Gå til innhold

Jeg formaterte recovery-partisjonen

Anbefalte innlegg

Jeg var ikke interessert i å bruke Windows Vista på maskinen min, så jeg brente heller ut en Ubuntu installsjonsdisk og installerte ubuntu. Uten å tenke veldig over det, valgte jeg "bruk HELE disken", i stedet for å sørge for at Ubuntu ikke rørte recovery-partisjonen på laptopen.

Hvis jeg skal selge maskinen videre, hadde det vært en fordel om jeg kunne gjenopprette alt tilbake til Windows Vista, men ettersom recovery-partisjonen nå er borte, what to do?

Kan jeg spille litt ukyndig og komme til Elkjøp og spørre hva som har skjedd, siden jeg ikke kan gjenopprette?

For det bryter vel ikke garantien om jeg installerer Linux...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, om recovery partisjonen er borte så er det vel bare to ting du kan gjøre:

- Reinstallere windows på normal måte (altså du må ha en disk, men du har jo en gyldig lisensnøkkel du kan bruke forhåpentligvis, enten på klistremerke på maskinen eller i dokumentasjonen du fikk med maskinen). Hvis du ikke har eller kan låne en installasjonsdisk så kan du jo spørre leverandøren om de kan hjelpe - eller selvfølgelig kan du ta en spansk en og laste ned en clean versjon du kan bruke. Selv om du allerede eier en gyldig lisens så tror jeg det likevel ikke er lovlig rent teknisk det heller, men tsja, du eier tross alt en gyldig lisens da *shrug* det blir litt sånn gråsone kanskje.

eller

- Be selger pent om de kan låne deg en reset disk av den typen som de bruker for å sette opp maskinen til å begynne med. Jeg vet dog ikke om de vil være villige til å låne sånt vekk til privatpersoner. Du får høre med dem og se hva de kan gjøre for deg - men å argumentere for at det ikke er imot garantien å installere linux tror jeg ikke du kommer særlig langt med, og om de må ta den inn for reparasjon for å fikse det for deg i stedet for at dår litt hjelp til å fikse det selv så vil jeg regne med at du må betale noe for det. Det er bare min gjettning dog - jeg jobber ikke på et slikt verksted selv.

-Stigma

Lenke til kommentar

Løpet er nokså kjørt. Du må enten skaffe deg en Windows Vista plate fra noen du kjenner (eller ta en spansk en), eller levere inn pcen og betale for at de resetter den med Vista (som sikkert vil koste deg rundt tusen lappen, om ikke mer).

Microsoft hjelper deg ikke, og pc produsenten har jo levert pcen med en recovery partisjon. Hadde disken din fysisk blitt ødelagt, skulle pcen blitt sendt inn til reparasjon, og du ville fått den tilbake med en ny recovery partisjon på den nye disken.

Så det er du som sitter med problemet. Låne disk hadde vært mitt tips, siden mange har Vista plater liggende rundt om kring. Dumt å selge en pc, med en nedlastet piratkopi liksom... :ph34r:

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...