dratt denne saken så langt som det er mulig å dra den, da jeg selv mener bestemt at jeg betalte parkeringen i god tro om at alt stemte. Jeg kan ikke fatte og begripe at jeg ikke har fått bot av samme årsak tidligere inne i byen f. eks. Det er jo et mirakel. Saken ender (dessverre) med at kravet blir betalt. Jeg er så irritert at jeg nå vurderer å slette hele easypark-appen og kun bruke fysiske automater fremover, og jeg har full forståelse for alle de som tar buss fra Moa og inn til sykehuset for å slippe styret med parkeringen på Ålesund sykehus. 1 Lenke til kommentar
Ryuuou Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) Det mangler en ''trekk ut stikk kontakten'' løsning på telefoner og laptopper og slikt. Det sies at det skal være fordi det er mer sikkerhet(unngå tap av data) i å holde knappen 3 sekunder får å skru av. Laptop eksempel her. Problemet er at hvis pc laptopen er helt kjørt med cpu og andre oppgaver og eneste du vil gjøre er å skru den av rask så tar det f en meg 10 sekunder eller mer. På de tidspunktet er jeg nærmere å kaste hele driten i veggen(75k kroner laptop). Forferdelig irriterende og dumt. Ihvertfall hvis jeg er veldig irritert på laptoppen og vil skru den av på et halv sekund. Med stasjonær pc er ikke det noe problem men bærbare enheter som en laptop er det helt umulig. Vurderer å skru den opp å gjøre det lettere å trekke ut batteriet. Mer enn min egen irritasjon så virker det veldig dumt også. I ett scenario hvor noen hacker pcen for eksemple og du kan ikke gjøre noe counter hacking og har mistet fullstending kontroll over pcen. Bare skru av internett er ikke nok. Hvis det er kabel så går det men hvis det er trådløst eller bare du trenger å skru den av veldig rask for å minimere skade. Det går jo ikke. Where is the power kill switch? Nei, ikke noe slikt. Lurer på om den bærbare pcen vil overleve 2025. Endret 8. januar av Ryuuou 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar iGlenn skrev (1 time siden): Greit nok. Her er det noe feil tenkte jeg, fordi jeg hadde enda parkeringen gående i easypark-appen når vi satte oss i bilen. Avsluttet parkeringen, og når vi kom hjem sendte jeg inn en klage på boten med kvitteringen fra appen. 6 uker behandlingstid sto det, og jeg tenkte; oi, det var lenge på en sånn fillesak - jaja, jeg regner da med at saken er ute av verden når de får behandlet den. Hørte ingenting. Tiden går. Vi reiser på juleferie, og når vi kommer hjem i romjula lå det er brev i postkassen - denne saken hadde nå gått til inkasso! Om du har lyst, så kan du søke om refusjon av parkeringen. https://www.aimopark.no/kontakt-oss/kontrollsanksjon/refusjon-av-betalt-parkeringsavgift-ved-tastefeil/ Mulig det er for sent men greit å informere om muligheten uansett.. Selv søkte jeg om refusjon for sånn 30kr for bot pga samme grunn som deg 1 Lenke til kommentar
iGlenn Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar 43 minutes ago, aklla said: Om du har lyst, så kan du søke om refusjon av parkeringen. https://www.aimopark.no/kontakt-oss/kontrollsanksjon/refusjon-av-betalt-parkeringsavgift-ved-tastefeil/ Mulig det er for sent men greit å informere om muligheten uansett.. Selv søkte jeg om refusjon for sånn 30kr for bot pga samme grunn som deg Takk for tips! Har send mail så får vi se om jeg kan irritere meg mer om de avslår refusjonen også! Det står jo "innen 30 dager fra dato på klagesvaret/avslagsbrevet". Svaret kom angivelig i september, selv om jeg aldri har sett noe til det og fikk det nå i dag. Blir spennende å se hva dem sier. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xCi4gw Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Jeg har stengt for anrop utenfor kontaktlisten, så da blir anropene lydløse. Senest i dag fikk jeg et anrop fra Bangladesh. Altså, ja det finnes jo dem som svarer på alt som ringer men f da 🤬 Går det an å rapportere de numrene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå