Gå til innhold

Deltidsjobbs rettigheter ved endring av arbeidstider

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg jobber i en dagligvarebutikk som jeg ikke skal nevne navn på. Ble ansatt i August i år og ifølge kontrakten skal jeg jobbe ca 15 timer i uka. Dette passer meg perfekt i og med at jeg studerer ved siden av! :thumbup:

Men så har problemene begynt å komme. tydeligvis har denne butikken ansatt for mange og dermed har verken jeg eller andre som er ansatt i samme stillingsprosent som meg fått jobbet de 15 timene. Det har ligger fra alt mellom 5-8 og 12-13 på de fleste. Men nå plutselig har jeg da fått beskjed om at jeg ikke lenger får jobbe de 15 timene, dette pga "endring av stillinger". Neste uke er jeg dermed satt opp hele 0 ganger og vet ikke hva som skjer framover :dontgetit: .. Dette setter meg i en vanskelig situasjon i og med at jeg ikke har tatt studielån og er avhengig av penger fra jobb for å forsørge meg selv!

Har forøvrig en 2 ukers oppsigelsestid og 6 mnd prøvetid!

Jeg er ikke veldig satt inn i lover og regler i arbeidslivet så kunne noen komme med noen innspill? Setter pris på det! Har forøvrig ikke snakket med sjefen men det skal skje rimelig snart!

Vurderer sterkt å søke en jobb til imens...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er usikker men mener det går under kontrakt brydd å da har de ikke lov til det for det sies at du har krav på det som stå i kontrakten din i løpe av en mnd.

Du kan jo gå videre med dette.

Jeg vil ha søkt meg jobb om jeg hadde vært deg, de virker veldig useriøse når de ikke passe på at de har alt for mang jobb folk.

Lenke til kommentar

Det står ca 15 timer, ikke ett ord om ved behov eller lignende

Står det 15 timer i uken/mnd? Uansett er det det som står i kontrakten din som gjelder. Om sjefen din har ansatt for mye folk, er dette noe han selv må ordne opp i, det er ikke ditt problem; du har kontrakten din.

Lenke til kommentar

Hvis det står 15 timer iuken, så skal vel han egentlig ha krav på 15 timer med lønn i uken?

Og hvis de har ansatt flere enn det som er nødvendig, så er det som sagt sjefen som må ordne opp i dette, evt. si opp de nyeste, for å gjøre det mest fair.

Hvis du skal søke jobb en annen plass, og vil bruke sjefen du har nå som referanse, da bør du fortelle sjefen din om dette. Hvis den jobben du søker til, tar kontakt med sjefen for referanse, og du ikke har sagt noe, så kan det bli veldig awkward. Den nye vil nok ikke ansette en som går "bak ryggen på en".

Men det er opp til deg :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Var å snakke med sjefen og han sa: vet ikke hvor mange vi har brukt for denne uken. Jeg sa ifra om at jeg hadde 15 timer i uken og han innrømmet at han var klar over dette. Deretter sa han at han skulle ta kontakt i løpet av uken hvis de trengte meg....

Samtidig lovet han at det skulle bedre seg framover, han var bare usikker på hvor mye folk som kom til butikken, men dette skal vel ikke gå ut over meg?

Har bestemt meg for å gi han denne sjansen og hvis dette gjentar seg KREVER jeg timene mine, om det så skal føre til oppsigelser....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...