Gå til innhold

CPU og RAM

Shiva

Anbefalte innlegg

... hvor skal jeg begynne. Prøvde å begynne å overklokke på det nye hovedkortet mitt i dag. Et NF7-S. Siden biosen er annerledes enn den jeg var vant til på det forrige kortet har jeg tatt det litt forsiktig. Har sikkert

resatt biosen 100 ganger også pga feiljusteringer og skal garantert mekke meg en bios reset bryter på frontpanelet.

Jeg fikk en amd xp2200 over 2GHz som var målet med å skru FSB opp til 150. Multiplier er da 13.5 x 150. Noe nytt her var at jeg kunne velge multiplier selv, enten lavere eller høyere. Antar at det er for grovjustering og finjustering. Problemet er at når jeg logger utav windows og det skrives til hd'en blir en eller annen windows.sys fil corrupt når jeg booter igjen.

Har en mistanke om at det har med ramsettinger å gjøre. Når jeg

forandrer på FSB går også hastigheten på ram opp noen hakk (som normalt) og kanskje det er noe forhold mellom hastigheten på hardisken og hastigheten på ram. Det er det jeg ikke skjønner i denne biosen er at jeg kan justere noe slik 3/3 til 6/6. Etter hvilken jeg velger viser den en ny hastighet på ram i MHz fra ned i 200 til oppi 600MHz. Har prøvd å holde ram'en under 400MHz. Kortet bootet fint med CPU 2.025GHz og RAM 360MHz. Men så begynte problemet med corrupte filer.

Hardisken er en Maxtor 120GB ATA 133/150

Jeg vet ikke hvordan det ligger ann med pc'en, men jeg husker i gamle dager på Amiga'en der det fantes metoder for å skru opp hastigeten på hardisken. Justerte noe som het maxtransfer, hvor fort hardisken skulle sende data til ram og omvendt . Øktes den for mye fikk jeg corrupte filer, og var den for lav fikk en ikke fullt utbytte av hardiskens potensiale. Så det var et 'overføringsforhold' mellom hardisken og ram som kunne justeres. Hvis det fantes noe slik til pc hadde jo det vært koz å prøvd ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den feilen kan komme av CPU klokkings også. Har samme hovedkortet.

Still multiplier litt ned for å finne ut om det er prosessor som er årsaken. Er problemet det fortsatt så er det noe annet.

Siden du har 2 stk 333Mhz minnebrikker så skal du kunne stille FSB til 166 hvis du har den ratio greia på 6/6 eller på en av de som talla er lik på hver side.

166*12 ville jo være en fin instilling for deg.

Lenke til kommentar

resatt biosen 100 ganger også pga feiljusteringer og skal garantert mekke meg en bios reset bryter på frontpanelet.

Har hatt den ideen lenge, men med tanke på at jeg har en lille bror på 9år

som liker å trykke på knapper ble det ikke no av.

Bryter som passer perfekt til dette får du på Clas Ohlson:

Omkobler

2 polet

2 veis

Nr: 22-1449

19kr.

Lenke til kommentar
Tar og prøver det. Er det noe utregninger for at det skal være i samvær med ram'en?

Prøvde det. ,men maskinen ble helt dau igjen. Ingen piping og måtte resette bios enda en gang. Nå Blir det ny bios bryter her. Rart jeg får den opp i 2 GHz det ene øyeblikket og i det andre vil den ikke. Satte FSB på 166 x 13.5 = 2.245 GHz og CPU/SDRAM ratio på 6/6 slik at den viste at ram'en kjørte på 333MHz. Jeg begynner å mistenke at det er noe overklokkingsperre på CPU'en. At siden høytalerne ikke piper når jeg booter og alt blir dødt. Isåfall må slik en sperre elimineres.

Men kan det også ha noe med at jeg må skru opp volten på Vcore i

samme slengen? Er litt skummel den der, for jeg har en møkkavifte beregnet for AMD XP1500+. De kjører på 1350MHz.

Noe annet jeg ville nevne var også det at kjernen tåler en trøkk med tanke på dette å sette kjøleblokka feil vei på. Har gjort det 3 ganger uten at kjernen ble knust. Gjorde det ikke med vilje da. Komplett.no var elskverdig å teste den for meg gratis at alt var ok.

Lenke til kommentar

Lol.. jeg sa STILL NED MULTIPLIER HVIS DU ØKER FSB...

Siden jeg tror CPU'en din er en t-bred A, så vil den neppe gå lenger enn 2Ghz. Har du sjekket temperaturen da? Hvis du har en gammel møkkaribbe så er det ikke særlig rart at du ikke kommer lenger heller da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...